Met dit budget een pony onderhouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Met dit budget een pony onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 17:41

Hee, ik ben 15 jaar en zit er heel heel heeeel stiekem over te denken om mijn ex-verzorgpony te gaan kopen, het is een arabier E-pony van 14 jaar, de liefste van de wereld natuurlijk en ze kost ongeveer 1500 tot 2000 euro.
Ik heb er veel voor over om deze droom waar te maken, jammergenoeg hebben mijn ouders niet echt iets met paarden maar ze zouden het opzich wel goed vinden. (mits het goed gaat op school)
Mijn inkomsten: (ongeveer)€65 voor de kranten, maar dit verschilt dus kan de ene keer 80 euro zijn, andere keer 50, kleedgeld €50 (maar moet voor een groot deel wel besteed worden aan kleding) en van mijn ouders krijg ik €60 voor het paardrijden (dus lessen etc)
In totaal heb ik dus ongeveer een inkomen van €175 per maand.
Dan moet ik dus nog wel de pony zelf kopen, stalling+weidegang (€20 per week), zadel+hoofdstel, dierenarts en hoefsmid. (dekjes etc heb ik zelf al wel)
Vinden jullie het verantwoordelijk als ik dit zou doen, of zou ik het qua geld niet kunnen betalen?
Ik ben erg benieuwd, graag serieuze reacties.

lynne_berna

Re: Met dit budget een pony onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:44

Moet je de pony zelf kopen, en als hij ziek word en de da moet komen zijn dat ook allemaal inkomsten die je zelf moet betalen of betalen je ouders het of een deel?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:47

Als ik het zo lees ga je het niet redden.. Hoe krijg je zoiezo 1.500 tot 2.000 bij elkaar?
Plus dat als er echt iets gebeurt en de da moet komen, of hij moet erger nog naar de kliniek, je zomaar eens 2.000 lichter kan zijn.. Hoe ga je dat oplossen.. Misschien kun je hem leasen?

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:47

heel eerlijk als je het mij vraagt zou ik het zeker achterwege laten. Zelfs als je al je geld wat je verdiend alleen maar zou gebruiken om de kosten van je paard te dekken ga je het denk ik niet redden. Je moet namelijk altijd nog een vrij groot bedrag achter de hand hebben stel er gebeurd een keer iets met je paard, of het wordt ziek kunnen hier namelijk grote kosten aan vast zitten. Verder is het denk ik zo dat je over een tijdje toch ook op stap wil en andere leuke dingen wil gaan doen die ook allemaal geld kosten. Tuurlijk is het leuk om een eigen paard/ pony te hebben maar vergis je echt niet in de kosten. Mag ik vragen waarom het je ex-verzorg pony is?

hantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:28

Ik zal eerst wat gaan sparen dat je wel wat achterwege hebt als het paard ziek word.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:32

helaas is paarden houden duur, ik ben elke maand een ander bedrag kwijt aan de paarden, maar per paard is het per maand wel altijd meer dan 150 euro. en dan doe ik niks geks. dat is weiland, hoefsmit, wormkuren, dat soort stomme dingen. soms lopen de kosten op tot 1000 euro per maand per paard ( als er eens een naar de DA moet of een nieuw zadel bijvoorbeeld)
Ik zou het niet doen als ik jou was.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:32

20 euro voor stalling EN weidegang?? Dan kom ik direkt met al mijn paarden bij jou staan! Ga eerst nog maar eens goed navragen wat die stal precies kost, want ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat de kale boxhuur is en alles er nog bij komt.
Nee...sorrie meis...met dit budget kan je echt geen pony onderhouden!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:33

idd 20 euro stalling per week is natuurlijk hardstikke goedkoop en denk ook niet dat dat klopt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:33

nee dat haal je niet... Lachen
je hebt al geen vast bedrag van 175, omdat je soms minder verdient en je kleding ook nog moet kopen.
Lessen moet je ook blijven doen...
Dan hou je hooguit 100,- euro over en dat is nog positief geschat...
Daar moet dan nog hoefsmid en ontwormen en enten vanaf.

knappe jij als je dan nog geld hebt voor de stal en eten te betalen
want die 20 ero daar voer je niet van...en dat zit echt niet inbegrepen...

Verder heb je 0 reserve...wat als hij een operatie moet ofzo?
Je tuig vervangen moet worden?
De smid eens vaker moet komen omdat hij een scheur in de hoef heeft...enz enz enz

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:34

Je bent 15, je zit nog op school denk ik?
Ik zou er niet aan beginnen, ik zou tot je 20e een bedrag opbouwen en dan genoeg zekerheid hebben en een pony kopen Lachen

Wij hebben ook een pony, ik heb hem samen met m'n zus (gelukkig). Eerst was het leuk en alles maar ze werd even ziek, ruim 200 euro alleen medicijnkosten.

Je hebt ook nog een zadel en alle toebehoren nodig, belangrijkste wat ik ook niet altijd heb. Tijd.

Ik zou het niet doen ik zou lekker een leasepaard zoeken. Een eigen pony valt soms qua bedragen in een keer vies tegen.

Ik ben evenoud als jouw, ik heb haar nu en houd haar nu maar als ik jouw was zou ik een lease-paard zoeken. Heb je op zo'n leeftijd en met zo'n budget meer plezier van dan een eigen pony.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 25-06-08 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:35

Niet eens over na denken gewoon niet doen.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:36

en je moet er ook nog je kleren van kopen, nee dit is neit genoeg.
je pony word ziek, heeft speciaal beslag nodig of zadel komt niet goed te liggen en dan heb je dus al een probleem.nee, alleen zal je het niet redden ben ik bang. heb het er goed over met je ouders, als zij meebetalen etc dan is het al wat realistischer

Aeris

Ik vind het persoonlijk met jouw budget niet verantwoord om een paard aan te kopen. Die 60€ voor lessen zou je eigenlijk niet eens mee mogen tellen, aangezien het lessen echt niet stopt bij een eigen paard (imho).
En zoals Aerdenhout al zei, reken maar veel meer voor je stalling. Strooisel voor in de stal is erg duur geworden (zowel stro, als houtskrullen, als vlas), hooi en krachtvoer is ook niet het goedkoopste.
Daarnaast moet je zeker rekenen op een 15€ per 2-3 maand aan ontworming, en de jaarlijkse entingen.
Darenboven is het altijd verstandig van een soort van spaarpotje te hebben voor de onvoorziene kosten. Eens ziek worden kan echt duurder worden dan dat je op het eerste zicht zou denken.

Als ik jou advies zou mogen geven: doe het niet, en wacht tot je werkt/een ruimer budget ter beschikking hebt.

Natasja__

Ik denk ook niet dat je het zo gaat redden.
Zelf zou ik het ook graag willen, maar ik zit ook op een bepaald bedrag aan inkomen per maand ; 266 € vind ik zelf te weinig om een paard voor aan te schaffen.

Mijn moeder wil mee betalen misschien is dat een optie om over te overleggen?

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:41

Een lijstje ongeveer:
- 150 voor een KALEN stal. (Ligt ook aan de woonplaats)
- 80 euro voor weidengang (zomers en dan geen stallingskosten)
- 50 aan ontwormen
- hoefsmid, tandards
- nieuw spullen
en dan nog wat geld overhouden voor als je paard ziek word.
en dan neem ik het nog nauw.
zo zit je al ruim op 350p/m
Laatst bijgewerkt door Natasja__ op 25-06-08 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:43

die stal ligt aan je woonplaats
Hier kun je stallen, voor 160 euro incl eten en bodembedekking.
Maar dat is dan gewoon particulier zonder luxe.
Goedkoper lukt je niet Lachen

Dus dat moet TS ook gewoon gaan rekenen voor een grote pony.

En daarbij idd nog de andere kosten

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:44

Ja, ik bedoelde ook ongeveer even veranderen Clown

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:44

Wat geld? Daar zou ik een groot bedrag voor openhouden. Jazz was alleen hoefbevangen en de medicijnen waren dik 200 euro. We hadden geluk dat de medicijnen hielpen anders moest de DA langskomen (Consultkosten) dan zou ze ook nieuwe medicijnen moeten en de hoefsmid moest dan ook nog komen.

Ik zou lekker een bedrag opbouwen en dan als je genoeg geld hebt met zekerheid want het is echt geen pretje als je niet genoeg geld hebt Lachen

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:46

Ja maar daarvoor moet je al 2000 euro vrijhouden als eventueel je paard ziek word. Dan spaar je er nog meer bij Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:46

S0WHAT schreef:
Ja maar daarvoor moet je al 2000 euro vrijhouden als eventueel je paard ziek word. Dan spaar je er nog meer bij Knipoog

Ja dat klinkt al beter, haha Haha!
Vind je het ook geen idee om een lease-paard te nemen?

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:48

Pistasche schreef:
S0WHAT schreef:

Ja dat klinkt al beter, haha Haha!
Vind je het ook geen idee om een lease-paard te nemen?

Ik heb ook een leasepony, omdat ik zelf ook niet genoeg geld heb om een paard te kunnen betalen.
En het bevald mij behoorlijk goed Clown.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:49

Gelukkig Haha!
Ik heb ervaring met allebei en ik zou altijd starten met een lease-pony. Scheelt je veel verantwoordelijkheid en tijd.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:51

Ik zou het niet doen. Het is geen konijnen fokken. Paarden zijn een dure hobby. Jammer, maar ik zou wachten totdat je iets ouder bent en een redelijk vast inkomen hebt. Lachen

Ik heb het behoorlijk getroffen met mijn paard. Ik lease hem van andere mensen gewoon zeven dagen in de week. In principe is het dus gewoon "mijn" paard.
Natuurlijk is dit ook niet gratis, maar het is een beter idee dan gelijk een eigen paard te kopen. Je zit bijvoorbeeld niet met de onvoorziene dierenartskosten. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 25-06-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:52

Absoluut niet doen.
Ik ga er even van uit dat je de aankoopkosten al gespaard hebt.
Met het bedrag dat je nu per maand te besteden hebt redt je het misschien een paar maanden. Daarna heb je gigantische schulden en zul je je paard moeten verkopen. En dan heb ik het nog niet eens over dierenartskosten. Geen leuk antwoord, maar wel de realiteit. Echt meid, spaar nog een paar jaar door, zorg voor vaste inkomsten (en behoorlijk wat meer dan wat je nu verdient), en ga dan nog eens denken over een eigen paard. Paarden kosten helaas zo vreselijk veel meer dan dat je vantevoren denkt ....

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:56

Als je ouders je helpen met evt dierenarts kosten etc,lekker kopen dat beest Haha!
Je leeft maar 1 keer Sigaar ..en iemand proberen te regelen die wat van de prijs af kan krijgen: Duivel