Nu ik toch bezig ben met vragen dan ook maar een vraagje over het weidebeheer...
Wij hebben sinds een week of vijf een stuk land gehuurd. Nou is het zo dat het ongeveer tot mijn fjord dr borst kwam het gras. Erg hoog dus! Nou hadden we het idee dat onze paarden het gras eten niet aan zouden kunnen. We hebben een boer/kennis gevraagd of hij wilde komen kijken. Hij vond het duidelijk geen hooiland aangezien er veel kruiden tussen stonden en daarbuiten het ook nog al ruim twee jaar niet bemest is en vorig jaar zeker eens per week gemaait is. De voedingswaarde is dan natuurlijk niks!
Maar goed, hij had nog twee drachtige dikbillen staan die wel lekker buiten konden staan daar en toch ook goed nagekeken konden worden daar zonder dat ze midden in de polder stonden. Wij waren er zoiezo een paar uur per dag en hij kwam zelf twee keer per dag kijken dus prima.
Zo gezegt zo gedaan de koeien waren er! Koeien blij natuurlijk
Paarden minder want die hadden nu niet meer het hele lekkere haha maar dat was ons idee ook!Maar op een gegeven moment stonden de koeien natuurlijk nog maar op een klein hoekje dus ze moesten naar het volgende stuk. Daar kregen ze eerst maar een klein stukje omdat ze alles omliepen en dan het niet meer opaten.
De paarden daarintegen aten ook niet erg meer op het stuk waar de koeien intensief gestaan hadden. Ze lagen veel en poep lag er in overvloed. Wij dachten zoiets van dat komt door de poep!
De paarden zijn nu zover dat ze het zelf wel weer aankonden en die ene koe stond op springen dus die moest naar stal om geopeerd te worden (kijzersnee ivm dikbil) dus wij blij koeien weer weg! Voor ze meer schade maakte. Helaas zijn ze op het grote stuk nog geweest. Veel poep ligt er nu dus ook niet aangezien ze er twee dagen gestaan hebben op een aardig groot stuk!
Maar onze paarden eten het nog steeds niet met smaak, en laten dus het meeste hoge gras staan!
Wat nu? Wij hebben geen trekker om het te maaien. Wel een handmaaiertje maar goed om alles met de hand te doen is onmogelijk zeker gezien ik reuma heb en net met twee nieuwe knieen zit!
Komt het gras wat nu dor is en omgeknakt vanzelf nog goed? Of moet hier perse nog iets aan gedaan worden?
Wat nu.......?