Wespen/bijennest in wei..Hellup!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Wespen/bijennest in wei..Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:39

Vandaag waren we druk bezig om een wei paardklaar te maken. Palen vervangen, lint opgehangen. Wat er nog gemist was aan brandnetels weghalen en bramenstruiken gesnoeid.

En toen opeens was het auw. Ik werd 2x gestoken door een zwart met geel ding wat vloog Haha! Ach gut . Geen idee of het dus wespen of bijen waren. Ik ben in ieder geval hard weggerend Cool

Mijn vriend was later op ongeveer dezelfde plek bezig aan het snoeien en die is dus letterlijk aangevallen. Een zwermpje (stuk of 10) ging achter hem aan, maar hielden gelukkig snel op met de achtervolging. Hij is 3 keer gestoken.

We hebben dus nu een sterk vermoeden dat er op die plek in het kreupelhout/bramenstruiken etc. een nest zit met nogal fanatieke verdedigers Ach gut .

Ik heb er dus geen goed gevoel over om daar de paarden neer te gaan zetten, het is ook een stuk waar de paarden kunnen lopen.

Wie heeft er tips om hier mee om te gaan?

procedo

Re: Wespen/bijennest in wei..Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:11

Wij hebben zelf een aantal jaren achter elkaar een wespennest in de tuin gehad. Probeer uit te zoeken waar het nest zit. Soms zijn er meerdere ingangen als het in een oud muizen of mollen gangstelsel zit. Je kunt het dan professioneel laten weghalen, kost ongeveer 75 euro met garantie. Zelf doen kan ook. Koop dan een bus wespenbestrijdingsmiddel en ga daar in de schemer me aan de slag. Dan zitten de meeste wespen in het nest. Als je er niet goed bij kunt zou ik er zelf niet aan beginnen. Eventueel na behandeling de uitvlieggaten dicht maken. Zorg voor beschermende kleding inclusief gezicht, want als je pech hebt gaan ze zwermen en vallen je aan. ( bij mijn gelukkig 's avonds nooit gebeurd).
Op internet kun je hierover wel meer info vinden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:16

Duidelijk een wespennest.
Ben je gestoken en blijft de angel achter, dan heb je te maken met bijen.
Wespen kunnen ook meerdere keren achter elkaar steken. Bloos
Je kunt idd bedelvingsspul kopen, maar een beetje benzine in het hol met een vuurtje helpt ook.
Als je het niet vertrouwd kun je een plaatselijke imker vragen of hij/zij het weg wil halen. Vork

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:17

Ik meen dat Snowdon vorig jaar ook een nest van enig prikgraag ongedierte in de wei had. Bijen meen ik.
Je zou eens een pm kunnen sturen met de vraag hoe en wat?
Volgens mij moet je hiervoor de gemeente kunnen bellen, die halen het dan weg.
Ik zou je niet aanraden zelf aan de slag te gaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:21

Zat er na de steken nog een klein angeltje met een gifzakje in je huid, of was er niets te zien (behalve eventueel een rood plekje)?
Als er niets bleef zitten, dan zijn het waarschijnlijk wespen.

Voordat je iets gaat doen is het handig om te weten wáár precies het nest zit.
Wespen maken vaak nesten onder de grond (en houden er niet van als je daar vlak naast palen in de grond gaat slaan), terwijl bijen eigenlijk altijd kiezen voor een holle boom o.i.d.

Pas als je weet waar je moet zoeken, kun je eventueel maatregelen treffen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:31

wij hebben er momenteel eentje in de bak!!! sheelt ik rijd nie in de bak dus ik laat hem lekker zitten

( ben allergie's voor wespensteken, dus ik zorg wel dat ik uit de buurt blijf, anders kunnen ze 112 bellen omdat ik van mn stokje ben gegaan)

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:45

Als je aan het werk bent en je wordt aangevallen is het bijna altijd een wespennest. Bijen zijn meestal niet erg agressief, zelf weinig als je hun nest verstoort. Bijen of hommel nesten kun je als het niet heel erg in de weg zit gerust laten zitten. Wilde bijen en hommelnesten zijn ook meestal maar klein. Een wespennest zou ik echter zo snel mogelijk weg(laten)halen. Nu is het nest nog niet op volle grote en laat je het zitten, dan heb je in de nazomer veel meer en er ook veel last van. Bovendien is een groot nest ook moeilijker te verwijderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 05:16

gewoon even bij google je plaatsnaam intypen en wespen verdelgen,dan krijg je zo het nummmer van de ongedieerte bestrijdingsdienst.die helpen je wel er vanaf

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 07:46

Dank allemaal voor jullie reacties. Zo te lezen waren het inderdaad wespen. Geen angels gevonden, alleen pijnlijke en nu jeukende plekken waar we gestoken zijn.

Imkers zijn er wel in de buurt, maar die komen neem ik aan alleen voor bijen?

Zelf proberen...zo'n held ben ik niet Haha!

Dan maar even een rondje bellen om ze te laten weghalen/verdelgen. Ik moet er namelijk niet aan denken wat er kan gebeuren wanneer de paarden het nest verstoren.