Overmatig bies in weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romsaf

Overmatig bies in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:36

In het zomergedeelte van mijn weide groeit erg veel bies. In de winter is het hier erg nat en dan lopen de paarden er niet. Nu het zo droog is kunnen ze er prima lopen maar er groeit wel heel erg veel bies. Op sommige plekken ligt het helemaal plat op de grond (vertrapt)en zo komt er natuurlijk nooit een mooi grasmatje. Dit is het eerste jaar dat ze er staan, het valt me vies tegen hoeveel bies er staat...
Wat is een goede manier om van de bies af te komen? Sommige delen zijn wel 1,5 meter hoog.

madamX

Re: Overmatig bies in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:00

Goede ontwatering van het land.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:04

Oh ja, niet te vergeten te bemesten natuurlijk: molinia caerulea heeft een hekel aan kali, fosfaat en stikstof. Wel organische mest gebruiken natuurlijk, geen kunstmest.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:07

wat is bies?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:20

Cheveyo schreef:
wat is bies?

Grassoort: Landelijk bekend onder de naam 'pijpestrootje' regionaal bekend onder de naam 'bies' of 'biezengras'.
Paarden kunnen er niets mee vanwege hun taaiheid.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:21

ah oke, dank je wel Knipoog

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 12:09

Dank je voor de adviezen madamx! Aan ontwatering zijn we al begonnen. Er lag een ven in een moerasgebied naast het land en dat is nu al een vijver geworden met daarom heen vaste grond. Het bies wat er nu al staat moet je dat dan handmatig wegkappen of verdwijnt dat dan volgend jaar vanzelf?

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 12:11

Oh, en die organische mest...is mijn eigen paardemest daarvoor geschikt? Weet je dat toevallig?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:56

Ik zou geen paardenmest gebruiken ivm de wormbesmetting,
maar koeien of varkensmest.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:20

Je kan het handmatig weghalen (gaat sneller dan afwachten) maar in de regel verdwijnt het vanzelf wanneer de grond normaal bemest wordt, maar hier gaat wel een tijdje overheen.
Met organische mest bedoel ik stalmest, liefst vermengd met stro. Drijfmest valt hier dus niet onder.
Paardenmest is heel goed geschikt (doen we hier zelf ook) maar dan wel gecomposteerd: dan zijn alle wormen uit de mest verdwenen.
Wat voor soort organische mest je moet gebruiken is o.a. afhankelijk van de grondsoort en pH waarde. Varkensmest is bv goed om fosfaat en koper aan te vullen maar bij een ongeschikte pH waarde hiervoor kan het zijn dat je te maken krijgt met o.a. fosfaatfixatie; hierdoor wek je grote problemen in de hand. Bekend zijn met pH waarde en grondsoort is dus noodzakelijk. Overigens is varkensmest in de regel 'drijfmest' en voegt weinig organische stof toe, ik zou varkensdrijfmest dus niet al te vaak gebruiken.

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 18:24

Fijn, Bedankt! Ik zal me er eens verder in verdiepen en een grondanalyse laten maken. Hier kan zeker al wat mee!