Kippen en paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanneke

Kippen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:37

Ik zit te denken om 4 kippetjes bij de pony's in de wei te zetten.

Zou dit kunnen? Weet niet of de mest van de kippen schadelijk is
voor paarden.

Maythe

Re: Kippen en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:44

In de buurt hier is er een Shetlander die op de wei staat met een heleboel kippen en eenden en wat dan nog allemaal.

Zelf zie ik er ook niets verkeerd aan.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:45

Waar wij opstal stonden zaten ze boven de paarden op de balken,
dat was soms wat minder maar de paarden hebben er nooit wat van
opgelopen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:46

volgends mij kan het wel hoor. zorg alleen dat je pony's het kippen voer niet eten. dit is nl niet gezond voor paarden

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:47

Bij mij in de buurt staat ook een shetlander met kippen.
Maar er staan ook schapen en geiten bij.

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:01

Oke, bedankt voor jullie reacties!
Wij hadden er zelf ook nooit wat van gehoord, maar vraag het toch liever eventjes na. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:02

Ik heb gehoort dat er een ziekte (weet niet meer precies welke)
Bij kippen is, en waar paarden ook vatbaar voor zijn. En dat komt door de uitwerpselen van de kippen! Ik zal het wel even op zoekn..

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:20

Oei, dat is minder natuurlijk.
Dan denk ik dat we toch ook maar geen kippen aanschaffen, dat risico loop ik liever niet.

Bedankt!!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:02

Zet je voor de kippen toch een hoekje af met een hokje erin!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:59

Ik heb ook 2 kippen en een haan bij het paard, ze moeten soms heel hard lopen , want vaak jaagt hij ze de wei uit

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:18

Tanneke schreef:
Oei, dat is minder natuurlijk.
Dan denk ik dat we toch ook maar geen kippen aanschaffen, dat risico loop ik liever niet.

Bedankt!!

Nou...dat risico is echt te verwaarlozen hoor!
Ik heb al ruim 25 jaar kippen en paarden gecombineerd (kippen lopen in de wei) en vele vrienden en kennissen met mij....en daar is echt nog nooit iets van gekomen.

Waar je wel rekening mee moet houden, is het feit, dat als er vogelpest in Nederland uitbreekt, je kippen eventueel geruimd kunnen worden, of opgehokt moeten worden, je misschien niet met je paard van je landje af mag, vanwege contactverbod etc.. Dat is allemaal veel reëler dan wat er op paardentips.com beschreven staat. (en voor geiten en schapen geldt dit natuurlijk met MKZ)

Denk eens aan al die kinderboerderijen waar ook kippen rondlopen. Als het risico echt reëel was, dan zouden we dat toch niet zo massaal doen?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 06:21

polly2 schreef:
Ik heb al ruim 25 jaar kippen en paarden gecombineerd (kippen lopen in de wei) en vele vrienden en kennissen met mij....en daar is echt nog nooit iets van gekomen.

Waar je wel rekening mee moet houden, is het feit, dat als er vogelpest in Nederland uitbreekt, je kippen eventueel geruimd kunnen worden, of opgehokt moeten worden, je misschien niet met je paard van je landje af mag, vanwege contactverbod etc.. Dat is allemaal veel reëler dan wat er op paardentips.com beschreven staat. (en voor geiten en schapen geldt dit natuurlijk met MKZ)

Denk eens aan al die kinderboerderijen waar ook kippen rondlopen. Als het risico echt reëel was, dan zouden we dat toch niet zo massaal doen?

Jij hebt dus iig gezonde kippen, nooit ziek geweest. Het artikel bevat een kern van waarheid maar gaat ervan uit dat de kippen ziek worden: en net zoals bij paarden > ze worden niet zomaar ziek...
Je kan best kippen bij paarden houden met in je achterhoofd rekening houden met evt. besmettingsgevaar bij ziekte (houden kinderboerderijen ook rekening mee). Kippen IN een paardenstal is meestal niet zo'n goed plan ivm stof.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:58

Denk wel dat het zou kunnen maar het ligt ook een beetje aan je paard. Sommige paarden willen de kippen wel eens achter na jagen en ze vast pakken, beetje sneu voor die kippen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:13

madamX schreef:
polly2 schreef:

Jij hebt dus iig gezonde kippen, nooit ziek geweest. Het artikel bevat een kern van waarheid maar gaat ervan uit dat de kippen ziek worden: en net zoals bij paarden > ze worden niet zomaar ziek...
Je kan best kippen bij paarden houden met in je achterhoofd rekening houden met evt. besmettingsgevaar bij ziekte (houden kinderboerderijen ook rekening mee). Kippen IN een paardenstal is meestal niet zo'n goed plan ivm stof.

Ik heb in al die jaren ook heus wel eens zieke kippen gehad. Diarrée etc. rode bloedluis, vlooien, etc..
Maar dan neem je maatregelen: dan isoleer je de zieke kip en behandel je (of euthenaseer je de kip). Je behandelt preventief tegen luizen (en bloedluis) en vlooien en bij een uitbraak ontsmet je alles en behandel je de kippen en hou je de paarden in de gaten...
Je houdt er met je huisvesting rekening mee, hokt kippen eventueel indien nodig op....etc.. En uiteraard ontworm je je kippen ook, met een speciaal middel daarvoor....
Ik vind het normaal dat je de dieren in de gaten houdt.
Ik houd naast de paarden ook Nubische geiten. Die zaten laatst helemaal onder de ringworm (schimmel), doordat ze even wat minder weerstand hadden door onze verhuizing en het verharen. Dan neem je ook maatregelen, je behandelt ze, houdt ze bij de gezonde dieren weg, resultaat: geiten zijn er vanaf...paarden hebben het niet gekregen.
Dat is de normaalste zaak van de wereld, vind ik, dat je dit soort dingen in de gaten houdt, en dat je daardoor geen verhoogd risico loopt....
Ik vind dat je ook té spastisch kunt doen, over allerlei zaken....

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:18

polly2 ben het helemaal met je eens.
heb hier ook al sinds jaar en dag zo'n 15 tot 20 kippen tussen onze paarden lopen, nog nooit problemen gehad, kipjes scharrelen lekker de mest van de paarden uitelkaar wat weer goed is voor de vogeltjes etc... Tuurlijk zorg je ervoor dat de kippen en ander nachthok hebben dan de paarden en dat je de mogelijkheid hebt om eventuele zieke dieren apart te houden van de rest. En ja af en toe sneuveld er hier wel eens een brutale jonge haan die denkt dat ie de hele wereld aankan en niet opzij gaat voor een paard, maar dit gaat altijd perongelijk..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:21

ik hou ook al 15 jaar kippen bij de paarden en nog nooit problemen mee gehad!
kan volgens de dierenarts ook geen kwaad.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:16

Tja het risico is er vast, net als het risico van droes van soortgenoten.
Hoe dan ook, hier loopt het samen. Al jaren en nooit problemen gehad.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:18

Bij mijn verzorgpony lopen de kippen + geiten + kalkoenen + konijnen + pony ook al een aantal jaar bij elkaar in de wei. Ze heeft nog nooit problemen gehad.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:24

zorg wel dat er een plekje is waar de kippen heen kunnen als de paarden door de wei galoperen.. er is hier een keertje een paard perongeluk op een kip gesprongen.. (paard was aan het galoperen, zag de kip te laat, wou er overheen spingen, maar sprong er op.) dan kun je ze ook gewoon in dat gedeelte voeren. dus gewoon een stukje draad spannen waar de kippen wel onderdoor kunnen maar paarden niet Knipoog .

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:42

Oke, allemaal bedankt voor de reacties!

Denk dat we het inderdaad toch gewoon gaan doen. Heb vandaag ook nog contact gehad met een dierenarts. En hij zei ook, kan geen kwaad.

Je moet alleen uitkijken met de luizen, dat was eigenlijk het meest voorkomende. Maar met regelmatige behandeling is ook die kans zeer klein.