Haflinger samen met minipaardjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Haflinger samen met minipaardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:25

Hallo,

Ik overweeg sterk om binnen het jaar één of twee minipaardjes bij te kopen. Ik vind het zo'n fantastisch lieve en prachtige paardjes! Ik ben me hier wel al een tijdje voor aan het informeren, hoor. Alleen vraag ik me af of het wel verantwoord is om een (zeer kloeke) Haflinger samen te zetten met van die tengere minipaardjes in de wei? Stel dat hij ze schopt of zo?
Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik zit er ook een beetje mee omdat mijn Haflinger zich nu ook erg dominant opstelt tegenover alle kleine dieren bij ons thuis, zoals onze schaapjes, poes en honden, en gek genoeg helemaal niet tegenover kraaien. Die mogen op zijn rug zitten en heel dicht bij hem rondtrippelen op de grond.

Melia

Re: Haflinger samen met minipaardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:51

Ik ken ook een dominante haflinger en die kan ook gerust bij 2 minipaardjes (shetten) in staan. Die shetten trappen ook wel van zich af, en vaak vind zij het juist leuk van die kleine pony's.

Maar goed, daarom kan jouw haf het natuurlijk wel niet leuk vinden, niet iedereen is hetzelfde, probeer het gewoon, je kunt er altijd nog een draadje tussen doen, als er gelijk al getrapt word, haal ze er dan niet gelijk uit, kijk het eerst eens een week aan.

Shetten laten zich vaak niet op de kop zitten hoor, grote paarden pakken ze vaak ook wel aan!

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:16

Mijn haflinger is eigenlijk helemaal niet dominant, maar ik kan haar echt niet bij andere kleine dieren zetten.. (word gelukkig al wel iets minder) Zelfs vogels vooral kraaien mogen niet eens het land aanraken, want dan zit marieke er alweer boven op...

Idd ik zal het ook gewoon proberen, zoals hier boven.. Want het hoeft niks te zeggen hoe andere haflingers reageren. Knipoog

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:27

Ik zou het ook gewoon proberen. Misschien is het een idee om een draadje te spannen waar je mini's wel onderdoor kunnen en je haf niet. Dan kunnen ze zelf kiezen.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:47

Gewoon proberen, als 't niet gaat, zet de shetjes dan op een andere weide, of zet er een draad tussen, maar shetten laten zichzelf niet zomaar doen hoor, dus ik zou het proberen Lachen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 03:51

mijn arabier staat ook met een mini shetlander (80 cm) in de wei

modesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:18

Ik heb dan geen haf maar een kruising fjord en die staat ook gewoon met een mini paardje van andere paarden moet ie niet zoveel hebben maar het mini paardje verdedigd zich zelf wel als het er op aan komt.

dreetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:33

Mijn haflinger staat bij een grote shet maar in de wei naast ons staan ook een stuk of 4 minipaardjes. Maar naast elkaar gaat wel goed maar bij elkaar weet ik niet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:51

De bouw van minipaardjes kan sterk verschillen, ik heb bijvoorbeeld een americaans minipaard hengstje van 70cm met beentjes zo fijntjes dat hij absoluut van mij niet bij grotere paarden mag. 1 trap en het bot is doormidden. Maar mijn merrietjes zijn allemaal wat forser en lopen ook wel tussen mijn fries en kwpner maar ik doe het dus liever niet.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:22

wij hebben pas een minihengst tussen een groep 2.5 jarige hengsten gedaan nou ff bepalen hoe of wat is het dekbaar enz en nou loop tie ertussen alsof hij er altijd bij heeft gelopen. er wisselt vaak wat in de groep dan er weer 1 bij dan er weer 1 uit de hirachie komt vanzelf goed op uitzonderingen na (vreselijke dominanten) Knipoog

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:49

Lieverties heb je het over een minishet of minipaardje want de bouw van die 2 verschilt nogal, mijn hengstje zijn benen zijn ongeveer 5cm dik en zouden dus zo breken als hij een trap van een groter paard zou krijgen.

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:18

Je kan ook eerst even kijken of je dat minipaardje die je wilt kopen op proef stellen een week ofzo. zodat je kunt zien of het klikt of niet. .. ik heb ook een erg dominant paard maar shetjes vind ze geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:26

Ik heb een groter draver en een kruising falabella, vreselijk tenger uiterlijk maar een grote mond. Mijn draver is verschrikkelijk dominant maar kan erg goed met mijn minihengstje vinden. Ze bijten beiden flink van elkaar als het nodig is maar geen gewonden ed. ze zijn juist dol op elkaar ondertussen.

Je kan vragen of je een paardje op proef kan kopen, maar zou ze meer tijd dan een week geven. Zelf zou ik ook zorgen voor een plan B zeg maar, mocht het niet goed gaan dat de kleine snel kan vluchten zonder dat de haf er achter aan gaat.

Die beentjes zijn soms net luciferstukjes die ik dood eng vind/

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:11

Bedoel je mini shetten of echt miniatuur paardjes?

Verder zou het wel kunnen, met een plan B. Ik vond het hoge draadje bijv. erg slim bedacht.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:34

Proberen, en stel dat de eigenaar het niet wil dat jij de dierenartskosten zou betalen als er iets zou gebeuren?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:22

Kan heel goed, mijn jaarling mini stond eerst ook tussen gigantische paarden en dat ging prima. Terwijl mams aan de andere kant van het weiland stond te grazen lag mevrouw midden tussen de groep. Inmiddels staat ze bij leeftijdsgenootjes (shetlandpony's) omdat het met een nieuw paard niet klikte. Maar goed, over het algemeen gaat het prima hoor.

PalmLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:00

Mijn haflinger kan heel goed met een shet omgaan hij is niet erg heel aardig tegen andere paarden maar tegen een shet wel. Tegen mijn andere haflinger is die vervelender als de shet.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 04:23

het kan zeker Knipoog
Basje, mijn minipaard van 88cm schoft (geen shet want daar zit idd zeer veel verschil in Knipoog ) heeft eerst samen gestaan met Dewy, een zeer kloeke pinto merrie. nu staat hij samen met Roxanne, een breedgebouwde haflinger