Giftige planten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

steigert

Giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 23:14

Wij hebben onzettend veel bloemetjes in de wei...

Met het oog op alle giftige planten, vraag ik me af of jullie in het bezit zijn van foto's van giftige planten, in verschillende stadia. Zo hebben we planten in de wei staan die nu nog niet uitgekomen zijn. Het 'bloemetje' bestaat alleen nog maar uit een knopje. Dit plantje lijkt geel te worden, maar er staan nog veel meer soorten planten. Ik ben echt geen kenner op dit gebied en heb al rondgezocht op internet maar daar kan ik alleen foto's vinden van vol in bloei staande planten zoals jacobskruid.

Hoe kan ik een giftige plant in een vroeg stadium herkennen? Foto's en tips om de giftige planten te herkennen?

oomens

Re: Giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:21

Kun je zelf niet wat foto's maken van de 'verdachte' planten? Dan zijn er vast wel mensen die kunnen zien wat het voor planten zijn.
Dat is makkelijker dan dat we hier alle giftige planten in alle stadia moeten gaan beschrijven.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:24

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 23:26

Ik zal morgen wat foto's maken van de planten en die hier plaatsen!

modesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:20

Alle planten zijn terug te vinden op internet. Heel veel planten zijn niet echt schadelijk voor paarden heb ik me laten vertellen...gelukkig staat er in mijn weiland alleen maar gras...

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 23:32

Ik heb alle 'verdachte' planten op de foto gezet. 1 foto van de gehele plant en 1 foto van wat dichterbij. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dat jullie even de moeite willen nemen om de foto's te bekijken...

http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPZH4JL

Het lukt me niet om ze zo op Bokt te plaatsen, vandaar even een link naar het album. Hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen over deze planten. Wat voor plant het is en in hoeverre de plant giftig is...

Alvast bedankt!

_abnormaal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:47

miss op die google zoeken

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:58

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:06

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:50

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 09:23

Dus alle planten die eindigen op kruiskruid zijn giftig?

Dat is jammer want het hele land staat vol met 'Klein kruiskruid'.... Zullen we die nu moeten plukken?

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:45

je kan mischien ook soort van onkruitverdelger gebruiken dan gaan ze dood Knipoog

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:54

Maar is het dus zo dat alle kruidkruiden giftig voor paarden zijn en dat die verwijderd moeten worden? In dit geval dus de Klein Kruiskruid en de Bezemkruiskruid...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:01

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het verwijderen. Ervan eten zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet, zeker niet als er nog genoeg gras te vinden is en in hoeverre de andere kruiskruiden giftig zijn durf ik niets over te zeggen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:57

Een aardig 'kruidentuintje' heb je; wat ik kan zien zwarte nachtschade, perzikkruid óf duizendknoop, moerasdroogbloem, bezemkruiskruid, klein kruiskruid, herderstasje, duizendblad.... Groeit er nog wel gras?
Zitten wel giftige exemplaren bij. Doodspuiten of handmatig verwijderen werkt op korte termijn, maar als je niets aan het weidebeheer doet komen deze planten terug.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:25

Lontje schreef:
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het verwijderen. Ervan eten zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet, zeker niet als er nog genoeg gras te vinden is en in hoeverre de andere kruiskruiden giftig zijn durf ik niets over te zeggen

Alle in Nederland groeiende Kruiskruiden bevatten pyrrolizidine alkalioïden en zijn dus giftig. Hooien zou ik zeker niet van deze weide.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:38

madamX schreef:
Een aardig 'kruidentuintje' heb je; wat ik kan zien zwarte nachtschade, perzikkruid óf duizendknoop, moerasdroogbloem, bezemkruiskruid, klein kruiskruid, herderstasje, duizendblad.... Groeit er nog wel gras?
Zitten wel giftige exemplaren bij. Doodspuiten of handmatig verwijderen werkt op korte termijn, maar als je niets aan het weidebeheer doet komen deze planten terug.

Perzikkruid dus. Kijk maar op de tweede foto. Daar is vrij duidelijk de kenmerkende grijz(ig)e vlek midden op sommige bladeren te zien.
De rest van je lijstje lijkt inderdaad wel te kloppen.

@TS: Ja, alle in Nederland voorkomende kruiskruiden bevatten pyrrolizidine alkaloïden en zijn dus giftig.
In welke mate precies en hoeveel een paard dus moet eten om ziek te worden zal per soort en per plant verschillen, maar het beste is gewoon om zoveel mogelijk risico te vermijden en de planten in ieder geval voor het hooien te verwijderen.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:51

Oke, hartstikke bedankt voor alle reacties. Hooien gaan we niet van dat weiland, alleen gaan de paarden er binnenkort op, dus wilde even weten welke planten er nu precies giftig zijn. En dat zijn dus de beide gele bloemen... Nu gaan we gif spuiten of ze handmatig verwijderen...

Het land is net geploegd en ingezaaid en het gras is nu goed genoeg om de paarden erop te doen... Alleen waar al die planten vandaan komen...??

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:05

De planten volledig verwijderen met wortel! Stop ze onmiddelijk in een grote plastieken zak en je kan ze best daarna opstoken! zodat ze zeker niet meer de kans krijgen om nog zaadjes te verspreiden!

Doe hiervoor handschoenen aan, ze lijken ook giftig te zijn voor mensen..
De paarden eten er normaal niet van als de planten in bloei staan, maar eenmaal ze afgemaaid zijn en dus drogen, ruiken ze niet meer dat dit giftige planten zijn en gaan ze er gewoon van eten, maar de giftigheid blijft hetzelfde.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:20

steigert schreef:
Het land is net geploegd en ingezaaid en het gras is nu goed genoeg om de paarden erop te doen... Alleen waar al die planten vandaan komen...??

Corrigeer me als ik het fout heb. Maar juist dat ploegen vinden kruiskruiden en sommige onkruiden fijn, dus gaan ze zich daar dan juist vestigen. Ook heb ik me laten vertellen dat de zaden ook in de grond een tijdje houdbaar zijn, dus als je het gaat omwoelen, kunnen die weer boven komen. Alleen op een al bestaande dichte grasmat zullen de kruiskruiden het dus niet zo goed doen.

111ramira schreef:
Doe hiervoor handschoenen aan, ze lijken ook giftig te zijn voor mensen..

Volgens mij wordt het gif alleen via de spijsvertering opgenomen. Sommige mensen krijgen wel een allergische reactie in de vorm van uitslag.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:32

Sientje schreef:
Corrigeer me als ik het fout heb. Maar juist dat ploegen vinden kruiskruiden en sommige onkruiden fijn, dus gaan ze zich daar dan juist vestigen. Ook heb ik me laten vertellen dat de zaden ook in de grond een tijdje houdbaar zijn, dus als je het gaat omwoelen, kunnen die weer boven komen. Alleen op een al bestaande dichte grasmat zullen de kruiskruiden het dus niet zo goed doen.

Vaak wordt voor het omploegen de hele boel doodgespoten, daarna wordt er gras ingezaaid. Je hebt wel gelijk met zo'n ondergrondse zaadbank maar als er snel groei in het gras zit (handig is voor je het weiland vernieuwd aan de hand van grondmonsters een bemestingadvies te vragen ) Gras groeit alleen goed als de bodemvruchtbaarheid op peil is.
Bij een behoorlijk besmet weiland is dat ploegen dus toch een goede optie die goed kan helpen. Belangrijk is dan ook weer om voor een goede dichte zode te zorgen want kruiskruid kiemt graag in open plekjes en er licht bij de zaden komt.

Het klopt ook dat je zegt dat er mensen zijn met een allergie ( compositae dermatitis) voor composieten waaronder dus ook kruiskruiden, dat is lastig maar niet gevaarlijk. Deze allergie treedt op na huidcontact of na het eten van de planten. De allergie wordt niet veroorzaakt door de pyrrolizidine alkaloiden, maar door andere stoffen die in veel soorten van de composietenfamilie voorkomen (sesquiterpene lactonen) .