Koeien op ons land voor de koeien uit nu eten de paarden nie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Koeien op ons land voor de koeien uit nu eten de paarden nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:51

Hoi,

Nu ik toch bezig ben met vragen dan ook maar een vraagje over het weidebeheer...

Wij hebben sinds een week of vijf een stuk land gehuurd. Nou is het zo dat het ongeveer tot mijn fjord dr borst kwam het gras. Erg hoog dus! Nou hadden we het idee dat onze paarden het gras eten niet aan zouden kunnen. We hebben een boer/kennis gevraagd of hij wilde komen kijken. Hij vond het duidelijk geen hooiland aangezien er veel kruiden tussen stonden en daarbuiten het ook nog al ruim twee jaar niet bemest is en vorig jaar zeker eens per week gemaait is. De voedingswaarde is dan natuurlijk niks!
Maar goed, hij had nog twee drachtige dikbillen staan die wel lekker buiten konden staan daar en toch ook goed nagekeken konden worden daar zonder dat ze midden in de polder stonden. Wij waren er zoiezo een paar uur per dag en hij kwam zelf twee keer per dag kijken dus prima.

Zo gezegt zo gedaan de koeien waren er! Koeien blij natuurlijk Haha! Paarden minder want die hadden nu niet meer het hele lekkere haha maar dat was ons idee ook!

Maar op een gegeven moment stonden de koeien natuurlijk nog maar op een klein hoekje dus ze moesten naar het volgende stuk. Daar kregen ze eerst maar een klein stukje omdat ze alles omliepen en dan het niet meer opaten.
De paarden daarintegen aten ook niet erg meer op het stuk waar de koeien intensief gestaan hadden. Ze lagen veel en poep lag er in overvloed. Wij dachten zoiets van dat komt door de poep!

De paarden zijn nu zover dat ze het zelf wel weer aankonden en die ene koe stond op springen dus die moest naar stal om geopeerd te worden (kijzersnee ivm dikbil) dus wij blij koeien weer weg! Voor ze meer schade maakte. Helaas zijn ze op het grote stuk nog geweest. Veel poep ligt er nu dus ook niet aangezien ze er twee dagen gestaan hebben op een aardig groot stuk!

Maar onze paarden eten het nog steeds niet met smaak, en laten dus het meeste hoge gras staan!

Wat nu? Wij hebben geen trekker om het te maaien. Wel een handmaaiertje maar goed om alles met de hand te doen is onmogelijk zeker gezien ik reuma heb en net met twee nieuwe knieen zit!

Komt het gras wat nu dor is en omgeknakt vanzelf nog goed? Of moet hier perse nog iets aan gedaan worden?

Wat nu.......?

anita87ruud

Re: Koeien op ons land voor de koeien uit nu eten de paarden nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:57

Wat wij hier doen als het gras te hoog is.
Eerst de paarden erop zodat die het lekkere opeten. En die laten het hoge pikkerige gras toch staan.

Daarna koeien/schapen erop want wat de paarden niet eten, eten de koeien/schapen wel.

Als de paarden niks meer van het gras eten is het toch wel het handigst om dit te gaan maaien en van het land te halen. En daarna met de weidesleep erover heen om het stront te verspreiden, wat tevens weer lichtelijk voeding geeft aan het gras.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:02

Ik snap het probleem niet echt. De paarden eten het gras neit meer omdat de koeien erop hebben gestaan? Of eten ze alleen het lange gras niet?

Onze paarden staan regelmatig samen met koeien en schapen. Nog nooit een probleem gehad, paarden en koeien eten goed. Schapen ook trouwens Tong uitsteken

Dus kan ej nog eens uitleggen?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:41

RianneH schreef:
Ik snap het probleem niet echt. De paarden eten het gras neit meer omdat de koeien erop hebben gestaan? Of eten ze alleen het lange gras niet?

Onze paarden staan regelmatig samen met koeien en schapen. Nog nooit een probleem gehad, paarden en koeien eten goed. Schapen ook trouwens Tong uitsteken

Dus kan ej nog eens uitleggen?

Nou het gras was ontzettend hoog! Dat was het over de twee stukken allebij. Op het eerste stuk hebben de paarden het prima kaal gegeten aan het begin waar geen koeien overheen geweest zijn. Op het achterste stuk aten ze al niet graag het gras meer weg. En nu op het tweede stuk (is dus voor hun nieuw gras) eten ze ook heel erg slecht op. Het gras is door de koeien omgetrapt en hier en daar liggen vlaaien. Nu laten ze dus het gras heel lang achter.

Dit was dus eerder niet het geval waar nog geen koeien overheen geweest waren. Dat ze alleen het lekkere eten ok dat begrijp ik maar ze kunnen moeilijk kieskeurig zijn als ze op een stuk staan waar ze aan strookbegrazing doen dacht ik zo. En eerder aten ze het wel op

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 06:00

Ik heb momenteel ook hoog gras (hooihoogte) en heb de paarden een eerst een klein stuk van het perceel gegeven dit is nu goed kort en nu verzet ik elke dag de draad. Hierdoor hebben zij elke dag een vers stuk gras waardoor het smakelijker is (zonder mest) en zij het toch kort eten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 06:25

Zo doe ik het ook friesiszwart, als je ze in dat lange gras laat eten ze de helft niet op

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 06:33

anita87ruud schreef:
Wat wij hier doen als het gras te hoog is.
Eerst de paarden erop zodat die het lekkere opeten. En die laten het hoge pikkerige gras toch staan.

Daarna koeien/schapen erop want wat de paarden niet eten, eten de koeien/schapen wel.

Als de paarden niks meer van het gras eten is het toch wel het handigst om dit te gaan maaien en van het land te halen. En daarna met de weidesleep erover heen om het stront te verspreiden, wat tevens weer lichtelijk voeding geeft aan het gras.

Wij doen precies het zelfde!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:53

friesiszwart schreef:
Ik heb momenteel ook hoog gras (hooihoogte) en heb de paarden een eerst een klein stuk van het perceel gegeven dit is nu goed kort en nu verzet ik elke dag de draad. Hierdoor hebben zij elke dag een vers stuk gras waardoor het smakelijker is (zonder mest) en zij het toch kort eten.

Zo doen wij het ook.
ze eten het kort onder de draad door en kunnen het zo niet omtrappen of het als toilet gebruiken.
Op deze manier krijgen wij het wel kort, terwijl als ze teveel ineens krijgen ze het plat lopen, er op poepen en plassen en het dus ook vertikken om het nog kort te eten.

Inmiddels is het restant hoge gras gemaaid bij ons. Als we te lang wachten ligt het plat en gaat het de grasmat verstikken. Dat wil je niet!

Heb jij nog een stuk dat niet plat gelopen is? Dan zou ik een boer vragen het voor je te maaien. Als hij het gras niet wil hebben, maai het dan voor eigen hooi, of laat het desnoods in kleine pakjes persen als het je het niet kunt gebruiken, en leg het op een hoek van het land om te vergaan. Dan heb je je land in elk geval weer schoon en kort en als je het bemest staat er vlot weer nieuw gras (als het tenminste genoeg water krijgt) en dat vinden de paarden veel smakelijker...

Succes!

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:56

rare paardjes heb jij Tong uitsteken
bij ons eten de paarden niet bij hun eigen mest maar eten juist wel graag bij de koeienmest en andersom.... of licht er echt heel veel mest?? gras laten groeien dan?? miss eten ze het dan wel?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:56

jesvoltige schreef:
rare paardjes heb jij Tong uitsteken
bij ons eten de paarden niet bij hun eigen mest maar eten juist wel graag bij de koeienmest en andersom.... of licht er echt heel veel mest?? gras laten groeien dan?? miss eten ze het dan wel?

Het gras is juist lang en moet eraf gegeten worden...

En wat de rest zegt over het stripgrazen. Dit doen wij dus ook. Iedere dag geven we ze een strook erbij. Alleen de eerste dag hebben we ze laten staan op die strook en toen we een dag later kwamen was het er nog niet af. Toen hebben we maar nieuw gegeven want ze aten het echt niet meer...

Ik ben er in middels achter dat ze gras wat in bloei gestaan heeft niet meer eten. Misschien dat dit het geval is...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:14

nancyimka schreef:
Ik ben er in middels achter dat ze gras wat in bloei gestaan heeft niet meer eten. Misschien dat dit het geval is...

Lang, stengelig gras heeft hardere celwanden en zijn moeilijker te verteren; ook de smakelijkheid is dan voor paarden nihil.
Als je geen problemen wilt met grasopname, schaar ze dan in bij een lengte van 10 tot 15 cm.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:20

Hier eten ze ook de lange aren niet..... zodra er een stukje bij komt zie je ze gewoon bepaalde grassoorten uitzoeken en die opeten en de rest laten staan. Bij mij krijgen ze nu geen extra stuk meer bij (kan geeneens want er is gemest en geklepeld).

Misschien kun jij dat ook laten doen? Mijn land is ook geen hooiland ook teveel andere kruiden. Eventueel kan het dienst doen voor kuil, maar de boer die bij mij aan de gang is gegaan heeft nu gekozen voor klepelen en bemesten. Hierdoor is de boel plat en krijgt het land extra voedingswaarde van het geklepelde gras.

Ik kan een informeren of deze man interesse heeft. Hij belde mij deze week en is vandaag al geweest. Hij komt uit Gelderland, maar zoals ik begrijp heeft hij meerdere percelen land waar hij dus maait etc.....