Sintjacobskruid bestrijden????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

111ramira

Sintjacobskruid bestrijden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 22:09

Hallo iedereen...
ik heb een dringende vraag. Heb mijn paard op de weide staan, bij het paard van de eigenaar van de weide. Maar zag dat er sintjacobskruid in stond... Nu moet ik morgen de paarden van de weide halen, omdat hij de weide (70are) wil gaan maaien, maar wat moet ik nu doen met dat sintjacobskruid??? moet ik dat eerst uitrekken en dan maaien?? moet de weide achteraf besproeid worden???de paarden kunnen niet op de weide zolang dat afgemaaid gras er ligt. wat helpt?? de eigenaar is een oudere man en kent de plant helemaal niet, maar ik heb hem gewezen op de gevaren.
wie helpt me?

farmershill

Re: Sintjacobskruid bestrijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:14

Je zal ze stuk voor stuk uit moeten steken, door het maaien komen de sappen vrij en word de hoeveelheid vermeerderd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:15

Als je het eruit trekt, zorg dan in ieder geval dat je het apart hebt afgevoerd/vernietigd/verbrand vóórdat je gaat maaien. Laat het in ieder geval na het uittrekken niet op de grond liggen, want dan komt het ook in je hooi en dus in je paarden terecht.

Zoals je wel zult weten, is het ook in gedroogde vorm giftig, en misschien nog wel gevaarlijker omdat paarden het dan niet meer herkennen en dus gewoon mee opeten.

P.S. Het is Jacobskruiskruid. (of Sint-janskruid, maar dat is een andere plant)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:45

Juist als jacobskruiskruid gedroogd is is het gevaarlijk want dan heeft het geen vieze smaak meer en eten paarden het zo op.
Het gif van jkk slaat zich op in de lever en richt grote schade aan.
Als jkk nog vers is zullen ze het niet zo gauw eten maar het beste is het om het gewoonte verwijderen.
Meestal steekt het hoog boven het gras uit en je moet gewoon even de hele wei door en het allemaal uittrekken.
In een brandton gooien en het liefst in brand steken.
Als het gif zich eenmal op heeft geslagen in de lever is er eigenlijk geen terugkeer meer.
Dus neem het serieus en trek het uit nu het nog kan.
Sint janskruid is volgens mij ook erg giftig.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:27

Het jkk moet je eruit trekken en meteen weggooien in de afvalbak of verbranden.Ik haal het altijd weg voor het in bloei komt omdat het anders nog kan zaaien.Ik had 3 jaar geleden de eerste paar jkk in de wei staan en heb er nu nog last van.

Bij mij aan de provinciale weg staat het er helemaal vol mee.Zolang de gemeente er niks aan doet blijft het maar door zaaien, want 1 plant heeft geloof ik wel een paar duizend zaatjes per jaar.

Als je een goede grasdichtheid hebt krijgt het bijna geen kans om te groeien.Dus eigenlijk geen kale of schrale plekken.

Ik heb vorig jaar 1 stuk omgereden en opnieuw ingezaaid en daar staat nu helemaal geen onkruid.

Het is en blijft ##### spul.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:45

Als je ze verwijdert hebt je land goed bemesten. De plant kan niet tegen een rijke bodem.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:24

en zorg dat je goede hanschoenen aan doet als je de planten vastpakt want het gif word ook via je huid opgenomen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:33

ik had in de weide twee plantjes(de overbuur op zijn brak stuk grond had er wel duizend,die heeft nu eindelijk zijn tuin netjes nu zijn bouw af is) ik steek ze uit,want voor een plant die je laat bloemen komen er 15 rozetten voor terug het jaar erop.

Zeker zien dat de man de weide niet maait voor deze weg zijn,en als hij uitdeze weide hooi maakt ,zou ik niet willen dat mijn paard van zijn hooi eet,wie weet zit er al in

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:50

Was vanmorgen er al vroeg bij, hele weide nagekeken en alles met de wortel eruit getrokken! was een hele klus, maar zo ben ik ook zeker dat alles echt uit de grond is voordat hij ging maaien. We hebben het niet gemaaid om te hooien want er stond teveel onkruid op...
Bedankt voor jullie reacties!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:52

risky schreef:
en zorg dat je goede hanschoenen aan doet als je de planten vastpakt want het gif word ook via je huid opgenomen

echt? Ik heb net veldwerk moeten doen voor biologie (wat een feest) en hiervoor Zebrarupsen en het Jacobskruiskruid bekeken. Alles gewoon met blote handen vast gepakt en ik ben nog niet ziek hoor.

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:59

het schijnt toch echt heel erg giftig te zijn hoor, tik maar eens in op google!
toch voorzichtig zijn!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:06

Vraag: Is het gevaarlijk om met blote handen Jakobskruiskruid aan te raken?
Antwoord: Nee, Jakobskruiskruid vergifting vindt plaats via het spijsvertering systeem. In de plant bevinden de pyrrolizidine alkaloiden zich in hun niet-giftige vorm. Pas als deze stoffen in de spijsvertering terechtkomen worden deze in hun giftige vorm omgezet. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat huidcontact resulteert in het ontstaan van alkaloïden in een giftige vorm. Sommige mensen ondervinden wel een allergische reactie na huidcontact met Kruiskruid (compositae dermatitis). Deze allergie wordt niet door pyrrolizidine alkaloïden veroorzaakt, maar door sesquiterpene lactonen die zich ook in veel andere leden van de Paardenbloemfamilie bevinden. meer informatie

http://www.jakobskruiskruid.com/website/

Niet dus, overigens hadden wij wel wat voorwerk verricht voor het biokamp. Dus ik verwachtte het niet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:35

111ramira schreef:
Was vanmorgen er al vroeg bij, hele weide nagekeken en alles met de wortel eruit getrokken! was een hele klus, maar zo ben ik ook zeker dat alles echt uit de grond is voordat hij ging maaien. We hebben het niet gemaaid om te hooien want er stond teveel onkruid op...

OK dan! Dat is de beste methode inderdaad. Houd wel de plekken waar de planten stonden in de gaten, uit achtergebleven worteldelen komen nog wel eens nieuwe planten naar boven. En stop een paardenkeutel in het gat dat na het steken is overgebleven, daar houdt jkk ook niet van. Verder werkt een dichte grasmat het best ter preventie, maar dat is vaak lastig als er paarden op lopen. Clown

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:37

Sientje schreef:
111ramira schreef:
En stop een paardenkeutel in het gat dat na het steken is overgebleven, daar houdt jkk ook niet van.

Dat werkt dan dubbel, want paarden eten vaak ook rondom hun mest heen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:47

Sientje schreef:
OK dan! Dat is de beste methode inderdaad. Houd wel de plekken waar de planten stonden in de gaten, uit achtergebleven worteldelen komen nog wel eens nieuwe planten naar boven. En stop een paardenkeutel in het gat dat na het steken is overgebleven, daar houdt jkk ook niet van. Verder werkt een dichte grasmat het best ter preventie, maar dat is vaak lastig als er paarden op lopen. Clown

En daarom is uittrekken (van levende planten) dus NIET de beste methode. Paarden zullen geen jakobskruiskruid eten zolang het in de wei staat, ze vinden het namelijk vies. Wat je moet doen is wachten tot de plant is uitgebloeid en dan een plastic zak om de bloemetjes binden zodat de zaadjes, die na de bloei worden gevormd, geen kans krijgen om zich te verspreiden. Na de bloei en het aanmaken van zaadjes zal de plant sterven en dan kun je 'm zo uittrekken, een dode plant kan zich ook niet vasthouden in de grond, zoals een levende dus wel doet. Zie het als een soort contraceptie voor kruiskruid: de zaadjes kunnen niet door het plastic heen. Gevolg: geen nieuwe babykruiskruidjes Tong uitsteken Uiteraard wel even de planten afzetten met van die prikweipaaltjes en een touwtje, je wil niet dat de paarden met die zak aan de haal gaan.

Hooi kun je ook laten testen op jkk, ook al heb je zelfs na zo'n test geen 100% zekerheid aangezien er bij zo'n test met monsters wordt gewerkt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:21

de betse methode is als de plant in de rozet vorm nog is,deze dan te bespuiten,ik heb gemerk dat bofix op zen strafst gemaakt jjk kapot maakt tot in de wortel,maar dan moet het in het rozetstadia heb

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:38

Fenn schreef:
risky schreef:

echt? Ik heb net veldwerk moeten doen voor biologie (wat een feest) en hiervoor Zebrarupsen en het Jacobskruiskruid bekeken. Alles gewoon met blote handen vast gepakt en ik ben nog niet ziek hoor.

Ik ga vanavond eens flink helpen met plukken en werd ook gewaarschuwd
je moet wel handschoenen aan doen.
De boer bij ons had dit laatst ook niet gedaan en had allemaal rare plekken
op zijn arm,bulten en heel erg rood en voelde wat stijf aan.

Is het gevaarlijk om met blote handen Jakobskruiskruid aan te raken?
Antwoord: Nee, Jakobskruiskruid vergifting vindt plaats via het spijsvertering systeem. In de plant bevinden de pyrrolizidine alkaloiden zich in hun niet-giftige vorm. Pas als deze stoffen in de spijsvertering terechtkomen worden deze in hun giftige vorm omgezet. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat huidcontact resulteert in het ontstaan van alkaloïden in een giftige vorm. Sommige mensen ondervinden wel een allergische reactie na huidcontact met Kruiskruid (compositae dermatitis). Deze allergie wordt niet door pyrrolizidine alkaloïden veroorzaakt, maar door sesquiterpene lactonen die zich ook in veel andere leden van de Paardenbloemfamilie bevinden. meer informatie

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:36

Fenn heeft hier een goed antwoord gegeven...

op deze site kun je vele antwoorden vinden en vragen stellen die beantwoord zullen worden door deskundigen...zie hier een indrukwekkende lijst mensen die zich enorm inzetten voor de voorlichting en bestrijding van dit kruid:
http://www.jakobskruiskruid.com/website ... ursauteurs

Geen gezwets en lukrake cijfers maar wetenschappelijk onderzoek Knipoog
Giftig bij aanraking met de hand?Nee dus,fabeltje....over gevoeligheid voor de plant is wel mogelijk,dan is het verstandig om handschoenen te werken,anders niet hoor.Ik heb die plant al jaren in mijn handen en nooit problemen.

Er zijn meerdere oplossingen maar allen zijn moeilijk,het is een taaie plant met een enorm vermogen om te overleven.Voor iedereen is er eigenlijk wel een manier...afhankelijk van finaciële draagkracht en de oppervlakte van het terrein.
Spuiten met gif kan,uittrekken,bemesten...noem maar op.

Lees even op de site en er gaat een wereld voor je open...een prachtige plant waarmee je uiteindelijk een haat/liefde verhouding krijgt Knipoog

Edit:Even nog een kleine opmerking/detail... het is Jakobskruiskruid en niet Sintjacobskruid Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:06

Tinky12 schreef:
Fenn heeft hier een goed antwoord gegeven...

Er zijn meerdere oplossingen maar allen zijn moeilijk,het is een taaie plant met een enorm vermogen om te overleven.Voor iedereen is er eigenlijk wel een manier...afhankelijk van finaciële draagkracht en de oppervlakte van het terrein.
Spuiten met gif kan,uittrekken,bemesten...noem maar op.

Lees even op de site en er gaat een wereld voor je open...een prachtige plant waarmee je uiteindelijk een haat/liefde verhouding krijgt Knipoog

De enige goede jacobskruiskruid is dooie jacobskruiskruid, opgestookt in de kachel. De plant is niet inheems en heeft hier dus niks te zoeken. Uitroeien die hap!

Even geen tijd om de site te lezen, maar wat gebeurt er als ik jacobskruiskruid aansteek met een gasbrander? 1300 °C. Stook ik dan ook het wortelstelsel op? Lijkt me een snelle en doeltreffende manier van verwijderen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:28

hestejente schreef:
Sientje schreef:

En daarom is uittrekken (van levende planten) dus NIET de beste methode. Paarden zullen geen jakobskruiskruid eten zolang het in de wei staat, ze vinden het namelijk vies. Wat je moet doen is wachten tot de plant is uitgebloeid en dan een plastic zak om de bloemetjes binden zodat de zaadjes, die na de bloei worden gevormd, geen kans krijgen om zich te verspreiden. Na de bloei en het aanmaken van zaadjes zal de plant sterven en dan kun je 'm zo uittrekken, een dode plant kan zich ook niet vasthouden in de grond, zoals een levende dus wel doet. Zie het als een soort contraceptie voor kruiskruid: de zaadjes kunnen niet door het plastic heen. Gevolg: geen nieuwe babykruiskruidjes Tong uitsteken Uiteraard wel even de planten afzetten met van die prikweipaaltjes en een touwtje, je wil niet dat de paarden met die zak aan de haal gaan.

Hooi kun je ook laten testen op jkk, ook al heb je zelfs na zo'n test geen 100% zekerheid aangezien er bij zo'n test met monsters wordt gewerkt.

Dat werkt misschien als je één of enkele planten hebt, maar zeker niet als je hele wei vol staat.

Weet je hoeveel werk het is om bij iedere plant apart een plastic zak om te binden? En hoeveel zakken je dan nodig hebt?

Bovendien kun je onmogelijk de hele wei afzetten met prikpaaltjes. Waar moeten de paarden dan staan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:31

Goed punt oomens, ik dacht idd aan een paar plantjes. Komt denk ik omdat de situatie bij ons op stal goed onder controle is: slechts hier en daar een kruiskruidje Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:35

ikke schreef:
De enige goede jacobskruiskruid is dooie jacobskruiskruid, opgestookt in de kachel. De plant is niet inheems en heeft hier dus niks te zoeken. Uitroeien die hap!

Foutje...Jakobskruiskruid is wel degelijk een inheemse plant...voor dit soort info kun je dus terecht op de site Knipoog

Citaat:
Jakobskruiskruid is inheems in Nederland, maar tot voor enkele decennia zeldzaam in sommige delen van Nederland (zoals Drenthe en aangrenzend Groningen). Daar is de soort uitgezaaid en maakt de soort dankbaar gebruik van de vele recente verstoringen die de mens daar aanricht.
Bron: Esther Hegt en Hans Kruijer (Nationaal Herbarium Nederland, Leiden)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:47

ikke schreef:
Even geen tijd om de site te lezen, maar wat gebeurt er als ik jacobskruiskruid aansteek met een gasbrander? 1300 °C. Stook ik dan ook het wortelstelsel op? Lijkt me een snelle en doeltreffende manier van verwijderen.

Hoe wil je dat doen zonder de hele wei in lichterlaaie te zetten? Verward Denk trouwens dat je dan alleen het stuk bovengronds affikt, wortelstelsels kunnen uitgebreid zijn hoor! Hoe wil jij een halve meter wortel met een brander te lijf gaan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:58

Met verbranden schakel je ook de concurrentie uit...grond weer verstoord en cirkeltje rond Bloos