Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
risky schreef:en zorg dat je goede hanschoenen aan doet als je de planten vastpakt want het gif word ook via je huid opgenomen
111ramira schreef:Was vanmorgen er al vroeg bij, hele weide nagekeken en alles met de wortel eruit getrokken! was een hele klus, maar zo ben ik ook zeker dat alles echt uit de grond is voordat hij ging maaien. We hebben het niet gemaaid om te hooien want er stond teveel onkruid op...
Bedankt voor jullie reacties!
Sientje schreef:111ramira schreef:En stop een paardenkeutel in het gat dat na het steken is overgebleven, daar houdt jkk ook niet van.Was vanmorgen er al vroeg bij, hele weide nagekeken en alles met de wortel eruit getrokken! was een hele klus, maar zo ben ik ook zeker dat alles echt uit de grond is voordat hij ging maaien. We hebben het niet gemaaid om te hooien want er stond teveel onkruid op...
Bedankt voor jullie reacties!
Sientje schreef:Dat is de beste methode inderdaad. Houd wel de plekken waar de planten stonden in de gaten, uit achtergebleven worteldelen komen nog wel eens nieuwe planten naar boven. En stop een paardenkeutel in het gat dat na het steken is overgebleven, daar houdt jkk ook niet van. Verder werkt een dichte grasmat het best ter preventie, maar dat is vaak lastig als er paarden op lopen.
Uiteraard wel even de planten afzetten met van die prikweipaaltjes en een touwtje, je wil niet dat de paarden met die zak aan de haal gaan.Fenn schreef:risky schreef:en zorg dat je goede hanschoenen aan doet als je de planten vastpakt want het gif word ook via je huid opgenomen
echt? Ik heb net veldwerk moeten doen voor biologie (wat een feest) en hiervoor Zebrarupsen en het Jacobskruiskruid bekeken. Alles gewoon met blote handen vast gepakt en ik ben nog niet ziek hoor.

Tinky12 schreef:Fenn heeft hier een goed antwoord gegeven...
http://www.jakobskruiskruid.com/website/
Er zijn meerdere oplossingen maar allen zijn moeilijk,het is een taaie plant met een enorm vermogen om te overleven.Voor iedereen is er eigenlijk wel een manier...afhankelijk van finaciële draagkracht en de oppervlakte van het terrein.
Spuiten met gif kan,uittrekken,bemesten...noem maar op.
Lees even op de site en er gaat een wereld voor je open...een prachtige plant waarmee je uiteindelijk een haat/liefde verhouding krijgt
hestejente schreef:Sientje schreef:Dat is de beste methode inderdaad. Houd wel de plekken waar de planten stonden in de gaten, uit achtergebleven worteldelen komen nog wel eens nieuwe planten naar boven. En stop een paardenkeutel in het gat dat na het steken is overgebleven, daar houdt jkk ook niet van. Verder werkt een dichte grasmat het best ter preventie, maar dat is vaak lastig als er paarden op lopen.
En daarom is uittrekken (van levende planten) dus NIET de beste methode. Paarden zullen geen jakobskruiskruid eten zolang het in de wei staat, ze vinden het namelijk vies. Wat je moet doen is wachten tot de plant is uitgebloeid en dan een plastic zak om de bloemetjes binden zodat de zaadjes, die na de bloei worden gevormd, geen kans krijgen om zich te verspreiden. Na de bloei en het aanmaken van zaadjes zal de plant sterven en dan kun je 'm zo uittrekken, een dode plant kan zich ook niet vasthouden in de grond, zoals een levende dus wel doet. Zie het als een soort contraceptie voor kruiskruid: de zaadjes kunnen niet door het plastic heen. Gevolg: geen nieuwe babykruiskruidjesUiteraard wel even de planten afzetten met van die prikweipaaltjes en een touwtje, je wil niet dat de paarden met die zak aan de haal gaan.
Hooi kun je ook laten testen op jkk, ook al heb je zelfs na zo'n test geen 100% zekerheid aangezien er bij zo'n test met monsters wordt gewerkt.
ikke schreef:De enige goede jacobskruiskruid is dooie jacobskruiskruid, opgestookt in de kachel. De plant is niet inheems en heeft hier dus niks te zoeken. Uitroeien die hap!
Citaat:Jakobskruiskruid is inheems in Nederland, maar tot voor enkele decennia zeldzaam in sommige delen van Nederland (zoals Drenthe en aangrenzend Groningen). Daar is de soort uitgezaaid en maakt de soort dankbaar gebruik van de vele recente verstoringen die de mens daar aanricht.
Bron: Esther Hegt en Hans Kruijer (Nationaal Herbarium Nederland, Leiden)
ikke schreef:Even geen tijd om de site te lezen, maar wat gebeurt er als ik jacobskruiskruid aansteek met een gasbrander? 1300 °C. Stook ik dan ook het wortelstelsel op? Lijkt me een snelle en doeltreffende manier van verwijderen.
Denk trouwens dat je dan alleen het stuk bovengronds affikt, wortelstelsels kunnen uitgebreid zijn hoor! Hoe wil jij een halve meter wortel met een brander te lijf gaan?