vraagje mbt stalgeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chance

vraagje mbt stalgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 15:53

Hoi Allemaal,

Ik wil graag advies mbt stalgeld.

Eerst even een korte uitleg.
Sinds november 2007 ben ik mede-eigenaresse van een merrie. (zie andere topics van mij)
Maar vandaag kwam de andere eigenaresse/fokker van deze merrie naar mij of ik niet volledige eigenaar wilde worden. ZO niet dat zou ze verkocht worden. Dus mijn besluit is om volledige eigenaar te worden. Nu zitten we nog met het volgende: Zij en mijn vriend hebben samen de dekking betaald voor deze merrie en ze moet dus komend jaar Maart 2009 bevallen.

Nu komen we op het onderwerp stalgeld. Ze wilde nog nadenken wat ze aan stalgeld wilt gaan vragen aan mij. De afgelopen maanden heb ik 62,50 betaald. All-in.
Normaal zou dit dus 125 euro zijn.

Wat kan ze nu vragen aan mij voor stalgeld hieronder het lijstje wat er allemaal bijzit:
(dit is geen pensionstal of manege)
Hooi
stro
weide
buitenbak (simpele buitenbak met verlichting, springmateriaal aanwezig)
Zij voert en zet de paarden binnen en buiten.

Zelf doen:
mesten
brokken kopen
hoefsmid enz...

Locatie: randstad den bosch, nauwelijks buitenrijmogelijkheden (polder en industrieterreinen)

Wat is een normaal bedrag? Ik weet dat het hooi en stro duurder zijn geworden. Groot pak hooi kost nu 37,50. Stro weet ik niet.
Verder doe ik veel op deze stal en doe ik de paarden als ze op vakantie zijn.

Graag jullie advies hierin.

aerdenhout1

Re: vraagje mbt stalgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:00

Als ze het netjes doet dan inderdaad 2 keer 62.50 is 125.- per maand. Vraag is alleen of zij al die dingen die ze deed toen het paard voor de helft van haar was, blijft doen als jij hem overneemt. Daar zou ik in elk geval even achter aan gaan.
Als jij dat zelf allemaal moet gaan regelen, dus ook inkoop van het voer enz. dan is er misschien over de prijs nog te praten. Alhoewel het al niet veel is hoor wat je voor de stal en het land betaald. Hier, in deze regio, zou je vele malen duurder uitzijn.
Dan is er nog het veulen...wie gaat er waken als het zover is, mag dan het licht aan, mag je s'nachts sowieso op stal komen en wat zijn, als het veulen er is, dan de kosten per maand?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:05

Het paard is dadelijk helemaal voor mij alleen dus de zorg (poetsen en dat soort dingen) is voor mijzelf .
Hun kopen zelf het hooi en stro in, omdat hun meerdere paarden hebben staan samen met andere familielid.
Het enige waar ik zelf voor moet zorgen dadelijk is brok.
Het enige wat we toen deden was om en om stal uitmesten en om en om wormenkuur en hoefsmid betalen. De rest is ieder voor zich. En nu wordt dit dus mijn eigen kosten.

Ze wilde de prijs in ieder geval omhoog doen omdat het hooi oa duurder is geworden dit jaar.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:11

Als je eerlijk zou willen doen zou het nu dus 2 x 62,50 = 125 euro moeten gaan worden. Het zou idd wel wat omhoog nog kunnen omdat alles duurder is geworden. Ben je overigens wel al het eens geworden over de koopprijs en hoe zit het met het veulen? Volgens mij wordt eigenaar paard automatisch eigenaar van het veulen. Zorg ervoor dat dit duidelijk afgesproken wordt.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:01

Ik kan inderdaad overleggen met haar.We hadden al een prijs afspraak als 1 van ons wilde stoppen met mede-eigenaar zijn. Dit staat allemaal in een contract vermeld. Hoe het nu gaat zitten met de nu lopende dracht (komende week voor de zekerheid nog een keer scannen) moet we nog even overleggen. Want dit is een lopende afspraak tussen haar en mijn partner. Hun hebben samen het dekgeld betaald......

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:05

Waarschijnlijk zal je dus ook de helfst van de dekking terug moeten betalen...mits...ze het veulen wel voor de helft wil en dus de helft van het geld dat de verkoop van het veulen opbrengt. Maar dan moet ook weer het kostgeld van de merrie omlaag, omdat ook een stuk van haar veulen er in zit en de merrie toch extra voer en zodirekt de dierenarts nodig heeft.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:07

Ik heb nu een vragenlijstje opgesteld voor haar en daar staat dat dan ook oa in. Ik ben benieuwdt wat ze morgen hierover gaat antwoorden. Ik ben idd van mening als ze heet veulen wilt dan gaat het stalgeld omlaag. ik ga niet de volle mep betalen terwijl ik dadelijk een paar maanden de merrie niet kan trainen plus de risico's die eraan vast zitten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:22

als je het paard nu koopt ben je eigenaar van het veulen. Nu bekijken wat het paard waard is en dan de helft afbetalen. (je bent al voor de helft eigenaar) Wanneer hebben jullie het paard gekocht. bv vorig jaar dan is het paard qua prijs niet veel veranderd en zou ik niet meer als het door haar betaalde dekgeld terug betalen. Jij krijgt tenslotte wellicht een heleboel kosten bij bevalling en controles DA.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 08:12

Ik zal vandaag even alles met haar doorbespreken. Ik laat jullie weten hoe wat en waar Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:16

Puur voor de voorzieningen die er zijn lijkt €125 - €150 per maand me een redelijk bedrag.
Maar aangezien je nog niet precies weet wat je gaat regelen met het veulen, kan dat nog wat omlaag.

Ik ben benieuwd waar jullie uiteindelijk op uitkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:21

ik vind het een heel, heel redelijk bedrag Lachen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 09:25

Ik ga zo aankleden en dan naar stal. Als ze der is zal ik meteen met haar even overleggen over het hoe wat en waar.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:09

Ik heb een kort gesprek gehad op stal.

We laten Zena komende week eerst scannen om te kijken of ze nu echt drachtig is.
Is ze drachtig, dan blijft het stalgeld hetzelfde dus 62,50 euro.
Verzekering delen door 2.
Het veulen wat dan geboren wordt is van ons 2-en en wordt verkocht. (stond al in huidige contract).

Dus we kijken nu eerst of ze dragend is ja of nee.