.Maar sinds kort vertoont hij toch wel een heel raar gedrag, voor... "een heer van zijn stand". Rocky is bij het opzadelen soms wat onrustiger dan anders, en voelt zich niet helemaal op zijn gemak. Op warme zomerdagen heeft hij er geen last van van, maar in deze winter is hij toch wat hitsiger en kan hij niet zoveel verdragen (zeker borstelen op zijn hoofd, vindt deze heer erg onkuis en laat hij dus niet toe).
Hij begint nu zelfs kleine 'hap-bewegingen' te maken als ik hem klaar maak om op te zadelen (zeker als ik in de buurt van zijn hoofd kom). Hij bijt boven of naast mijn hand en soms heeft hij heel eventjes mijn mouw mee. Ik weet zelfs niet of hij het expres doet. Het lijkt wel of hij mij iets probeert te zeggen. ("hey, je rits staat open"
) Als ik hem kwaad zeg dat hij dat niet mag doen ("hela!") en ik houd mijn vinger tegen zijn neus is hij heel verontwaardig en schrik hij direct achteruit. Hij toont duidelijk wel respect en gedraagt zich in de verdere omgang nooit agressief naar mij toe, eerder overdreven onderdanig. De kleinere pony's hebben het vaak wel hard te verduren. Zij krijgen zo nu en dan een flinke hap als ze niet optijd plaats maken voor hem. Soms pluk hij zelfs een hap haren van een andere pony uit.
Hoe kan ik dit gedrag verklaren en hoe moet ik hierop reageren? Ik sta er echt verstomd van dat hij dat doet, gezien hij geen 'uittester' is.
Zijn zadel past goed (is zelfs aangepast aan hem) en ook zijn gebit is onlangs nog gecheckt.