Iemand tips om over springangst heen te komen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Iemand tips om over springangst heen te komen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 21:39

Hai

Mijn vriendin is heel bang om te springen. Omdat ze de 1e paar keer dat ze ging springen eraf viel. Dat kwam doordat ze het toen nog moest leren. Ze heeft nu behoorlijk ervaring en de rest van het rijden gaat ook goed. Maar ze durft niet te springen. Iedere keer dat als zij aan het rijden is en ze ziet een hindernis verstijfd ze helemaal. En stapt ze het liefst gelijk van haar pony af. Haar pony kan goed springen, is heel braaf en vind het erg leuk. Dus die springt ook graag. Een meisje bij haar op stal maakt het er niet beter op. Als ik er bijna zover heb dat ze gaat proberen heel erg laag te springen dan bemoeit zij zich er even mee. En dan gaat ze enge verhalen erover vertellen. En hoe wild haar pony waarschijnlijk wel niet word. Ze durft nu niet eens meer heel erg laag te springen......... (balkje bijna helemaal op de grond).

Hoe kan ik haar van haar springangst heen helpen?? Ze wil zelf ook heel graag er weer vanaf komen!!!! Iemand tips??

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:52

Dat ze het zelf graag wil is al een goed teken! Haha!

Ik denk dat ze gewoon rustig met balkjes lopen moet beginnen. Niet te veel, gewoon een paar rustig doen. Dan een paar cavaletti's en dan zo iedere keer een stapje hoger. Je moet haar niet gaan overhalen iets te gaan springen, ze moet zelf het initiatief nemen om wat te gaan springen. Het moet vooral voor haar leuk blijven.
Succes.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:12

Hoi!

Wat herkenbaar! Ik heb dit zelf ook.
Bij ons in de les wordt er ook af en toe gesprongen en ook ik ben er steeds weer afgevlogen.....
Laatste keer heb ik dus gezegd dat ik echt niet ging springen, er lagen wel balkjes op de grond, een stuk of 4 / 5.
Eerst in stap erover (brrr) ging goed en toen in draf, bijna een verzakking Huilen maar ik wil zo graag weer kunnen springen..
Dat het lukte daar kreeg ik een superblij gevoel van, mocht ik het nu dus in galop proberen van mijn instructrice Bloos wahahahah!
Na 4 rondjes galop schraapte ik al mijn moed bij elkaar en heb het toch geprobeerd, onder het mom, ze galoppeerd en heeft een zweefmoment dus dat zweefmoment is precies boven de balken .

Nou, ik kan je wel vertellen dat het gelukt was en mij een euforisch gevoel heeft gegeven!!!
Dit is mijn eerste overwinning en ik ga voorlopig nog niet hoger springen maar ooit hoop ik dat wel weer te kunnen!

Succes voor je vriendin, ik weet precies hoe ze zich moet voelen
Patries

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:17

"Ik ga voorlopig nog niet hoger springen"..die balken waren voor mij dus al erg hoog..

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 00:01

Tsja zolang ze het ECHT wil.
Misschien moet er iemand naast lopen als ze over de balkjes heen stapt. Dan vind ze het waarschijnlijk minder eng.
En die gene wie zich er steeds mee bemoeien moeten eens leren om niet iedereen bang te maken. Dat zou ik haar zeggen ook.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 09:00

Als ze het zelf graag wil, heeft ze daarmee de eerste stap al gezet. Ik denk dat je het beste kunt beginnen bij het begin. Balkjes lopen. Eerst in stap en als ze het durft in draf.
Zo kun je steeds een klein stapje verder gaan. Maar ik vraag me af of het niet verstandiger is om dit met een instructeur te doen?

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 13:30

Linda250 schreef:
Als ze het zelf graag wil, heeft ze daarmee de eerste stap al gezet. Ik denk dat je het beste kunt beginnen bij het begin. Balkjes lopen. Eerst in stap en als ze het durft in draf.
Zo kun je steeds een klein stapje verder gaan. Maar ik vraag me af of het niet verstandiger is om dit met een instructeur te doen?


Ze staat met haar pony op een soort manege. Maar daar krijgt ze wel iedere zaterdag les. Maar niet van ervaren mensen. Ze krijgt gewoon les van iedere week een ander meisje van daar op de manege. Niks professioneels dus. Daar heeft ze niks aan. En springen doen ze in de les ook niet! En verder krijgt ze nergens anders les. En ze kan ook niet ergens anders heen om te lessen. In verband met vervoer en tijd en chaufeur!

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:44

Gewoon rustig aan beginne met lage hindernissen balkjes enz.. en zorg er voor dat er altijd iemand bij is die veel verstand heeft van springen die kan haar dan gerust stellen enz en extra aanwijzingen geven..

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:39

Het beste kun je zo laag mogelijk beginnen met springen. En alleen als ze het ZELF echt wil. Als ze toch zoiets heeft van ´eigenlijk vind ik het te hoog maar we kunnen wel kijken waar het schip strand´ moet ze het niet doen.
Zo heb ik 1,5 geleden ook wat verpruts met mijn vorige paard. Ik had een B wedstrijd opgegeven (1 meter) maar was eigenlijk niet zeker van m´n zaak. Toch heb ik meegedaan om te kijken hoever we kwamen. Hij weigerde dus gewoon 3x. Alleen maar omndat ik bang was. En daarna zijn we nooit meer foutloos een parcours rond gekomen (op wedstrijden).

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:22

tja het is een kwestie van geduld & vertrouwen
dit moet ze gewoon langzaam weer op bouwen
en dit kan best wel een tijdje duren maar geef
haar de tijd... groetjes ilona

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 20:05

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik ga dit aan haar laten lezen en dan moet ze zelf maar zeggen wat ze wil!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:58

Misschien helpt het als iemand haar pony vasthoud en meespringt over de sprong (moet die natuurlijk niet hoog zijn Knipoog)