nieuwe stal, waar aan denken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaches

nieuwe stal, waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 13:17

haloO Tong uitsteken

Na een aantal jaren krijgt mijn beesie eindelijk een nieuwe stal. De stal moet nog worden gebouwd, dus heb ik wat vraagjes.
Waar moet ik aan denken, zodat het de perfecte veilige stal voor mijn pony wordt,Qua ondergrond, licht, ventilatie, en andere dingen die je volgens jullie gewoon in stal MOET hebben.

Alvast bedankt Haha!

DubbelFun

Re: nieuwe stal, waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:21

Wat voor stal wordt het een binnenstal of een buitenstal ??

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 14:23

DubbelDun schreef:
Wat voor stal wordt het een binnenstal of een buitenstal ??

Ojaa, het is een binnenstal Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:36

In dat geval is goede verlichting en verse lucht erg belangrijk.
Gebruik stevige materialen en schroef met verzonken koppen.
Vermijd scherpe randen, maar zet het hout wel af met een ijzeren profiel tegen het knagen.
Zet een extra afsluiter tussen je waterbak en de aanvoerleiding, voor het geval je lekkage aan je waterbak krijgt. En zorg bij de aanleg van de leidingen (water/stroom) dat je paard er niet bij kan.
Qua bodem zijn vochtdoorlatende rubberen matten zuiniger in stro/vlas/houtkrul-gebruik maar dan moet je in de bodem wel zorgen voor een afvoerpunt/put.
Een schuifdeur neemt minder ruimte in beslag als een draaideur. En zorg voor een goede sluiting zodat je paard niet uit kan breken en zich tegoed doen aan voer waar hij bij kan.
C.q. Sluit voer zo af dat hij er niet bij kan komen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:50

Idd, de bodem van de stal...
Stalmatten zijn erg handig, maar wel lastig schoontemaken/houden. Haal de matten er toch wel een paar keer per jaar uti om ze schoon te spuiten (anders verstoppen ze, en laten ze dus geen vocht meer door)
Zorg dat de stallen van zodanig formaat zijn, dat als je later een groter paard koopt deze er ook in past.
De water aanvoer zo proberen te maken dat die niet "stil komt te liggen", een constante roulatie van water dus. Voorkomt bevriezing in de toekomst.
Wat ook iets is om rekening mee te houden is (als je een stal met tralies neemt/wilt/gaat maken dat er een gat boven de voerbak zit. Wel zo handig mt voeren.

Water en stroom zodanig aanleggen dat het veilig is, zorgen voor goede lichtknopjes, en de stopcontacten afsluiten met een klepje (weet even niet hoe ik dit anders moet zeggen, iig zo dat er geen stof ed in komt bij het niet gebruiken).

Probeer zo veel mogelijk frisselucht te creeeren, en indien mogelijk buiten luiken aan bv de achterkant.
Als je gewoone deuren met scharnieren neemt, let dan wel op dat ze VOLLEDIG open kunnen, niet dat ze enkel open kunnen in een hoek van 90 graden. Voorkomt problemen.

Let als je gewone scharnieren neemt, en geen schiufdeuren , wel op naar welke kant de deur opent. Altijd richting de uitgang!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:22

Ik zou sowieso een afvoerputje in de stal maken, dat je hem ook een keer gewoon kan uitspuiten enzo en dat het plas sneller wegloopt. Lachen En niet zo'n gevangenisstal maar zo een dat je paard het hoofd ook op het gangpad kan doen zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:26

Als de mogelijkheid bestaat om een luik naar buiten te maken zou dat eerder mijn voorkeur hebben Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:29

Sluit de stal direct aan op wei of paddock? Zo ja, dan zou ik er een mooie uitloopstal van maken. Tegen de tocht zou ik er dan van die zware plastic banen voor hangen. Als je ze dan toch een nacht binnen wilt hebben zou ik er 2 stroomdraden of 2 balken voor hangen.

Moet het een afgeloten stal worden, dan zou ik er een grote ruime loopstal van maken. Zelfde opzet als hierboven, maar dan afgesloten met iets van een luik.

Als bodem bedekking zou ik kiezen voor zaagsel, bovendien zou ik er voor de uitgang op een (oplopende) verhoging stalmatten voor leggen. Zou hou je het zaagsel grotendeels binnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:30

Een schopstok/plank is veel handiger om de bedding binnen te houden. Kun je makkelijk verwijderen ook.

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 12:41

bedankt voor de reacties, zal er aan denken.

Dus om alles even op een rijtje te zetten

-goede schone lucht, ventilatie
-veel licht
- stalmatten
- extra aansluiting tussen waterbak en afvoerleiding + constante roulatie v. water
- vochtdoorlatende rubberen matten als bodem.
- afvoerputje
- schuifdeuren
- luiken aan achterkant van de stal
- geen scherpe randen.
- hout afzetten met ijzeren profiel

Zal eraan denken Haha!
Denk dat dit het belangrijkste wel is.
Nog meer mensen die iets kunnen bedenken? Vork

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:35

Voerbak die gemakkelijk schoon temaken is
Automatische drinkbakjes

is het een stal waar je aan 1 kant naar binnen en buiten gaat?
of is het een stal die aan 1 kant aan een woongedeelte/schuur oid zit (en dus daar een ingang heeft) en een in/uitgaan voor als je met je paard eruit loopt?

Als dat zo is, is het ook handig een zogenaamde hotel schakelaar te hebben als lichtknopje, dus dat je het licht aan beide in/uitgangen aan en uit kan doen.

Ik zou persoonlijk meer dan 1 afvoerputje onder de stalmatten maken. Op een vorige stalling was de loods waar de paarden in stonden net nieuw gebouwd, met een "mestkelder" eronder. Wij hadden "geperforeerd" beton (dus beton met elke 20 cm een gaatje zogroot als een dubbeltje) als ondergrond. Urine kon dus overal wegzakken. Met stalmatten erboven zou het nog beter geweest zijn, maar de stallen waren altijd goed droog.

Ik weet neit wat voor stallen je van plan bent om te nemen, maar als er aan beide zijden van het midden pad boxen komen is het belangrijk dat het pad breed genoeg is. Als dit niet echt breed gemaakt kan worden, zorg dan dat de boxen "dicht" kunnen.
Er zijn altijd wel paarden die een langslopend paard in de kont bijten, als het luik van een stal dicht kan, dan kan je gewoon de box dicht doen als je erlangs moet lopen, en weer open doen als je klaar bent met je eigen paard.