Grote kuilbaal in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Grote kuilbaal in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 09:21

Ik ga een tijdje op vakantie, En heb al mensen die mijn pony in die tijd gaan verzorgen.
Nu zit ik alleen dat het gras was te kort is, er kan bijgevoerd worden met hooi. (Op voorraad)
Maar misschien is het handiger als ik zo'n grote kuilbaal in de wei zet waar die onbeperkt van kan eten?
Ik heb het wel vaker gezien bij de buren, maar ik vroeg me af of het verstandig was.

Iemand ervaringen hiermee en is het wel mogelijk?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Grote kuilbaal in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:51

Bij ons op stal staan er ook grote kuilbalen in de wei in de zomermaanden. Niet helemaal naar mijn zin omdat je paarden hebt die continu dooreten en er gigantische dik van worden. Dus vooral wat armer kuil kiezen. Staat je pony helemaal alleen? Dan zou ik niet kiezen voor zo'n grote baal. Maar gewoon 's ochtends en 's avonds wat hooi of kuil laten bijvoeren. Voor een pony alleen is zo'n grote buil veel te veel. Het kuil wordt droog door de zon, of klef en en vies door de regen. Een groot deel van het kuil kun je dan verrot en vies weggooien.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:07

Voor 1 pony zou ik het niet doen, net wat coby zegt het word best snel vies, gaat ook snel schimmelen als er een regenbui overheen gaat en er word maar weinig van gegeten.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:19

Nee hij staat met meerdere.

Ik zit er over natedenken om het onder een afdak te plaatsen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:10

Ik weet niet met hoeveel ze staan? Bij ons in de winter eten ze met zijn 10en een grote rechthoekige baal in 5 dagen op. Dan hebben ze gemiddelde honger, aangezien ze altijd op het gras staan.
In de zomer hebben ze veel minder nodig, een grote baal lijkt me echt te veel! Met broeierig en nat weer (zit eraan te komen) is zo'n baal na een dag of 3 al erg slecht! Tenzij je echt een superdroge baal kan scoren. Bovendien knoeien ze ontzettend als je een grote baal los neerzet. Ze trekken waarschijnlijk vrij snel de baal omver en gaan er doorheen lopen...Kortom, verspilling!
Ze kunnen er beter elke dag een of twee baaltjes hooi bij gooien, dan weet je zeker dat er niets verspild wordt!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:58

ik zou niet gelijk er aan beginnen maar laat de paarden eraan wennen van het feit dat niet gelijk alles op hoef anders eten ze zich tonnetje rond.

slipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:38

Wij hebben ook van die balen in de wei dat is echt handig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:19

Als je niet een ontzettend grote kudde hebt kun je beter 1 of 2x per dag wat hooi of kuil in de wei gooien, dan zo'n grote baal in het land neerzetten. Ookal zet je het onderdak, er wordt ontzettend veel verspild omdat ze wat ze uit de baal trekken laten vallen en liever iets nieuws uit de baal trekken dan wat op de grond ligt opeten. Ze gaan erdoorheen lopen, poepen en plassen en vervolgens kun je steeds meer weggooien...
Zie het overal gebeuren dat er bergen voordroog blijven liggen die om de zoveel tijd met trekker weggehaald moeten worden.

Als je gewoon plakken of kruiwagens bijvoert, zoveel als ze vlot opeten, dan verlies je veel minder ruwvoer en hoef je ook minder rotzooi op te ruimen.

Het is wel een tijdbesparende manier van continu bijvoeren...

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:15

Niks is onmogelijk Lachen

Geen ervatring mee, maar lijkt me een goed idee Ja
Het komt op hetzelfde neer als weiland, maar dan als éen grote hoop.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:54

Bij ons was het geen probleem. We hebben een kudde van 10, en die deden een week met een baal ongeveer. Ze zijn gewend aan onbeperkt hooi, dus teveel eten deden ze niet. We hadden ook geen afdak. Verspilling was er niet veel, want er lopen ook kleine pony's bij en die plukten alles van de grond af. Inmiddels staan ze op het grote land, dus het is niet meer nodig (er moest eerst nog een snee hooi af, vandaar dat ze er niet gelijk op konden).

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:27

Wij ( zelfde stal als petra_o) hadden de baal op een oude aanhanger liggen, waardoor ze er niet doorheen kunnen lopen en je daardoor geen verspilling hebt.
Ook konden hierdoor alle paarden eten, ook de lagere in rang. Dit omdat wegjagen door de dominante paarden lastiger is. De dominante paarden moeten dan eerst om de aanhanger heen lopen om de andere weg te jagen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:31

Op mijn vorige stal hadden wij dit ook. Ging prima, steeds een ander groepje was aan de beurt om te eten.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:23

Ik heb gekozen voor bij voeren met hooi.
Zijn maatje is weg (Hengst) en staat nu dus alleen in de wei.
Wel met pony's om zich heen maar niet in de zelfde weide.