Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
spettic schreef:iig 6 weken laten "rusten".
Femke16 schreef:ooh, Ik maak me geen zorgen over die hoefbevangenheid. Ik denk namelijk neit dat dat paard daar snel last van zal hebben.Ik dacht zelf eerder aan Koliek, of andere maag/darm klachten. Maar dat valt dus wel mee?
madamX schreef:Hooi moet idd minstens 6 weken 'rusten', wil het de naam hooi krijgen.
Zuring blijft ook in gedroogde vorm giftig (oxaalzuur blijft in de plant).
Afhankelijk van het soort gras en de lengte én tijdstip van maaien (maand, week, ochtend/middag) zitten er suikers in het gras, waaronder fructaan. Fructaan is gevaarlijk mbt hoefbevangenheid.
Door de bewerking breken er plantencellen open, hierdoor komt suiker vrij: als er veel suiker in het gras zit merk je dat ook, gras wordt plakkerig en dat zie je doordat het aan de banden blijft kleven.
Dit suiker breekt tijdens het conserveren (uitdrogen) af; binnen 6 weken zijn er nog allerlei bacterien mee bezig, er zit ahw nog 'leven' in. Inderdaad is er eventueel nog kans op hooibroei (wordt ook veroorzaakt door die bacteriën wanneer er teveel vocht in het gras zit)
Voer je 'hooi' binnen die 6 weken (heet dan geen hooi maar 'gedroogd gras') dan kunnen de paarden er inderdaad last van krijgen (de 1 is gevoeliger dan de ander).
Na 6 weken heb je echt hooi en zit er geen 'leven' meer in; langzaam maar zeker (afhankelijk van de luchtvochtigheid) beginnen nu ook de eiwitten, mineralen, spore elementen het loodje te leggen... hooi verliest dus geleidelijk voederwaarde.
na 3 jaar is dit proces meestal gestopt en wat je dan overhoudt is........ droge stengels waar hoogst waarschijnlijk geen enkele voederwaarde meer in zit.
grauwman schreef:Wij laten het altijd 6 maanden liggen voordat we het voeren, hebben een aantal paarden staan welke erg gevoelig op hun darmen zijn.
Gelukkig is er niets gebeurd met je paardjes.