Nu heb ik steeds een haflinger gehad en hij had eigenlijk niks nodig van deken ofzo, want hij was niet geschoren, stond altijd buiten en had een hele dikke vacht.
Maar het paard dat ik nu ga kopen, is nog maar enkele weken in Nederland en is nog kort behaard (dus niet geschoren). Een staldeken heb ik al voor hem, dus warm zal hij al zeker hebben als hij hier aankomt!
MAAR... ik vroeg me af wat voor deken ik nog nodig heb. Het plan is om hem grotendeels op stal te laten staan (in de winter, 's zomers op wei) en elke dag te rijden. Soms zou ik hem losgooien in de wei of bak.
- Heb ik een uitrijdeken nodig? Of kan ik ook gewoon deken af, zadel op en buiten rijden zonder?
- Moet ik, als ik hem losgooi, voor 5 minuten ofzo, zijn staldeken op of afdoen?
- Wanneer is de goeie periode om het staldeken definitief af te doen of merk ik dat wel vanzelf?
- Als het ophoudt met vriezen, gat hij het dan niet plots te warm hebben of past een paard zich zelf aan?
Ja, de vraagjes klinken misschien een beetje dom, maar ik weet echt niks van al die dekentoestanden af, ik denk trouwens dat ik hem volgend jaar maar gewoon dikke haren laat krijgen...
HELP!
)
bij ons op stal zit iedereen elkaar altijd aan te kijken wanneer de beste tijd zou zijn