help!gras te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katjaaaa

help!gras te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:16

hoi

mn verzorgpaard staat nu op weidegang. maar het weiland is niet op gelijke hoogte. het verschild erg. hoogste is 60 cm .
er zijn 2 kleine stukjes waar het ongeveer 10-12 cm is....daar groeit: allerlei grassen, witte klaver, weegbree e een geel bloempje.
is geen boterbloem/paardenbloem.
wat is de ideale graslengte? waar kan ik info vinden over grasland?
verder zijn er ook stukken met brandnetels dat erg hoog is en een soort zuring.Ook staat er een soort gras beemdgras?
en ook een soort distels of stekels? paarse bloemen is netzo hoog als brandnetels...boven de 30 cm.

ik wil heel graag info Haha! wat het paard is onrustig/. meestal als ik kom geef ik altijd wortels en gaat ze grazen.nu niet. ze staat er 6 dagen.paard eet een hapje en gaat weer verder lopen. dan eet hij daar een hapje en looopt steeds paar meters verder. ze staat met een welsh. dus neit alleen.

mvg

Tody

Re: help!weiland te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:18

Distels zijn niet gevaarlijk, al heb je wel een verplichting ze te verwijderen... (of was dat alleen vroege, iemand??) Maar geef eens wat meer info over het gele bloempje als je wil....

twinducklin

Re: help!gras te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:21

Dat gras hoog is maakt niet uit, bij ons komen ze ook altijd weer in een hoge weide, dan eten ze wel weer op hoor.
Tja de distels zou ik sowieso verwijderen ander hebben ze dadelijk de neus misschien open hoewel ze er normaal gewoon omheen eten, die gele plant is toch geen st jacobskruid he? wat dat is wel giftig

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:28

Misschien bedoel je 'gewoon biggekruid' (Hypochaeris radicata)?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:56

katjaaaa schreef:
e een geel bloempje.
is geen boterbloem/paardenbloem.

Afbeelding
Deze toch niet? Is zeer giftig!!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 06:04

Als het land op sommige stukken hoog is en andere stukken kort zou ik beginnen met de hoge stukken gedeeltelijk (voldoende om per voerhoeveelheid te maaien. (gedoseerd dus) Indien het een heel groot perceel is gewoon een draad zetten en dan elke dag de draad verzetten. Hierdoor hou je het gras fris en vers en wordt het niet vertrapt. Paarden eten geen brandnetels maar als ze gemaaid zijn dat vechter zij er om.

Carlijn

Re: help!weiland te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:18

Tody schreef:
Distels zijn niet gevaarlijk, al heb je wel een verplichting ze te verwijderen... (of was dat alleen vroege, iemand??) Maar geef eens wat meer info over het gele bloempje als je wil....

Idd Ja

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:24

Ik heb laatst een topic geopend omdat er koeien bij ons gelopen hadden en de paarden het daarom niet meer aten. Ik ben er nu ook achter dat paarden het gras wat in bloei gestaan heeft niet lekker vind!

Afgelopen zaterdag hebben wij het laten maaien en nu moet het afgevoerd worden. We hopen op de gemeente dat ze in de buurt aan het persen zijn Haha!

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:08

hoi Haha! het is ook geen st jacobskruid...is een laag geel bloempje. groeit bij de witte klaver/weegbree. bloem ziet eruit als een viool.

er zitten maar 2 korte stukken bij dat ideaal is voor een paard....grashoogte is 10-12 cm. mij is verteld dat paarden graag bij hun ' voeten' eten. En als het te lang dan is het moeilijker te eten. En inderdaad ze ploegen het om en dat eten ze niet meer.

Ik weet niet hoe groot het perceel is maar voor 2 paarden zeg maar is t genoeg.....ze trappen ook veel om in verband dat de gras hoog is. Waar het kort is zie je ze ook heel vaak grazen. maar als ze echt honger hebben eten ze ook van t hoge gras een paar happen en dan gaan ze weer naar de stukjes toe waar t normaal is.... d

volgens mij is lang gras ook een nadeeel: je kan de mest moeilijk zien en zo kan jeook niet mesten ruimen.

over een week komen nog 4 paarden erbij....(2 shets en 2 paarden)

bedankt voor jullie info Go jij! Go jij! Afgod OK dan! Party!!