Gerstestro ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Gerstestro ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:02

Hoi hoi !

Ik kan via iemand stro van het land af kopen. Ik hoef alleen bij een boer een balen perser te regelen. Het gaat om 9000m2 ong. 80a 90 balen. Maar nu dit; Het is gerste stro. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar nu hoor ik van een vriendin dat het minder vocht opneemt dan tarwe stro. In hoeverre is het minder dan, en eten ze het liever als tarwe ?

Heeft iemand ook ervaringen met gerste stro ? Ik hoor het graag van jullie.

moos24

Re: Gerstestro ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 14:11

Heeft echt niemand ervaringen met gerste stro ? Alles is welkom.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:14

Heb geen ervaring. Maar lees wel even mee. Want wil binnenkort ook overstappen naar stro (welke soort weet ik nog niet).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:28

Wij hebben een tijd geleden wat balen gerstestro gehad en ik vond het fijner dan tarwestro. Het is wat zachter en vaak minder lang.
Je moet alleen wel in de gaten waar je met je mest naar toe gaat, want veel bedrijven (champignonkwekerij bijv.) wil dit niet hebben.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 06:13

Echt verder helemaal niemand ervaringen ? Jammer.
Dan word het volgens mij echt bijna niet gebruikt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 06:50

Heb in het verleden weleens gerstestro gebruikt en het is inderdaad zachter als rogge en tarwestro. Stal was ook natter met dit stro en de paarden eten het ook eerder op als de andere twee soorten. Dus als je paard veel stro eet, zou ik niet voor gerstestro gaan. Je hebt dus een wat nattere stal, maar iedere dag de natte plek weghalen en dan wil het wel...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:39

Zammie schreef:
Stal was ook natter met dit stro en de paarden eten het ook eerder op als de andere twee soorten. ...

ook onze rocco heeft zich er tonnetje rond ingegeten,en we zijn daarom wee overgestapt op gewoon stro , met na het mesten lekker opstrooien met gerst stro , heeft hij iets te knabbelen..
Maar een hele stal vol van geststro word uiteindelijk ook te duur als ze alles iedere keer meteen opeten denk ik,,,,, Vingers aflikken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:40

Hmm.. het kan best dat wij ook wel gerstestro hebben aangezien het van ons eigen land komt Vork maar we hebben én tarwe én gerst (dus geen idee of we dus ook gerststro hebben) maar ik zal 't eens aan m'n vader navragen Lachen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:38

Maartje1990 schreef:
Hmm.. het kan best dat wij ook wel gerstestro hebben aangezien het van ons eigen land komt Vork maar we hebben én tarwe én gerst (dus geen idee of we dus ook gerststro hebben) maar ik zal 't eens aan m'n vader navragen Lachen

nou als je gerst hebt!! en ook van het land gehaal ,, ja dan heb je waarschijnlijk gerst stro he Tong uitsteken
het is mooi goud gele stro en heelijk zacht,,, is echt prachtig stro om te zien , jammer dat de paarden het zo lekker vinden, en de stal er zo nat van wordt.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 19:44

Op tarwe stro is hij mooi schoon, en hij eet er niet heel veel van. M,n overbuurman zijn zwager heeft 9000m2 gerst er dit jaar op staan. vorig jaar was het tarwe, maar ik hoef alleen even de boer te vragen even verderop of hij het kan gaan persen straks. Dat zijn de enige kosten die ik eraan heb. De boer heeft 4ha voor 150 euro gedaan. Dus het word aardig goedkoop voor mij, vandaar dat ik dit topic opende omdat ik echt geen ervaringen heb met gerste stro.
Ik kan het natuurlijk gewoon proberen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:47

Je zou het ook kunnen mengen... Gerstestro onderop en dan bijv. tarwe als toplaag... maar als ze de gerste lekker vinden, dan vinden ze het toch wel Knipoog

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:48

moos24 schreef:
Op tarwe stro is hij mooi schoon, en hij eet er niet heel veel van. M,n overbuurman zijn zwager heeft 9000m2 gerst er dit jaar op staan. vorig jaar was het tarwe, maar ik hoef alleen even de boer te vragen even verderop of hij het kan gaan persen straks. Dat zijn de enige kosten die ik eraan heb. De boer heeft 4ha voor 150 euro gedaan. Dus het word aardig goedkoop voor mij, vandaar dat ik dit topic opende omdat ik echt geen ervaringen heb met gerste stro.

zat ik ook te denken,, is mooi stro voor paarden die moeilijk tegen stof kunnen , omdat het dus zo schoon is......

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 19:56

fuego3 schreef:
moos24 schreef:

zat ik ook te denken,, is mooi stro voor paarden die moeilijk tegen stof kunnen , omdat het dus zo schoon is......

Dat is helemaal mooi, want mijn paard is gevoelig voor stof. Ik ga het gewoon proberen.