net geoogst hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke16

net geoogst hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:42

Wij hebben net nieuw hooi gekocht. Het geval is echter dat dit hooi nog jong is en ik niet meer zeker weet hoe lang je moet wachten totdat je net geoogst hooi kunt voeren?
Ik weet niet helemaal zeker of deze topic hier hoort, anders verwijder je hem maar.

Ik hoop dat iemand het weet!

spettic

Re: net geoogst hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:43

iig 6 weken laten "rusten".

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:44

spettic schreef:
iig 6 weken laten "rusten".

En als dat niet gebeurt. Het is namelijk zo dat iemand het bij mij op stal wel heeft gevoerd. En nu zit ik me de hele tijd zorgen te maken!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:47

Je paard gaat er niet dood van maar kan wel hoefbevangen worden.
Het zit nu nog boordevol eiwitten ed

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:50

ooh, Ik maak me geen zorgen over die hoefbevangenheid. Ik denk namelijk neit dat dat paard daar snel last van zal hebben.Ik dacht zelf eerder aan Koliek, of andere maag/darm klachten. Maar dat valt dus wel mee?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:08

bepaalde giftige planten kunnen in het begin nog giftig zijn, en het hooi moet eerst besterven en de eerste 6 weken heb je de grootste kans op hooibroei. Vers hooi geeft grotere kans op koliek of hoefbevangenheid en diaree, maar je paard hoeft er niet pers'e last van te krijgen. Als het een keer per ongeluk gebeurd is, en het is goed gegaan is dat mooi, maar zou er wel nog even een paar weken mee wachten om de rest te beginnen te voeren...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:13

Alles is al genoemd hierboven.
Kun je het niet mengen met je "oude" hooi?
Zo voeren wij het jonge hooi tenminste altijd.
Het liefst 2 maand op zolder/ in de kapberg en dan pas voeren, maar soms kun je niet anders en voeren we ook wel eens gemengd met een plak stro.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:16

je moet echt minimaal 6 weken wachten (afsterven) voordat je hooi mag voeren.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:11

is dat zo Bloos! dat wist ik niet Bloos! . Wij hebben het gekocht en gevoerd toen het net van het land kwam. Of tenminste een week later ongeveer. En we voeren het nu nog. Maar het is inmiddels al wel zes weken oud. Ze hebben nergens last van gehad Verward Ook niet dunner oid. let daar altijd wel op.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:49

Hoefbevangen a.g.v. eiwitten is niet waar hoor Knipoog Inmiddels is bekend dat te veel suikers de oorzaak is van hoefbevangenheid.
Waarom moet het 6 weken afsterven? Giftige planten mogen uberhaupt niet in mijn hooi zitten... Knipoog Wat dient er dan af te sterven?
Kuil moet je wel ffkes mee wachten i.v.m. het fermentatieproces.

Mijns inzien? Vers hooi is absoluut niet schadelijk. Gras is ook niet schadelijk (mits daar niet te veel suikers in zitten). En wat is het verschil tussen gras en vers hooi? In het verse hooi zal exact hetzelfde inzitten als toen het nog gras was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:03

Het conserveringsproces in hooi heet afsterven.
En boterbloemen heb je snel in je hooi. tenzij je alles dood laat spuiten. Boterbloemen bijvoorbeeld verliezen hun giftigheid in gedroogde vorm in het hooi, maar dat kost wel even tijd heb ik begrepen. Zuring is ook giftig voor paarden, maar kan in hooi ook niet meer zoveel kwaad. Hebben jullie compleet boterbloem en zuringvrij ruwvoer?

Vers laten de paarden deze planten over het algemeen staan, tenzij ze erg honger krijgen.
Als ik de paarden te snel iets te veel vers hooi voer, gaan ze aan de diaree. Dus heb het wel eens ervaren dat het niet goed is, en het klopt in de adviezen die ik overal krijg om liefst minimaal 6 weken te wachten.

Hooi broei komt ook voor in de eerste 6 weken en dat komt door schimmel en bacterieontwikkeling. Als het hooi na die 6 weken nog oké is, is het gevaarlijkste moment blijkbaar geweest en kun je het eventueel gaan voeren. Van broeiend hooi of kuilvoer gaan de paarden vaak ook erg aan de diaree, dat is gewoon erg slecht voor hun darmstelsel.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:01

Zoals jij zegt joyce B heb ik dus ontzettend veel mazzel gehad dat mijn 2 paarden en veulen niet ziek zijn geworden Nors opkijken Nog geen diarree heb ik gehad, helemaal niets en ik voer het nou al zes weken Ja

Ik zeg niet dat ik het weer zou doen als ik het zo hoor maar het is nu eenmaal gebeurd.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:00

Hooi moet idd minstens 6 weken 'rusten', wil het de naam hooi krijgen.
Zuring blijft ook in gedroogde vorm giftig (oxaalzuur blijft in de plant).
Afhankelijk van het soort gras en de lengte én tijdstip van maaien (maand, week, ochtend/middag) zitten er suikers in het gras, waaronder fructaan. Fructaan is gevaarlijk mbt hoefbevangenheid.
Door de bewerking breken er plantencellen open, hierdoor komt suiker vrij: als er veel suiker in het gras zit merk je dat ook, gras wordt plakkerig en dat zie je doordat het aan de banden blijft kleven.
Dit suiker breekt tijdens het conserveren (uitdrogen) af; binnen 6 weken zijn er nog allerlei bacterien mee bezig, er zit ahw nog 'leven' in. Inderdaad is er eventueel nog kans op hooibroei (wordt ook veroorzaakt door die bacteriën wanneer er teveel vocht in het gras zit)
Voer je 'hooi' binnen die 6 weken (heet dan geen hooi maar 'gedroogd gras') dan kunnen de paarden er inderdaad last van krijgen (de 1 is gevoeliger dan de ander).
Na 6 weken heb je echt hooi en zit er geen 'leven' meer in; langzaam maar zeker (afhankelijk van de luchtvochtigheid) beginnen nu ook de eiwitten, mineralen, spore elementen het loodje te leggen... hooi verliest dus geleidelijk voederwaarde.
na 3 jaar is dit proces meestal gestopt en wat je dan overhoudt is........ droge stengels waar hoogst waarschijnlijk geen enkele voederwaarde meer in zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:48

ik heb nu ook hooi wat een week oud is, en kan helaas door omstandigheden erh moeilijk aan ander hooi komen, eigenlijk woensdag pas, als ik nu 4 dagen nieuw hooi voer, kan dit veel kwaad, zit verder niks van onkruid/andere planten tussen, puur gras

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:31

Wij wachten minimaal 4/5 maanden:P

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:42

Nou, er is niks gebeurd, geen diaree, gelukkig! Inmiddels is het hooi al goed Haha!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:48

Wij laten het altijd 6 maanden liggen voordat we het voeren, hebben een aantal paarden staan welke erg gevoelig op hun darmen zijn.

Gelukkig is er niets gebeurd met je paardjes.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:50

Femke16 schreef:
ooh, Ik maak me geen zorgen over die hoefbevangenheid. Ik denk namelijk neit dat dat paard daar snel last van zal hebben.Ik dacht zelf eerder aan Koliek, of andere maag/darm klachten. Maar dat valt dus wel mee?

Kunnen ze er ook van krijgen.

Het paard van mijn tante kreeg kuilgras wat te jong was. Het paard heeft een koliekoperatie niet overleefd..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:52

madamX schreef:
Hooi moet idd minstens 6 weken 'rusten', wil het de naam hooi krijgen.
Zuring blijft ook in gedroogde vorm giftig (oxaalzuur blijft in de plant).
Afhankelijk van het soort gras en de lengte én tijdstip van maaien (maand, week, ochtend/middag) zitten er suikers in het gras, waaronder fructaan. Fructaan is gevaarlijk mbt hoefbevangenheid.
Door de bewerking breken er plantencellen open, hierdoor komt suiker vrij: als er veel suiker in het gras zit merk je dat ook, gras wordt plakkerig en dat zie je doordat het aan de banden blijft kleven.
Dit suiker breekt tijdens het conserveren (uitdrogen) af; binnen 6 weken zijn er nog allerlei bacterien mee bezig, er zit ahw nog 'leven' in. Inderdaad is er eventueel nog kans op hooibroei (wordt ook veroorzaakt door die bacteriën wanneer er teveel vocht in het gras zit)
Voer je 'hooi' binnen die 6 weken (heet dan geen hooi maar 'gedroogd gras') dan kunnen de paarden er inderdaad last van krijgen (de 1 is gevoeliger dan de ander).
Na 6 weken heb je echt hooi en zit er geen 'leven' meer in; langzaam maar zeker (afhankelijk van de luchtvochtigheid) beginnen nu ook de eiwitten, mineralen, spore elementen het loodje te leggen... hooi verliest dus geleidelijk voederwaarde.
na 3 jaar is dit proces meestal gestopt en wat je dan overhoudt is........ droge stengels waar hoogst waarschijnlijk geen enkele voederwaarde meer in zit.

Mag ik even zeggen dat ik jouw posts over voeding altijd heel erg nuttig vind? Lachen Ik heb nu inmiddels meer van je gezien.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:57

grauwman schreef:
Wij laten het altijd 6 maanden liggen voordat we het voeren, hebben een aantal paarden staan welke erg gevoelig op hun darmen zijn.

Gelukkig is er niets gebeurd met je paardjes.

Op mijn vorige stal werd het nieuwe hooi ook altijd pas gevoerd tegen de kersttijd aan zodat het hooi goed gerust had Haha!