Pony ineens agressief op stal, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Pony ineens agressief op stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:17

Mijn welsh A merrie is sinds kort verhuist naar een ander stalletje (op hetzelfde terrein).

Ze staat daar nu met haar buurman, ook een welsh A (ruin), die voorheen ook al een tijdje naast haar stond.
Het viel me toen al op dat, zodra ik of iemand anders, in de stal komt, ze de oren plat legt, gaat blazen en haar tanden bloot richting die andere pony. Voorheen heeft ze dit nooit gedaan.

Ze staat met mijn andere pony's op de wei en staat op stal vanwege haar eczeem. Na vijf uur gaat ze naar binnen, mijn 2 andere pony's blijven buiten.
Ze stond eerst in een grote loods met meerdere stallen, nu in een klein 'huisje' met alleen die andere pony.
Gisteravond kwam ik nog even kijken en probeerde ze me te bijten.
Ik ben er best van geschrokken, ik heb haar vanaf kleins af aan (ze is nu 6) en heeft me dit nog nooit geflikt.
Ik ben om het hoekje gaan zitten en een tijdje zitten kijken, en dan gaat het gewoon normaal. Ze doet het dus alleen als er iemand de box in komt.

Waar zou dit vandaan kunnen komen en wat kan ik hiermee?

noukstra

Re: Pony ineens agressief op stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:20

Mischien klinkt het raar maar je zou bijna zeggen aardstraling o.i.d.
Als er verder niks byzonders is behalve een andere stal.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:32

Voor de 'verhuizing' was het ook al, maar minder.
Het lijkt haast of ze niet wil dat ik die andere pony aandacht geef, maar dat doe ik expres al niet.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:54

Als het een soort dominantie is afstraffen, laat je niet bijten.
Als ze het eenmaal weet zal het beter gaan, maar ik denk dat hier wat meer achter zit.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 16:02

Renee__ schreef:
Als het een soort dominantie is afstraffen, laat je niet bijten.
Als ze het eenmaal weet zal het beter gaan, maar ik denk dat hier wat meer achter zit.

Ok, maar hoe kan ik dat herkennen en hoe straf ik het af? Ik heb weleens gehoord dat je het oor moet pakken en dubbelvouwen maar ja...of dat nou een oplossing is? Ik zie er niks in om mijn pony een mep op haar hoofd te verkopen.

Wat denk je dat erachter zit dan?

Ze is weleens vaker nukkig, maar ze heeft altijd respect voor me gehad. Bijv. als ik met een emmer brokjes in mijn hand loop en zij naast me, wil ze weleens de oren plat leggen. Ik trek me er niks van aan en straf het met stemhulp af. Dat ging altijd prima.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:22

Oor omvouwen heb ik nog niet van gehoord Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet niet wat er achter zit, maar het is raar als je pony inene gaat bijten zegmaar. Bijten is toch wel anders dan nukkig dus mocht ze naar je bijten zou ik het wel afstraffen. Ik geef ze meestal tik op de borst of op de neus, maar dat is verschillend per paard bij wie je dat wel kan en wie niet, of het paard schuw is enz. Doen ze het later nog een keer straf ik strenger en kan ik als ik in de stal ben wel is de hoek in krijgen... Denk niet meteen dat ik een mishandelaar ben hoor, niet op die manier! Knipoog
Bij sommige is het na 1x duidelijker, bij sommige na 3x. Knipoog

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 18:18

Ok, ik snap het. Je bent geen mishandelaar hoor, zo kwam het ook niet over Knipoog
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet omdat ze dit nooit eerder gedaan heeft.
Bedankt voor je tips Lachen