Winter op de weide, zo moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Winter op de weide, zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:54

Ik zie hier vaak mensen op bokt die hun paarden tijdens de winter gewoon op de weide hebben staan. Lijkt me dan ook ideaal voor een pony, kunnen wel tegen een stootje enzo en aangezien ik een jonge pony geen hele winter op stal wil zetten, ben ik dus aan het uitkijken naar een weide voor de winter. Alleen hier is het dus niet zo makkelijk te vinden. Vaak hoor ik dan dat het in de winter niet kan, enkel op stal en mss een paar uurtjes per week buiten. Wat ik heel erg weinig vind voor veulens/jaarlingen. dus benieuwd naar jullie ervaringen en of dit haalbaar is? Blijft de weide een beetje beloopbaar in de winter, of gaat hij helemaal kapot?

Sodeletuut

Re: Winter op de weide, zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:55

Mijn paard staat 's winters ook altijd buiten, gaat prima. Maar je moet niet een al te kleine weide hebben want dan word het snel een blubberboel. Maar mijn paard staat dan samen met nog 1 paard in een supergrote wei, en dat is gewoon super te doen. Ik wil mijn paard écht niet de hele winter op stal (niet beledigend bedoeld naar anderen). Dus weide in de winter kan gewoon prima Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:55

Dat is echt grond afhankelijk. Bij osn in Capelle is de grond erg nat dus de weilanden hier worden helemaal kapot getrapt in de winter. Ergens anders is de grond weer een stuk droger en is het geen enkel probleem als de paarden de gehele winter op het land kunnen blijven.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:56

Bij ons krijgen ze in de winter altijd een klein stukje wei, dat mogen ze helemaal kapot maken, zodra het weer weer beter is wordt het glad getrokken enzo, maar niet opnieuw ingezaaid. Wel groeit er vaak dan nog wel wat gras naar een tijdje. Zo kunnen ze als ze willen toch hun energie kwijt, maar kapot gaat het bij ons wel helemaal..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:02

Dat zoeken kost ook ontzettend veel tijd en moeite. Ik ben net verhuisd naar een prima stal, alleen ben ik verwend met het feit dat mn fjord zomers 24/7 buitenstond en nu niet meer 's avonds moet hij naar binnen. Ik sta er nu misschien net 2 maanden en heb een andere stal gevonden die ten eerste gelijk aan het bos ligt (die andere kostte me een rit van 1 1/2 uur) en waar hij zomers en 's winters in de paddock staat. Het scheelt dat het hier een zandbodem is, dat is makkelijker dan klei. (waar ik vandaan kom)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:02

Maar wij hebben dan ook wel een ontzettend groot weiland waar ze dan in kunnen, dat is in de zomer een koeienweiland dus dat meot wel groot zijn.. daarom kunnen ze dat nooit allemaal zomaar vertrappen, alleen bij het hek is dikke blubberboel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:23

idd ik ben dan ook op zoek naar een groot weiland. Moet toch te doen zijn denk ik voor 1, liefst 2 kleine pony's. nu, niet opgeven, gwoon verder zoeken Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:28

jawel, dat moet wel te doen zijn Lachen

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:32

Hangt van de bodem af. We zitten hier op klei en heb 3 paarden lopen op zo'n 6000m2 winterwei. Die lopen ze met z'n 3-en echt helemaal kapot hoor. Wat mij betreft geen probleem. De loonwerkers ploegen de wei in 't voorjaar en zaaien nieuw in, dus kunnen de paarden in de nazomer nog lekker van de wei genieten. Wij hebben hier twee weilanden van elk zo'n 6000 m2 en elke winter is een andere wei de winterwei. Met een loonwerker in de buurt vallen die kosten best mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:37

Mijn Sam loopt in de winter op meerdere hectares grond in een groepje van ca. 6 a 8 pony's. Ze staan op veengrond, dus dat is behoorlijk nat bij regenachtig weer. Ja, het wordt aardig stuk gelopen, zeker het eerste stuk waar ze vaak blijven hangen (terwijl alle hekken bij ons open staan in de winter, waardoor ze echt een gigaruimte hebben).

Maar in het voorjaar groeit het zo weer aan, hoor. Knipoog

Hier in de omgeving zijn wel wat mogelijkheden voor weidegang in de winter trouwens. Ik heb geluk gehad dat ik mijn zin heb doorgedramd bij ons Knipoog , want eigenlijk laten ze bij ons alleen de Shets buiten lopen het hele jaar. De rest gaat allemaal naar binnen en staan soms ook echt letterlijk dagenlang binnen Scheve mond . Een deprimerende tijd vind ik dat, want dat vinden die paarden echt niet fijn Verdrietig .

Mijn eigen paard is absoluut geen stalpaard, zelf niet voor de nachten, dus ik heb vanaf het begin heel duidelijk gemaakt dat hij per se buiten moest blijven. Dat ik anders elke winter maar naar een andere boer verhuis, waar het wel kan (alleen hebben ze daar geen bak e.d. Clown ) En toen mocht ik blijven 's winters. Go jij! Go jij!
Waar ik ze overigens heel, heel erg dankbaar voor ben. Ja Lachen
Want het idee dat ik mijn paard 2x per jaar moet gaan verhuizen, nee, daar werd ik ook niet blij van..........

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:06

waar ik m'n ezeltje nu heb liep hij deze winter met nog 2 pony's op een 1 hectare grote weide en die was helemaal kapot tegen het eind van de winter
nu is het gras wle al mooi gegroeid terug (het was niet de bedoeling dat de paarden er terug op gingen eig) maar het ligt heel erg ongelijk
dus zeker na de winter laten goedtrekken dan

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:24

Hier in duitsland zitten we op veen grond en is ook echt niet te doen s'winters, maar een zandpaddock is dan een oplossing, met genoeg hooi erin vermaken ze zichzelf ook wel. Dus mischien kun je ook naar zoiets uitkijken.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:37

Wij hebben zandgrond en onze paarden lopen 's winters ook gewoon overdag lekker buiten. We hebben de wei in 2-en gedeeld, een deel hebben we vorig jaar ingezaaid en is behoorlijk "vet" en het andere deel hebben we niets aan gedaan (was mais geweest waar een groenbedekker overheen is gegaan) Na 1,5 jaar is dit een mooie groene weide geworden met heel schraal gras erin, ideaal voor de paarden van onze vakantiegasten want die zijn over het algemeen niet zo veel wei/gas gewend. In de winter voer ik onze paarden wel bij. 's zomers niet, maar we hebben 3 ha. en die lopen ze niet kapot. We hebben zelf 3 paarden en dan lopen afwisselend de paarden van onze vakantiegasten er ook nog bij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:42

dus eigelijk best een kijken ook naar het type grond?
Straks eens informeren.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:02

zitake schreef:
Straks eens informeren.

Als je in die positie bent dat je kunt kiezen uit welke soort grond je wei kan bestaan, zou ik absoluut voor zand kiezen.
Op klei en veengronden blijft het (regen)water veel langer staan, waardoor de weide drassig wordt en veel sneller kapot gelopen wordt. Zandgrond laat het water veel beter door, wat wel weer als nadeel heeft dat je wei zomers sneller verdroogt en onze rijbak bijvoorbeeld is ook van zandgrond en die moet ik 2 x per week sproeien anders wordt het een woestijn met bijbehorende zandstormen Haha!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:17

Noppert schreef:
zitake schreef:
Straks eens informeren.

Als je in die positie bent dat je kunt kiezen uit welke soort grond je wei kan bestaan, zou ik absoluut voor zand kiezen.
Op klei en veengronden blijft het (regen)water veel langer staan, waardoor de weide drassig wordt en veel sneller kapot gelopen wordt. Zandgrond laat het water veel beter door, wat wel weer als nadeel heeft dat je wei zomers sneller verdroogt en onze rijbak bijvoorbeeld is ook van zandgrond en die moet ik 2 x per week sproeien anders wordt het een woestijn met bijbehorende zandstormen Haha!

M'n zus heeft d'r wei op zandgrond, alleen is ie lager gelegen, dan wordt 't net zo nat. Dus ook goed kijken hoe de wei ligt t.o.v. de omgeving.

Mijn paarden krijgen overigens altijd zomer en winter onbeperkt hooi erbij. Daar hebben ze ook echt behoefte aan. Nu in deze periode krijgen ze niet helemaal onbeperkt anders groeien ze dicht, maar ze staan dan echt te bedelen voor hooi.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:53

de reden dat veel paarden niet op het land staan in de winter is gewoon dat het land dan vaak te nat is en daardoor vertrapt wordt. Dus gewoon het behoud van het land. Verder zijn veel weilanden te nat waardoor ook de problemen voor ontstaan, denk daarbij aan mok en nog meek kwalen die door nattigheid ontstaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:58

In welke regio zit jij Zitake?

Hier kan ik ook maar weinig vinden aan pensionstallen waar ze 's winters ook naar buiten kunnen. En... de stal waar het kon daar werd het zo stukgelopen dat de paarden nu nog maar weinig gras hebben en het is volop zomer!!!
Volgens mij doen de meeste van mijn kennissen hun veulens en jaarlingen ergens naar een opfok in verweggistan zodat ze buiten kunnen. Ik ken ook wel mensen die ze binnenhouden maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. De dieren mochten dan zo'n drie keer per week even los in de bak en dat was het, vond ik niet zo goed voor het ontwikkelende beenwerk en ook niet voor het mentale aspect.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:25

Urielle schreef:
In welke regio zit jij Zitake?

Hier kan ik ook maar weinig vinden aan pensionstallen waar ze 's winters ook naar buiten kunnen. En... de stal waar het kon daar werd het zo stukgelopen dat de paarden nu nog maar weinig gras hebben en het is volop zomer!!!
Volgens mij doen de meeste van mijn kennissen hun veulens en jaarlingen ergens naar een opfok in verweggistan zodat ze buiten kunnen. Ik ken ook wel mensen die ze binnenhouden maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. De dieren mochten dan zo'n drie keer per week even los in de bak en dat was het, vond ik niet zo goed voor het ontwikkelende beenwerk en ook niet voor het mentale aspect.

Ik zit in west-vlaanderen. En idd ik ben er ook geen voorstander van. Daarom dat ik specifiek naar zoiets uitkijk. Hogergelegen weide zou hier op zich nog kunnen. Ik heb nog tijd dus zoek goed rond. Zomer is geen probleem. Stal enzo is ook geen probleem in de winter, maar ik verkies toch wel iets meer ruimte.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:50

Ik ben van mening dat een paard niet in een stal thuishoort (nog afgezien van hoe slecht het eigenlijk voor een paard is), en mijn pony's lopen dan ook gewoon lekker buiten in de winter.
De wei word opzich wel kapot getrapt op sommige delen, maar zodra het lente/zomer word is daar niks meer van te zien.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:55

Mijn shetlanders staan ook het hele jaar buiten. en mijn verzorgfries staat alleen overdag buiten in de winter (zomers de hele dag).
Het is idd niet makkelijk te vinden omdat niemand wil dat zijn land vertrapt wordt, maar het gaat prima met hoog land.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:36

Hier is het ook lang niet overal mogelijk. In elk geval niet dag en nacht in de winter. De grond kan het niet goed hebben en de paarden lopen veel, tot alles stuk.
De stukken die wel de hele winter gebruikt worden en redelijk netjes blijven, zijn de hoger gelegen zandgronden.

Vind zomers weidegang en 's winters in een paddock met verhard stukje uitloop en inloopstal heel mooi als alternatief en heb gemerkt dat het qua verzorging ook beter te doen is dan door de modder banjeren met zware kruiwagens water en hooi door weer en wind. Daar had ik echt geen goed gevoel over de 1e winter dat we hier woonden.

Ik laat mijn land nu ook niet meer helemaal stuk lopen.
De paarden zakken dan zo ver weg dat het gevaarlijk voor ze wordt met grotere kans op blessures.
Het kost ons ook teveel tijd, geld en werk om het in het voorjaar weer goed te krijgen en gaat ten koste van de kwaliteit van het gras en de ruwvoerwinning. Zodra het land te nat wordt gaan ze korter op het gras, tot bij erg natte periodes ze alleen in de bak en paddock staan (wel zoveel mogelijk ook in de winter dag en nacht buiten) met misschien nog 1 of 2 uurtje gras eten op een droger stukje. Op deze manier staat er nog gras als het een droge periode is en heb je bij vorst ook nog een vlak stuk weiland waarin ze kunnen lopen en eventueel even een rondje rennen als de bak te hard is.
In het voorjaar bouwen we de uren weidegang weer op tot ze ergens april/mei weer 24/7 op het gras lopen.

Zo hebben we het grootste deel van het jaar genoeg gras en hoeven we minder bij te voeren. En kunnen we (als de oogsten niet mislukken Tong uitsteken) ruwvoer van eigen land halen voor de winter en het voorjaar.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:12

Mijn jaarling loopt op 4 hectare met een groepje dus dat wordt niet zo snel vertrapt. Het land blijft redelijk goed maar er is lang niet genoeg gras.
In de winter krijgen ze hooi op een stuk dat betegeld is, waar een schuilstal staat en waar een deel van het land is opgehoogd met zand. Ze hebben ook nog eens altijd toegang tot de paddock die het hele jaar droog blijft. Ze lopen natuurlijk wel een stuk minder op het land in de wintermaanden omdat ze vaker hooi komen vreten Knipoog.

Dit is natuurlijk ideaal, maar des te minder te vinden in NL. Helaas...! In de tijd dat ik nog geen paard had maar wel al op zoek was naar een plek waar hij/zij 24/7 jaar rond buiten kon lopen heb ik heel veel rare blikken gekregen. Als je je paard 'gewoon' bij een boer wilt stallen is het extra lastig, die zijn zo zuinig op hun land Clown . Mij lukte het ook niet om zoiets te vinden hier in de buurt. Daarom staat mijn paard nu bij mensen die, net als ik, 100% tegen het opstallen van paarden zijn. Ik hoef me nu nergens druk te maken, buiten blijft ze sowieso wel Haha! !!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:13

Ja, de weides gaan wel kapot ja, maar wy hebben genoeg land, dus hetgeen wat 's winters kapot wordt gelopen heeft 's zomers de tyd om by te komen.. Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:18

IK heb hier aan huis twee weitjes van 1 ha met vooraan houtsnippers of zand!
Waar ze in kunnen staan als de wei te nat word om te belopen!
Maar we hebben elk jaar 4 ha grasland waar ze op kunnen als het hooi en graszaad eraf is.
Dus maak ik daar weer tijdelijke weitjes.
En kunnen hun vaste weitjes weer aangroeien en bijkomen. Dus gras genoeg hier! Knipoog
We hebben hier kleigrond maar het land is ook gedraineerd overal.
Super dus voor de paardjes Haha!