GEEN schaduw

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

GEEN schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:54

ik zie echt heel vaak dat er paarden in de wei staan die helemaal GEEN schaduw hebben. En dan vooral op pensionstallen.
wat vinden jullie hier nou van?
Ik zelf vind dat dus echt niet kunnen

liempje

Re: GEEN schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:28

Tja dat vindt ik ook niet kunnen. Ik ken een fokkerij, waar de merrie's zomer en winter buiten incl. veulens zonder een overkapping of bomen. Ze staan zomers de hele dag in de hete zon. Sommige mensen zien het als een inkomen en niet als dier.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:30

De jonge beesten bij ons hebben wel een schuilstal, maar bij ons thuis niet, Staan wel bomen zodat ze wat schaduw hebben maar ze blijven alsnog in de zon staan.. Vaak zitten ze rond 1-3 wel in de zon, maar zorg wel voor goed en schoon vers water dan redde ze zich wel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:27

ook bij 34 graden (in de schaduw)? zouden ze dan niet liever in de schaduw staan?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:30

Nja, ze hebben schaduw zat maar als ze daar niet onder gaan staan tja.. Maar we zitten niet op een open veld en waait altijd wel iets dat scheelt een hoop. Als het echt te gek wordt gaan ze smiddags paar uur op stal

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:31

Een vampierpaard Duivel

Onze paarden lopen overdag in de bak, maar daar hebben ze ook geen schaduw, soms is er wel van de bomen wat schaduw maar daar staan ze eigenlijk nooit. Er is wel altijd voldoende vers water beschikbaar Ja Nou is het bij ons ook nooit zo heel erg warm, heel soms maar meestal staat er gewoon nog een windje.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:36

Ik had het vanochtend op stal hierover, maar het blijkt dus ook zn voordelen te hebben. Geen bomen = minder vliegen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:36

vliegenspul=minder vliegen Knipoog
en anders kan je er alsnog een stalletje in zetten.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:37

Ja ga jij s ochtends even 50 paarden inspuiten Huilen van het lachen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:38

Een stal in de rijbak zetten vind ik iig geen optie Clown

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:39

Wy hebben ook geen schaduw op het land. Wel altyd een verfrissend windje, omdat het een grotere oppervlakte betreft. Overigens zetten we ze met deze temperaturen op andere tijdstippen buiten. van half 10 tot 2 bijv. Bevalt prima, paarden geven ook niet aan het vervelend te vinden, we moeten ze nog steeds ophalen uit het land.. Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:39

Ik vind ook dat elk dier schaduw tot zijn beschikking moet hebben! Zelf merk ik dat die van ons ook de schaduw opzoeken of zelfs in de stal gaan staan als het echt te heet.
Maargoed jij en ik kunnen het hun niet verplichten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:41

Het ligt eraan hoe lang ze buiten staan. Bij de pensionstal waar ik stond was geen schaduw (of schuilstal) maar daar gingen ze maar 4 uur per dag naar buiten. Als het echt heel hard regende gingen ze niet naar buiten (of werden ze binnen gehaald) en bij erg warm weer (25+) gingen ze alleen 's ochtends vroeg een uurtje.
Als je het zo oplost vind ik het geen probleem dat er geen schaduw is.

MarliesV

Mijn bijrijdpaardje staat ook gewoon in de zon, in de weide. Kan wel schaduw vinden, staan bomen langs de wei, maar dat doet ze niet. Zie dus er geen enkel probleem in zolang ze maar vers en voldoende water kunnen krijgen.

Vliegenspul in de zon als ze zweten is er zo weer af. Wij doen er gewoon een vliegendeken op. In de stal is zielig vind ik, stikheet. Beter warm in de buitenlucht dan warm in de stal vind ik.

_June

Ik vind, zeker met dit weer, schaduw een must. Mijn paard stond gistermiddag heerlijk in de schaduw (er staan bomen om de wei). En die beestjes, tsja die zitten er vaak toch wel! Daar heb je dekens en vliegenspul voor Lachen Al heeft de mijne er nu gelukkig weinig last van!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:42

Nou precies, als het echt te gek word en ze gaan staan drammen bij het hek gaan ze om 12 uur na binnen en savonds weer na buiten (24/7 buiten) maar van 1 dag dit weer gaan ze niet dood.. Als je maar zorgt voor vers water

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:43

Op stal is het (indien je een goed stalklimaat hebt) stukken(!) koeler dan buiten, en met wat meer kuil overdag overleven ze op stal dan ook wel.

Vliegenspul heeft toch geen zin, werkt maar beperkt en niet voor lange tyd, overigens gaan wy ook niet de pensionpaarden inspuiten, en niet geheel onlogisch denk ik zo.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:50

Zelf vind ik ook dat dieren een schuilplek moeten hebben; helaas is dat niet overal het geval. Dat kan komen door 'nalatigheid' van de eigenaar maar ook door de gemeente > de gemeente wil lang niet altijd meewerken als je een schuilstal wilt bouwen of bomen wilt plaatsen.
Heb je de pech dat er uiteindelijk geen schuilgelegenheid kan of mag staan, dan sluit ik me aan bij hetgeen VIPPIEKIPPIE zegt; varieren in beweidingstijdstip.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:00

zolang er vers water is maakt het geen donder uit vind ik.
die van ons staan ook gewoon buiten, jammerdan.. ze smelten niet.
binnen vinden ze het maar niets en staan ze zwetend, buiten staan ze droog Lachen
en ze staan dag en nacht buiten.. dus het beweidingstijdstip wijzigen kan hier niet.
heb nog nooit gemerkt dat ze er last van hadden.. gaan lekker staan slapen of liggen languit Lachen
en ja, ook rijden doe ik gewoon, lekker buitenritje.. ze zijn niet van suiker Knipoog
als ik het te extreem vind doe ik niets met ze, vind ik het kunnen, dan doen de paarden mee Lachen

madamX : ik vind dat je nu wel een beschuldiging maakt met ''nalatigheid'' men KIEST er toch voor? de beestjes hier hebben het prima zonder schaduw, is altijd wel beetje wind, en bij de grond(als ze liggen dus) is het ook koel.
en de gemeente idd.. moet zich wat meer ontfermen over dieren.

als de mogenlijkheid tot een schuilstal/bomen er is zeg ik ja, zo niet.. jammerdan Lachen

ik sta ook de hele dag in het warme weiland in de volle zon uit te mesten, water te vullen, paarden te controleren.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 02-07-08 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:09

mijn paard staat op de pensionstal gewoon overdag in de paddock zonder schaduw.
Voldoende vers water heeft hij én een UV werende vliegendeken en hij staat nooit te zweten, ook vandaag niet met die mega temperaturen.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:51

Een schuilstal hoeft voor mij niet maar schaduw is toch echt een must.
Mijn paard heeft het snel warm, ik zie dagelijks dat ze de schaduw echt opzoekt (dan gaat ze in haar eentje onder de bomen staan), daar gaat ze dan lekker staan doezelen. In een wei zonder schaduw zou ik mijn paard op warme dagen niet zetten, dan heb ik ze nog liever op stal.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:53

Bij ons staan aan de zijkant wel bomen maar de paarden staan er niet onder.
Staan allemaal te grazen onder de zon. Ik vind bomen wel belangrijk maar vind het belangrijker dat er genoeg water is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:59

Die van ons staan zonder bomen oid. Gemeente wordt niet blij als we die neerzetten Knipoog Maar ze hebben er geen last van. Ik rij ze dan niet, meesten zijn zwart.
Paarden van de grote fokker in het dorp staan ook allemaal buiten zonder schaduw. Ook de merries met veulens Lachen

Heb op een pensionstal gewerkt en daar was het binnen bijna 50 graden als het buiten 30 was. Die paarden kwamen droog op stal en waren binnen no-time zeiknat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:33

MD-->VSW

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:48

Kan me er niet druk over maken.
Vele stallen hebben de optie 24/7 op stal, of in de weide zonder schaduw.

Nou mijn paard gaat lekker naar buiten zonder schaduw hoor!
als ik wil mag mijn paard ook lekker binnen blijven, daar niet van. Maar ach, het is net wat de eigenaar wil.
Ik wil mijn paard niet 24/7 op stal hebben staan