hoeveel paarden op 1 ha

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

hoeveel paarden op 1 ha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:10

hoeveel paarden zou je op 1 ha kunnen houden als je ze 24/7 buiten laat lopen? het gaat mij vooral om het vertrappen. bijvoeren moet sowieso wel denk ik... als er schuilstal op staat en evt een stuk betonnenuitloop nog voor de schuilstal...

iemand een idee?

Anoniem

Re: hoeveel paarden op 1 ha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:42

Alleen zomers of ook winters? Wij hadden op 1 ha 8 paardjes lopen en die kregen gras d.m.v strookbegrazing. Maar die stonden enkel zomers er. Als het slecht weer was, was er soms wel wat vertrapt, zeker bij het drinkbad bijvoorbeeld en langs de draad. Maar als je het stuk waarop ze lopen groot hebt, lopen ze het minder snel stuk. Mits het erna weer goed droog is en niet een winter vol regen.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:46

Bij de opfok waar mijn jaarling staat staan er 9 op 1 hectare..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:53

Ik heb wel vaker gehoord dat je voor het eerste paard 1 hectare nodig hebt, en voor de volgende paarden 0,5 hectare per paard, dan kunnen ze er zonder bijvoeren 's winters en 's zomers op lopen.
Met bijvoeren kunnen er natuurlijk meer op. Ik zou dan een stukje van het weiland verhogen en tegels leggen, met een schuilstal en het hooi. Dan staan ze droog als het slecht weer is, en wordt niet alles rondom het hooi platgetrapt. En dan blijft de wei zelf langer mooi. Ik denk dat je dan zo'n 3 tot 5 paarden erop kan zetten.
Mijn tinker heeft in z'n eentje op een stuk van 2500 m2 gelopen, dat had hij na een week kaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:55

wij hebben er in de winter 2 op ongeveer een hectare lopen, soms 3.

Karinaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:57

Ik denk ongeveer 5.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:49

Wij hebben totaal 1 hectare. 1 gedeelte (ca. 2000 m2) is verdeeld in 3 stukken, 1 buitenbak en 2 aparte delen voor 3 mini shetlanders. De andere wei is 8000 m2 en hier lopen zomer en winter 3 paardjes. 1 paardje (jaarling) dag en nacht (2 stukken van 1500 m2) en de andere 2 paardjes alleen overdag op 2 stukken van 2500 m2 elk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:52

ik denk toch wel een stuk of 4
tegen kapot trappen kan je een stuk afzetten wat kapot mag dus bijv een bak. e dan als het goed te doen is ze op de wei

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:05

Ik heb 4 paarden op 1,5 ha. we hebben de wei verdeeld in 3 stukken en 1 paddock van daaruit kunnen ze telkens naar een van de weien.
In de zomer is er volop gras , in de winter voer ik hooi bij en sluit ik 2 stukken wei.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:13

De regel is 2 paarden op 1 hectare volgens de overheid. maar dit is voor sommige paarden best krom. 2 fjorden op 1 hectare land is vragen om hoefbevangenheid terwijl een ander paard weer meer gras nodig heeft. Zolang je voldoende ruwvoer bijvoerd wanneer er niet voldoende meer uit het gras gehaald kan worden denk ik dat je zeker vier paarden op een hectare kwijt kunt. Dan hebben ze nog de ruimte om volop de benen te strekken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:20

0.5ha per paard heb ik altijd geleerd....

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:24

wij hebben 4 grote ponys en 1 shet op lopen en dan de wei in vieren gedeelt gaat goed met schuil mogenlijk heid ze lopen het in de winter kapot maar dat deden ze ook toen er minder op stonden. in de winter voeren wei hooi bij

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:27

2 paarden om zomer en winter van het gras te kunnen leven!
Voer je hooi dan maakt het niet uit hoeveel er op staan!
Maar met meer word het snel kaal en stuk gelopen tijdens natte perioden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:53

Zeeuwtje68 schreef:
2 paarden om zomer en winter van het gras te kunnen leven!
Voer je hooi dan maakt het niet uit hoeveel er op staan!
Maar met meer word het snel kaal en stuk gelopen tijdens natte perioden!

dat kan met 1 pony ook hoor Nagelbijten / Gniffelen mijn pony stond in de winter alleen op ongeveer 3 hectare, en dan 3 stukken land achter elkaar, hij galopeerde van het achterste land, naar het voorste, en weer terug, je wil niet weten hoe dat lang eruit zag. kon er bijna niet normaal op lopen.. je moest echt kijken waar je je voeten neerzette.. dit was alleen op het stuk waar hij dus van voor naar achter rende, de rest zag er nog goed uit.
de 2 nakomelingen van mijn bijrijdfries stonden op 1 hectare, en dat stuk zag er beter uit Ja
het is ook maar net wat voor pony's je er op zet, zet je er een stel jonge (dus 1 a 2 jarigen) op een stuk land, dan zal het land sneller vertrapt worden dan dat je er een stel oudere paarden opzet lijkt mij.

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:50

als je aparte stukken hebt en je doet een goed beheer van je weide moet het zeker lukken om 3 paarden op 1 ha te kunnen houden. houd er dan wel rekening mee dat ze in de winter op een klein stukje staan wat je in het voorjaar dan trg kan inzaaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:44

Het ligt ook nogal aan je land.
Een laag nat stuk is heel snel vertrapt, maar een hoog gelegen stuk kan nogal wat meer hebben Lachen

jonatands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:57

volledig mee eens (en ik spreek uit ondervinding) Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:58

Ze eten hier in de zomer met dag en nacht op het gras al snel een stuk van 2000m2 op in 1 tot 2 weken met zijn 4en.

Ik wissel de stukken wel af zodat het eerdere stuk rust heeft, maar als het gras niet zo hard groeit, dan is het echt al snel op. en als je gras erg kort wordt gegeten, duurt het extra lang voordat het weer een mooie lengte bereikt...

Advies oppervlakte wordt wel bij FAQ beantwoord. Maar ik zou inderdaad heel goed kijken naar bodemsoort en beschikbaarheid en gebruik van paddock voor als het gras te kort wordt of de bodem te nat.

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:18

Waar mijn beestjes staan stonden ze deze winter op 2 hectare met 3 en deze was na een maand volledig kapotgelopen. Ze werden dan hele winter bijgevoederd.
Nu staan ze met 2 op 3 hectare weiland en nu hebben ze uiteraard te veel eten.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:24

Wij hebben gemiddel 4 paarden per hectare lopen. We delen het stuk dan in 2en zodat we ze heen en weer kunnen schuiven. We hebben dus ook groepen van 12 op 3 hectare lopen, daarmee redden wij het in de zomer precies. Ik heb het hier wel over paarden tot ongeveer 2,5 jaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:26

ik heb er 3 opstaan, en evt 4e zou in zomer wel kunnen
in de winter laat ik ze maar op stukje wei staan, vind zonde om modderboel te laten maken en dan in zomer geen gras me te hebben
ze staan dan op de paddock, stuk wei en bak, du shebben nog genoeg ruimte om te lopen
hebben verder onbeperkt hooi

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:31

Ik zou er zelf ook niet meer als 3 op zijn hoogst 4 op laten lopen.

Het ligt inderdaad wel aan het kwaliteit land, wat betreft het kapot lopen enz.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:29

max 2 en dan moet je in de winter een stuk afzetten en ze "stuk" laten lopen.