Paddock bouwen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Paddock bouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:00

Wie kan mij stap voor stap uitleggen hoe je van een stuk weidegrond een paddock maakt.

De ondergrond is veen grond.

Het hoeft geen bijzondere paddock te zijn, enkel een waar je de paarden in buiten kunt zetten (dus geen rijden, longeren oid). Wel is het uiteraard de bedoeling dat de paarden in de winter niet tot de knieeen in de bagger verzakken.

Want zijn de mogelijkheden?

Wat gaat het kosten?

Do's en dont's!!!

Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor graag jullie ideeen.

(zoekfunctie had ik al gebruikt, maar kwam nergens een goede, op deze bodem passende, gedetaileerde uitleg).

Zahlina

Re: Paddock bouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:04

Ik woon op droge zandgrond dus denk dat je niet veel aan mijn info hebt.
Wat wij doen is de zwarte bovenlaag van de grond al laten halen en deze dan opvullen met boszand.
In de winter staan ze er bij mij lekker droog bij maar zandgrond is heel anders dan veengrond.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:07

Zahlina schreef:
Ik woon op droge zandgrond dus denk dat je niet veel aan mijn info hebt.
Wat wij doen is de zwarte bovenlaag van de grond al laten halen en deze dan opvullen met boszand.
In de winter staan ze er bij mij lekker droog bij maar zandgrond is heel anders dan veengrond.

En geen drainage?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:10

Nee Drainage is hier niet nodig.
Ik heb meer aan elke nacht regen en 1x per week een bui stront Clown

We zitten hier op een uitloper van de hondse rug waardoor we hoog en droog zitten.
Vandaar ook dat ik denk dat wat wij hebben niet te vergelijken is met veengrond.
Kan zelfs de paarden in de winter op het land laten staan en heb alleen wat modder rond de loopstal.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:13

Nou vandaag even de maten opgenomen.

Inprincipe willen we een paddock maken van 10 bij 20 meter, zodat die direct grenst aan onze veulenweide.

De paddock grenst dan in het verlengde in zijn geheel aan een slootje die lager (+/- 20 a 30 cm) ligt. Het is wel een harde ondergrond, maar tis wel veengrond, dus dikke kans dat dit in de winterperioden drassig wordt.

Wat we nu willen doen is uitgraven, drainagebuizen leggen, zand storten...

Iemand nog tips?!?!??! Wellicht heeft iemand zelf wat gemaakt en heeft hij/zij daar nog bouwtekeningen van?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:31

tip:
Kijk met een grondboor hoe dik je veengrond laag is. Zit er ook nog zand onder? En zo ja, hoe dik is die laag dan?

Hier hebben we zand onder het veen en dat hebben we omgezet. Het omzetten van de paddock van 16 bij 16 was een paar honderd euro. Dat viel wel mee.
Deze zomer laten we hem draineren en dat gaat ook een paar honderd euro kosten, maar als je dat gelijk doet, of zelf doet, kan het in 1 moeite door.

Als het stevige veengrond is kun je misschien met een geotextiel en daarboven een zandlaag werken. Dat gebruiken ze ook wel voor koeienpaden zodat die niet drassig worden.
Het is in elk geval belangrijk dat je grond goed schuin ligt zodat het water er heel snel af loopt in plaats van de grond in moet trekken. een stukje verharden met bestratingsmateriaal in een goed stevig zandbed en opgesloten met stoepranden/banden is vaak ook ontzettend fijn. Wij hebben er bij ons thuis ontzettend veel plezier van want het is veel makkelijker netjes te houden en de paarden kunnen altijd ergens droog staan zonder weg te zakken.

Vak wordt aangeraden om op te hogen in plaats van af te graven.
Misschien kun je informeren bij een lokaal bestratingsbedrijf hoe zij de bodem voorbereiden voor ze opritten gaan bestraten of klinkerwegen aanleggen. Als de bodem niet te erg verzakt met zandlaag, bestrating en zwaar verkeer, dan moet een stel paarden ook lukken toch?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:37

Bedankt voor de tips!!! Kun je ook vertellen hoe jullie de drainage gaan maken?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:45

Bij ons is de drainage gelegd mbv een trekker. Geen idee hoe zo'n machine heet, maar het was in No Time gepiept!
Daarna zand erop en ze hebben de hele winter daar hele dagen kunnen staan! Alleen bij extreme regenval lagen er plassen, verder was ie keurig!
Ow, btw, daar is het voornamelijk kleigrond.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:39

Bij ons is de grond dus omgezet. Er worden gleuven gegraven door een machine voor de drainagebuizen. Er komt bij ons 1 hoofddrain op een put met pomp omdat we dan altijd af kunnen wateren op de sloot, zonder last te hebben van die waterstand.
Dwars op de hoofddrain komen dan een aantal drainagebuizen in dainagezand op zo'n 60 cm diepte. Door de paddock komt een lus van draiangebuis omdat dat zanddeel niet zo groot is.