Paard op zand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neres

Paard op zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:08

Ik ben heel benieuwd wat jullier hier van vinden.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een stalling/ wei.
omdat ik fulltime werk ben ik op zoek naar een stal waar ze mijn paar buiten zetten en ook weer binnen halen en waar ze gevoerd wordt/ uitgemest.

Ik had voor heen een stal hier gaat mijn voorkeur naar uit maar hier is helaas op dit moment een wachtlijst.
De tweede stal daar konden ze maar 1,5 naar buiten per dag wat ik absoluut niet wil dus deze valt af.
De derde stal is een kleine (gezellige) stal het enige waar ik mijn twijfels over heb is dat de paarden wel heel de dag buiten staan maar op zand. In het najaar mogen ze wel op de weide en als het vriest ook. Is heel de dag op het zand wel paard vriendelijk?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor nadelen?

Groetjes

Germatje

Re: Paard op zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:11

Bij ons op de manege staan de paarden in de winter/herfst maanden op het zand, eerlijk gezegt heb ik er geen problemen mee. Ze hebben een bak kuilgras staan en kunnen dus de hele dag eten en ze lopen ook nog wat.
Het nadeel met dit weer is dat het zand ontzettend mul is, maar gelukkig staan ze toch op het gras, wat achter het zandland ligt.
Het enige waar je misschien op moet letten is dat hij niet zand gaat eten, dus wellicht eens in de zoveel tijd een kuurtje zandweg oid.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:15

Jaa.. wel uitkijken dat ze geen zand eten. Maar voor de rest klinkt het niet verkeerd naar mijn idee..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:18

als ze lekker buiten staan Lachen denk dat zand niet zoveel kwaad kan. en je kan evt. ook over leggen of het af en toe gesproeid kan worden dat het niet teveel stoft (denk dat ze (imo.) van veel zand/stof inademen ook niet zo vrolijk worden), of stoft het niet zo heel erg?
verder idd kijken of ie geen zand eet

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:19

Nee geloof niet dat het echt stoft ofzo en de paardjes die er staan zien er allemaal heel happy uit verder Lachen En het grote voordeel is dat ze heerlijk buiten zijn.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:21

Wij hadden ze als de wei te nat was dagen in de buiten bak staan met zn 2en. Baaltje hooi dr in. Bak water.. Die vermaken zich wel. Als ze maar wat te knabbelen en te doen hebben gaan ze ook niet snel zand eten.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:21

Mijn verzorgpaard stond mss 2 uur per dag op zand, en die is verhuist naar een andere stal. Omdat het gewoon best slecht is voor paarden, als ze een hap zand nemen is de kans op (zand)koliek best groot. En ze krijgen meestal toch wel zand binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:22

Voor de winter en herfst snap ik het wel. Maar bijna het hele jaar door... ik denk dat de verveling erg snel toe zal slaan als ze er de hele dag op staan.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:24

Miss_Montana schreef:
Voor de winter en herfst snap ik het wel. Maar bijna het hele jaar door... ik denk dat de verveling erg snel toe zal slaan als ze er de hele dag op staan.

ja idd dat vroeg ik me dus ook af normaal staan ze heel de dag met het hoofd naar beneden Clown en zonder gras is het ook maar staan staan... staan... ipv eten... eten.. eten...

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:27

Mijn paard staat eigenlijk ook 't hele jaar door op zand (en soms enkele uren op gras). Ze krijgen wel gewoon kuil of gras aangeboden, dus ze hebben bijna altijd wel wat te eten. Ze staan er vrolijk bij dus ik vind het niet echt onvriendelijk. Lachen

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:30

Mijn verzorgpony staat 's winters de hele dag in de paddock op zand en worden dan 's avonds weer binnen gehaald. En in de zomer mogen ze dan lekker het land op 24u per dag Lachen

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:30

Kunnen ze op het zand de hele dag kuil eten of iets dergelijks? Ik zou daar niet zo zwaar aan tillen als ze heel de dag buiten staan, beter dan heel de dag binnen!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:15

Opzich is het wel een goede optie, als ze zomers de wei niet opkunnen. Zo hebben ze wél de mogelijkheid om lekker te bewegen! Lachen Verder zou je hooi bijkunnen voeren als ze buiten staan, een speeltje kopen etc, zodat ze wel bezig zijn met iets, dus geen zand gaan eten. Want dan heb je inderdaad de kans op zandkoliek, Knipoog

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:19

Kan best hoor. Lachen Zorgen dat ze genoeg hooi en water tot hun beschikking hebben en je moet ze regelmatig een zandweg kuurtje geven. Dat ivm de koliek die kan optreden wanneer een paard teveel zand binnen krijgt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:23

Opzich kan het geen kwaad.
Maar het lijkt mij nou niet echt top.
Ik bedoel een paard is gemaakt om te eeten en om op gras te staan en dat te eeten.
Hij zal wel lekker kunnen rollen in het zand maar geen weide.
Alls kunnen ze beter de heele dag buiten op zand inplaats van de heele dag binnen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:07

Mijn paarden staan altijd op zand al jaren.

Niks geen problemen mee.

Waarom zou het niet paard vriendelijk zijn?

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:15

mijn paarden staan ook het hele jaar op zand en enkele uren op de wei
ik heb laatst nog ergens een artikel gelezen in een paardenblad en dat ging over de voordelen van in het zand staan zeg maar ?
maar in welk blad !!(ik kan het zo snel niet vinden nu) Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:18

Zand vind ik op zich geen bezwaar hoor,als ze daar maar niet de hele dag in de zinderende hitte hoeven te staan.Dat vind ik wel kwalijk...er moet dan een schaduwplek zijn.
Zand word nogal heet aan de voeten en onttrekt veel water.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:20

Toen wij nog op de manege stonden, stonden onze paarden eigenlijk overdag de hele dag op zand. Geen enkel probleem, heeft daar nog nooit een paard gestaan met zandkoliek. Trouwens, 's winters staan onze paarden ook de hele dag op het zand, nooit last van.
Het enige nadeel is dat zand 's winters nog wel eens in een grote blubberboel wil veranderen als het veel regent en dat is dan wel weer flink minder, vooral als je een tinker hebt die toch al snel mok krijgt, maar dat hangt ook af van hoe de dreinage is gergeld daar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:23

Mijn pony staat ook geregeld op het zand en hij en de anderen vinden die 'weí' helemaal geweldig!!

Achterin de 'wei' hebben we een klein heuveltje gemaakt, dus daar lopen ze de hele tijd op en af..
Onder aan de zandberg hebben ze zelf een soort van kuil gemaakt waar ze altijd met z'n allen liggen..
Dat ziet er hartstikke leuk uit..

Dus tja, waarom niet?
Zand vinden ze ook leuk en de paarden kunnen zo lekker rond rennen zonder het gras oid kapot te rennen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:32

zolang ze voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben zou ik er geen probleem mee hebben
mijn ideaal voor mijn eigen merrie zou zijn, de hele dag paddock met goed hooi
en zomaar een paar uurtjes wei op een dag ...
ik vind zo veel mogelijk bewegingsvrijheid met soortgenoten belangrijker dan de hele dag gras kunnen eten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:35

mijn paardjes staan ook op het zand, ik heb niet genoeg wei tot mijnbeschikking. liever op zand met goed hooi dan de hele dag op stal! wel geef ik lijnzaad om zandkoliek te voorkomen