waar stallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ALB

waar stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:28

goedemiddag,
ik heb wat vragen, ik wil binnenkort mijn eigen paardje kopen, en deze stallen in omgeving spijkenisse. Nou vind ik het belangrijk dat er weidegang is (het liefste het hele jaar door) en dat mijn paardje een eigen stal heeft. Een binnenbak is voor mij niet belangrijk.
Nou zou ik graag wat adviezen willen (misschien van mensen die deze omgeving kennen);
- wanneer kies je voor een pensionstal/ wanneer voor een manege
- vinden jullie weidegang belangrijk en zo ja, dan het hele jaar door of alleen in de zomer?
- waar zouden jullie verder op lette
ik vind zelf bijvoorbeeld simonshaven wel mooi, MAAR dan betaal je weer 355 euro, wil je je paardje in een eigen stal hebben, dat vind ik toch wel erg veel geld, misschien zelfs te veel voor wat je ervoor terugkrijgt.
dus ik zou graag wat advies willen, en misschien dat mensen wat stallingsmogelijkheden (wel bij spijkenisse in de buurt) kunnen geven?
ik hoop op reacties

friesiszwart

Re: waar stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:41

een keuze pension of manege. Bij de meeste maneges zijn veel lessen in de beschikbare rijbak(en). Kun je buiten die tijden rijden of moet je heel je werk en leefschema omgooien?
Zelf zou ik gaan voor een niet te grote stal waarbij je geen rekening hoeft te houden met het komen. Met andere woorden is de bak beschikbaar op de momenten dat ik wil en kan rijden.
Verder zou ik kijken naar de stalling, en het aantal uren dat de paarden per dag naar buiten kunnen in het land (zomer periode)of paddock in de winter. Ben je van de tijde dat je paard met name in de winter naar buiten kan beperkt. Wat moet je zelf doen, sommige pension hebben corfee ingesteld. Dus dat je buiten het feit je eigen spullen en gemaakte troep of op vaste momenten wekzaamheden moet verrichten.
Ook zou ik kijken naar de voermomenten zijn deze over de gehele dag verspreid of is dit 2x daags.
Hoe is de stal en erf, netjes schoon maar bovenal veilig voor het paard? Ook als hij onverhoopt zou uitbreken.
Welke klanten zijn er: dressuurruiters of recreatieruiters, aangespannen, en hoe is de sfeer. Dit soort zaken zou ik van minder belang vinden dan de verzorging etc van mijn paard. Maar voor de gezelligheid en sociale op stal speelt dit wel mee.
Succes naar je zoektocht naar eenleuke stal.

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:05

dank je wel, andere reacties nog gezien?
ik ben trouwens ook benieuwd naar wat voor bedrag jullie acceptabel vinden bij welke faciliteiten

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:11

Ik vind zelf een pensionstal fijner.
Dan heb je niet de hele tijd van die manegekinderen en vaak gaan de paarden daar minder vaak naar buiten (hoeft niet altijd natuurlijk).
Ik vind weidegang ook heel belangrijk. Het liefst het hele jaar door.
Ook vind ik een goede bak belangrijk (en dan geen binnenbak) gewoon een bak waar je na heel veel regen nog lekker kan rijden
en dat je paard lekker met andere paarden naar buiten kan Knipoog
Ik sta nu op een stal waar de paarden overdag de wei op gaan en 's nachts op stal.
Goede bak erbij en goed hooi en stro.
Ik betaal 180 euro per maand en voer (brok/muesli) moet ik dan zelf nog kopen Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:19

Enkele dingen om rekening mee te houden.

- hoeveel beschikking over de rijbak, Mag je ook rijden als iemand les heeft (pension) Is de bak soms verhuurt.
- hoeveel uren naar buiten en in wat voor soort groep? (grote gemengde groep of kleinere groep)
- Wat als paard niet in de groep past en heb je zelf ook inspraak hierin
- is de weide goed omheind, is het giftige planten vrij
- Is het makkelijk voor vreemden om bij je paard te komen.
- Soort ruiters van de andere pension gestalde, sfeer in het geheel
- zijn er bepaalde regels
- Van hoe laat tot hoe laat kun je gewoon naar binnen
- kun je je spullen goed en veilig kwijt
- voerbeurten, voeren ze ook genoeg hooi en kun je zelf ook gewoon pakken of aangeven dat paard iets meer of anders gevoerd moet worden
- kijken of er iets is dat alle paarden gelijk ontwormd worden en geent (zou makkelijk zijn en goedkoper)
- ziet het verzorgd uit, zijn de stallen veilig, zijn de stallen schoon.
- hoe zien de andere paarden uit die er staan

Zet voor jezelf op een rij wat je zeker wilt en wat je zeker niet wilt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:22

Ik huur een stal van natuurmonumenten en dat bevalt mij goed, maar even terug te komen op je vraag,

Je kiest voor een manege als je geen moeite hebt met veel afwisselende mensen die rondlopen en je rekening moet houden met lestijden etc.
Pensionstal is rustiger maar heeft vaak wel wat minder faciliteiten.

Weidegang is voor mij heel belangrijk, ik vind dat een paard eigenlijk de hele lente-zomerperiode naar buiten moet kunnen. In de winter is een bak oid prima als alternatief.

Mijn enige eisen zouden zijn, goede stallen met wei en goed stro en hooi (en water, of ze drinken uit een schone sloot). In de winter is droge loslaatplek (paddock-bak) handig.
Ik zou ook niet elke dag zelf willen voeren, dus als er voor je gevoerd word of een voerschema is is dat prima-