beste 'buitenvoorziening'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

beste 'buitenvoorziening'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 17:10

mijn pony's zijn echt te dik en ik vraag me af hoe ze het beste kunnen staan.
in een kort weiland of in een bak/paddock want dan heb je ook het risico met te veel zand eten.

Groetjes

Marieke_K

Re: beste 'buitenvoorziening'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:14

Zelf heb ik Stef overdag op een normaal land staan en s nachts verhuist hij naar een kaal stukje (echt zoeken naar een sprietje gras en eigenlijk meer zand dan gras). Op die manier zorg ik er voor dat hij niet moddervet wordt. Hij krijgt in de avond wel kuilgras bijgevoerd om verveling te voorkomen.

Het mooist zou zijn een stukje met kort gras, dan hebben ze toch nog wat te doen, maar je moet dan wel bij gaan voeren in de vorm van hooi anders komen ze ruwvoer tekort (en bestaat de kans dat ze alles gaan eten inclusief planten die giftig zijn en die ze anders zouden laten staan). Hooi kunnen ze onbeperkt eten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:26

Ik zou ze in een klein landje zetten en elke dag het stukje en beetje verschuiven: stuk met vers gras erbij, stuk met afgegeten gras er af. Zo houden ze het hele stukje kort, en krijgen ze toch regelmatig vers gras.
Op zand zou ik ze nooit zetten. Ze zullen op zoek gaan naar elk sprietjes en zo een hoop zand naar binnen krijgen. Ik heb ooit een paard zo verloren aan zandkolieken.
Maar wat zeker niet mag ontbreken is beweging. Zet ze regelmatig flink aan het werk.
Als je hooi zou willen bijvoederen, zou ik gaan voor oud hooi (van vorig jaar) wel zien dat er niet te veel stof in zit.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:43

bedankt.
b485 dat ga ik doen Haha!

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:17

Kzou niet in paddock zetten..