weidebeheer vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

weidebeheer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 08:51

mijn paard is gister verhuisd naar haar nieuwe stal,ik vind de stal zelf perfekt,maar er is 1 nadeel en dat is het vele onkruid in het land (voornamelijk zuring geloof ik).

we hebben twee landjes en de bak,momenteel staan alle 3 open en hebben ze vrije toegang tot alle 3 de stukken,ook staan alle 3 vol met onkruid.

mijn idee was om te opperen om ze voor een paar weken slechts op 1 stuk te laten,dan op het andere stuk het land bespuiten met onkruidverdelger,en dan het land bijzaaien met graszaad omdat het behoorlijk kaal wordt.(hoe werkt dit,is het nodig om ook om te laten ploegen?en hoe lang kunnen ze er dan niet op?
na die paar weken zouden ze op het behandelde stuk gaan en dan zou het andere stuk aan de beurt zijn.
dan zou ik ook meteen de bak bespuiten tegen onkruid,en dan na een paar weken dit nog een keer herhalen om zeker te zijn dat alles dood is.

waarmee kan je het beste spuiten,en hoe kan je het beste bijzaaien?(dus niet helemaal opnieuw inzaaien)

oowie

Re: weidebeheer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 18:30

oowie schreef:
mijn paard is gister verhuisd naar haar nieuwe stal,ik vind de stal zelf perfekt,maar er is 1 nadeel en dat is het vele onkruid in het land (voornamelijk zuring geloof ik).

we hebben twee landjes en de bak,momenteel staan alle 3 open en hebben ze vrije toegang tot alle 3 de stukken,ook staan alle 3 vol met onkruid.

mijn idee was om te opperen om ze voor een paar weken slechts op 1 stuk te laten,dan op het andere stuk het land bespuiten met onkruidverdelger,en dan het land bijzaaien met graszaad omdat het behoorlijk kaal wordt.(hoe werkt dit,is het nodig om ook om te laten ploegen?en hoe lang kunnen ze er dan niet op?
na die paar weken zouden ze op het behandelde stuk gaan en dan zou het andere stuk aan de beurt zijn.
dan zou ik ook meteen de bak bespuiten tegen onkruid,en dan na een paar weken dit nog een keer herhalen om zeker te zijn dat alles dood is.

waarmee kan je het beste spuiten,en hoe kan je het beste bijzaaien?(dus niet helemaal opnieuw inzaaien)

niemand met tips?

ik heb wel gelezen om mcpa te gebruiken tegen het onkruid,waar is dit te verkijgen,en wat kost het etc.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:39

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:44

Zuring eten ze niet, het komt huizenhoog te staan en het verspreidt zich ook snel als het de kans krijgt, dus spuiten is niet geheel overbodig.

Hebben jullie iets als een stalvergadering eens in de zoveel tijd? Dan zou je het weidebeheer daar eens aan kunnen roeren.

Een keer strooien met kunstmest kan ook al een heleboel doen voor de groei.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 18:53

fjordnina schreef:
Zuring eten ze niet, het komt huizenhoog te staan en het verspreidt zich ook snel als het de kans krijgt, dus spuiten is niet geheel overbodig.

Hebben jullie iets als een stalvergadering eens in de zoveel tijd? Dan zou je het weidebeheer daar eens aan kunnen roeren.

Een keer strooien met kunstmest kan ook al een heleboel doen voor de groei.

er wordt wel mest uitgereden over het land,maar dat is gewoon paardenmest,ik heb gelezen dat dit idd wel kan,maar dat je dan in de gaten moet houden dat de bodem niet te zuur wordt,dus dan zou er kalk bijgevoegd moeten worden,iemand tips hoe dat het beste gedaan kan worden?

alle goede tips die ik hier krijg zal ik op stal gaan bespreken,maar dan moet ik wel met een duidelijk plan kunnen komen over hoe we het aan moeten pakken natuurlijk.

we hebben nu trouwens wel 1 stukje van de wei afgesloten,de paarden lopen nu in de bak en op 1 stukje land,zodat het andere land tot rust kan komen,ook krijgen ze wat hooi bijgevoerd nu omdat er echt nog maar heel weinig gras staat.

ik zou graag het afgesloten stuk gaan behandelen tegen onkruid,en daarna misschien ook bijzaaien,maar ik zou daar graag meer tips over krijgen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:39

Ik spuit het omkruid als het teveel wordt. Ga echter niet zomaar aan het spuiten. Ten eerste moet je een spuit licentie hebben voor mcpa (wat overigens niet voor alle onkruid werkt, kijk eerst goed wat je nodig hebt voor welk onkruid), ten tweede moet je de dosering nsuwkeurig volgen. Te weinig geeft resisstentie, te weinig dood de bladeren, maar bereikt niet de wortel, dus de plant groeit weer terug.
Doorzaaien/bijzaaiendoe je in het voorjaar of het najaar. Niet nu midden in de zomer. Het is veel te droog, dus de zaden zullen niet kiemen.
Als je extra kalk nodig hebt, strooi dan KAS kunstmest, dit neutraliseert de Ph van de bodem.
Het beste kan je voor verdere tips even contact opnemen met een loonbedrijf in de buurt. Zij kunnen je alles vertellen en ook een prijs opgaaf geven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:44

Paardenmest mag eigenlijk niet over het land omdat je daarmee het land verzuurt. Vandaar ook dat je zuring op het land ziet. Maaien , maaien en nog eens maaien en dan voor het in bloei komt is de makkelijkste manier. spuiten met gif is , zeker als het om een erg verzuurt land gaat niet fijn. In het voorjaar kalk over het land strooien is voor de dieren dan veel beter. Je kan denk ik het beste even een monster van je land laten nemen voor een goed plan. Er zijn div. instantie's die dat doen. Even googelen.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:14

Op zich is onruid niet erg, zou eerst even nagaan of het giftig is Knipoog
Wat giftig is kan je heel makel;ijk opzoekenm ):

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:21

aerdenhout1 schreef:
Paardenmest mag eigenlijk niet over het land omdat je daarmee het land verzuurt.

Grote onzin
Citaat:
Vandaar ook dat je zuring op het land ziet.
Nog meer onzin: er zijn meerdere oorzaken van het velvuldig voorkomen van zuring.
Citaat:
In het voorjaar kalk over het land strooien is voor de dieren dan veel beter.
Ook dit klopt helemaal niet; de hoeveelheid en tijdstip van bekalken is o.a. afhankelijk van de grondsoort en zuurgraad van de grond. Wanneer je hier geen rekening mee houdt is de schade groter dan wanneer je niet zou bekalken.
Citaat:
Je kan denk ik het beste even een monster van je land laten nemen voor een goed plan. Er zijn div. instantie's die dat doen. Even googelen.
Eindelijk een redelijke opmerking, echter ben je er dan nog niet; je zou een berekening uit moeten voeren hoeveel kalk er exact gestrooid zou moeten worden (als de grond uberhaupt verzuurd is). Daarnaast moet je weten wélke meststof gebruikt moet worden; te weten dat kunstmest een korte termijn oplossing is en daardoor het probleem op een later tijdstip groter wordt. Wil je echt een oplossing dien je toch met organische mest te werken (het effect van kalk wordt ook voor een deel bepaalde door het organische stof gehalte in de grond) maar daarvoor dien je veel berekeningen uit te kunnen voeren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:26

En bedankt! Dat mag dan ook wel een tikkie vriendelijker!
En ik heb dit niet zelf verzonnen hoor, maar we wel degelijk laten voorlichten door div. mensen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:30

aerdenhout1 schreef:
En bedankt! Dat mag dan ook wel een tikkie vriendelijker!
En ik heb dit niet zelf verzonnen hoor, maar we wel degelijk laten voorlichten door div. mensen.

Sorry als het bot overkomt; is niet persoonlijk bedoeld maar puur gebaseerd op wat er staat.