ontworming van paarden, gevolgen voor honden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chikiboy

ontworming van paarden, gevolgen voor honden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:14

Wie helpt me even ? Heb de zoekfunctie gebruikt, maar het antwoord niet gevonden.

Mijn Dobermann is vandaag gestorven Verdrietig aan enteritis (darmontsteking). Volgens de DA kan het te wijten zijn aan het eten van de kaka van de paarden...Die zijn maandag ontwormd geworden met EQUIMAX. Mijn Do heeft gisterenavond kolieken gekregen.

Wie verwijst me door...volgens de ene zou de enteritis te snel zijn gekomen om het gevolg te zijn van het eten van de kaka, volgens de andere....

Wie kan jullie kan me berichten ?

Dank bij voorbaat !

bonte_bente

Re: ontworming van paarden, gevolgen voor honden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:18

heb een poos terug wel ergens (meen in paardenblad BIT)gelezen dat ontwormings middel dodelijk is voor honden!zoek eens bij google...

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:34

ik heb het ook ergens een keer gehoord. Mijn hond mag als de paarden ontwormd zijn 2 dagen erna niet mee naar stal. Na 2 dagen is, als het goed is, de poep weer schoon.

nog gecondoleerd met het verlies. Ach gut

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:08

Ja klopt... als paarden zijn ontwormd, komt er een hoeveelheid van de stof in de mest terecht, de dosis is veel te hoog voor een hond, waar hij aan kan sterven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:11

jeetje .. dat wist ik dus echt niet .. maar even goed opletten dus

ts gecondoleerd .. heel erg veel sterkte gewenst Ach gut

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:57

Klopt.
Een buurvrouw heeft een hele tijd terug er ook eens een hond aan verloren. Ik waarschuw de eigenaren van honden die in de buurt zitten en misschien eventueel wel eens poep zouden kunnen eten van mijn paard/pony's altijd even als ik ga ontwormen, dan kunnen ze er rekening mee houden. Ook probeer ik altijd even te wachten met buitenrijden, want ik kan maar moeilijk de hele omgeving waarschuwen of er een briefje opplakken 'Pas op, gisteren ontwormt'.

In ieder geval heel veel sterkte met het verlies. Ach gut

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:58

Een hond van een klant van mij is gestorven na het eten van een broodje met ontwormingspasta erop, dat het paard uit zijn mond had laten vallen. Is dus zeker dodelijk, mar weet niet hoe eht zit als ze de mest eten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:03

volgens mij is ivermectine schadelijk,maar weet je zeker dat de darmontsteking de oorzaak is van zijn dood?
Meestal bij een vergiftiging is de lever beschadigt en sterven ze daaraan...veel sterkte overgens...wat een triest verhaal!

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:11

staat overins ook in de bijsluiter

Waarschuwingen
Na gebruik handen wassen. Vermijd oog- en huidcontact. Mocht dit toch voorkomen, spoel dan goed met water. Niet roken, eten of drinken tijdens het toepassen van het product. Buiten bereik van kinderen houden. Avermectines kunnen overgevoeligheidsreacties veroorzaken bij andere diersoorten. Honden en katten dienen geen gemorste pasta in te slikken en niet in contact te komen met gebruikte doseerspuiten, vanwege het risico dat dit tot vergiftigingsverschijnselen kan leiden. Aangezien ivermectine giftig is voor vissen en waterorganismen mogen behandelde dieren geen direct toegang hebben tot oppervlaktewater en vijvers tijdens de behandeling.Parasieten kunnen resistent worden tegen een bepaalde groep anthelmintica indien een anthelminticum van deze groep veelvuldig gebruikt wordt.

Zo lekker is dat goedje ook niet

VINED

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:12

jeetje..ik liet vroeger mijn rottweiler de wormenspuiten altijd aflikken Bloos!

die vond dat lekker,ze heeft er gelukkig nooit wat van gekregen..(is 12 jaar oud geworden)