Paard deken op of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salt_Pepper

Paard deken op of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:35

Ik had onlangs gelezen bij paardnatuurlijk.nl dat het absoluut niet goed is om je paard een deken op te doen als hij binnen en buiten staat, en dat een bezweet paard gewoon de wei in kan.
Hoe denken jullie erover.
XXX heeft mij overtuigd dat het geen kwaad kan als je paard bezweet buiten staat, en dat je helemaal geen deken nodig heb omdat je paard het niet koud heeft!

Maar als dat dan echt waar is, waarom scheren sommige mensen hun paarden dan?, omdat ze hun paard dan niet zo lang moeten droogstappen. Maar,, dat is dan toch helemaal nergens voor nodig!? Verward
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-06-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Judje

Re: Paard deken op of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:39

Scheren wordt idd vaak gedaan zodat men niet lang hoeft uit te stappen en omdat het mooier wordt gevonden. Er zijn er bij, die vinden dat een paard met wintervacht 'niet in wedstrijdconditie' is.

Een bezweet paard buiten zetten zou ik alleen doen met warm, droog weer en het liefst met een zonnetje. Mijn paard scheer ik ook niet en dat ben ik ook niet van plan. Na het rijden zou ik hem wel op stal zetten met zweetdeken en pas droog op de wei zetten, omdat ik toch heb gehoord dat paarden verkouden kunnen worden van bezweet op de wei staan (dan voornamelijk met waaierig/nat weer). Dat risico zou ik niet willen lopen.
Bij ongeschoren paarden schijnt het belangrijk te zijn na een paar minuten uitstappen er toch een zweetdekentje op te doen, zodat de kou niet op de spieren slaat.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:46

Als het paard geschroren is zou ik hem ook bezweet buiten laten staan.
Maar, ga eens een keer naar XXX
Daar staat dat in het wild, als er een roofdier kwam, dat paarden dan hard moesten rennen, wat voor weer het ook was, en ze bezweet raakten, maar dat maakte helemaal niets uit.
Maar ik geloof wel dat een paard bezweet buiten kan lopen, anders zouden ze het in het wild al lang niet hebben overleefd!

Heb je wel eens bij een paard gezien in de winter dat het sneeuw op de vacht(van een niet geschoren paard) bllef liggen?
Dat sneeuw smelt niet, dus paarden hebben het helemaal niet koud, dus hebben ze helemaal geen dekens nodig.

En als je je paard binnen en buiten laat staan, met deken, dat het dan helemaal niet helpt meer, net als je zelf met een winterjas binnen gaat staan, en dan naar buiten loopt, dat je het dan koud krijgt..
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-06-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:52

Ik doe mijn paarden niet bezweet naar buiten als het koud is, dan laat ik ze eerst even opdrogen op stal, dat vind ik een beetje te riskant, maar verder staan mijn paarden het hele jaar dag en nacht buiten, zonder deken. Behalve de pony van m'n zusje, die eist dat dat ding een regendeken op moet, nergens voor nodig. Alleen als we op wedstrijd moeten, gooi ik er de avond vantevoren een deken op zodat ze schoon blijft en het lijkt alsof ze wat minder haar heeft Tong uitsteken.
En voordat er iemand begint over dat het zielig is dat mijn paarden zoveel buiten staan, ze hebben 2 schuilstallen, waar ze met z'n alleen in kunnen, waarbij ze altijd uit de wind staan. Mijn paarden zijn absoluut nooit ziek *even afkloppen Tong uitsteken *. Ik doe het ze ook niet aan om ze voor langere tijd op stal te zetten, daar doe ik ze geen plezier mee, dan word de stal afgebroken.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:56

paarden in het wild hadden misschien een andere vacht.. ik zet ghalid iig eerst (meestal met deken) op stal en daarna naar buiten.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:58

Over dat minder haar.
ik weet waarom,,
de deken maakt al de haren plat, en dan liggen de haren tegen de huid aan.

Maar als het koud weer is, en je paard staat buiten zonder deken, dan zet het paard zen haren een beetje rechtop.
En met een deken kan dat niet.
Dus eigenlijk is een deken helemaal niet goed!

Maar inujojo,,, in het wild moesten de paarden heel hard rennen om roofdieren te ontwijken, toen raakten ze ook bezweet in het koude winterse weer, en ze werden niet ziek ofzo,
Mensen denken gewoon heel stom: wanneer mensen naar buiten gaan als het waait en ze zijn bezweten, dan vatten ze kou.
Dat is met paarden helemaal niet zo!
En hun benen worden ook niet koud, al denken veel mensen dat?!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:00

maar met deken drogen ze lang niet zo snel als sonder deken,.,
het is moeilijk uitleggen Clasine, maar kijk maar op XXX
daar staat het allemaal
En volgens mij hebben tamme paarden geen andere vacht dan paarden in het wild
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-06-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:28

Een zweetdeken werkt precies hetzelfde als de vacht van een paard. Een zweetdeken heeft dan ook geen toegevoegde waarde (paarden die geschoren zijn of gewend om met dekens ingepakt te worden hebben natuurlijk wel baat bij een zweetdeken).

Wanneer een paard gewend is 24/7 buiten te lopen zonder dekens dan kan hij dat ook wanneer hij zweet. Paard goed op adem stappen en misschien even uit de wind houden en dan hop de wei weer op. Ik wacht zelf altijd wel tot het stoom niet meer van de vacht komt en de uiteinden van de haren zijn opgedroogd. (lang leve de natuurlijke wintervacht! Haha! )

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:54

dani62, ga eens een keer naar XXX
daar staat dat het zweet niet in de huis van het paard komt ofzo, het blijft tussen de haren zitten.
Dus een paard heeft er helemaal geen last van dat hij zweet. maar de meeste mensen denken van wel. ik dacht het eerst ook, maar nu ik XXX heb gelezen, denk ik er heel anders over, en het verhaal wat op XXX staat, klinkt erg logish.
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-06-08 12:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:57

Salt_Pepper, dat hoef je mij niet te vertellen hoor. Misschien moet je mijn reactie nog eens goed lezen?

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:59

oke, tja ik ben blijkbaar gewoon dom:)
Maar ben je daar bij paardnatuurlijk eens geweest?
het is wel een leuke site vind ik:)
.....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:02

Sterker nog, ik kom daar vaker dan ik hier kom Knipoog.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:08

o oke, leuk mooi ,, Lachen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:09

Het ligt er helemaal aan of je zin hebt om vaak te poetsen voor les en/of wedstrijd.Met een deken op blijft je paard altijd schoon.Door een zweetdeken op te leggen word de vacht ook schoner als wanneer je het gewoon op laat drogen.
Ik laat mijn paard altijd lekker in het zand rollen als hij bezweet is en zet hem daarna op de paddock.(Hij is er nog geen dag verkouden van geweest Knipoog)
De volgende dag is hij vanzelf toch een stuk schoner,even de borstel erover en klaar om op te zadelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:14

Salt_Pepper schreef:
Maar inujojo,,, in het wild moesten de paarden heel hard rennen om roofdieren te ontwijken, toen raakten ze ook bezweet in het koude winterse weer, en ze werden niet ziek ofzo,
Mensen denken gewoon heel stom: wanneer mensen naar buiten gaan als het waait en ze zijn bezweten, dan vatten ze kou.
Dat is met paarden helemaal niet zo!
En hun benen worden ook niet koud, al denken veel mensen dat?!

In het wild staan paarden niet op stal en onze paarden hoeven niet meer te rennen om roofdieren te ontwijken Nagelbijten / Gniffelen

Dekens zal altijd een discussiepunt blijven tussen naturals en normals. Dekens zijn absoluut niet per definitie goed of slecht. Je moet het per situatie bekijken en natuurlijk per paard. Het ene paard heeft er baat bij en het andere weer niet.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:16

ja, dat vind ik goed.
ik leg geen dekens meer op me verzorgpony.
dan maar wat meer poetsen, maar dat vind ik alleen maar leuk, en je band met je paard word nog hechter.
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:18

Salt_Pepper schreef:
ja, dat vind ik goed.
ik leg geen dekens meer op me verzorgpony.
dan maar wat meer poetsen, maar dat vind ik alleen maar leuk, en je band met je paard word nog hechter.
Lachen

Ik poets mijn paard 's winters ook gewoon hoor, ook al staat ze onder een deken...

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:21

ja, wilde paarden staan niet op stal, dus kunnen ze in weer en wind gewoon zweten donder verkouden te worden.
en onze tamme paarden die moeten niet rennen voor roofdieren, maar die moeten wel lopen met een roofdier op hun rug. Niet dat het erg is, maar door het rijden gaat een paard natuurlijk zweten, en na het rijden kan je je paard gewoon even door het zand laten rollen, bezweet en al, en de volgende dag is je paard weer mooi, geen zweet geen zand, en niet verkouden.Lachen

ik poets mijn verzorgpony altijd wanneer ik ga rijden.
maar ik heb nog een vraag: ik heb een pony met een dunne huid, ik weet wel dat ze in de winter zonder deken kunnen, maar geldt dat ook voor ponys met heel dunne huidjes?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:40

Salt_Pepper schreef:
Als het paard geschroren is zou ik hem ook bezweet buiten laten staan.
Maar, ga eens een keer naar http://www.paardnatuurlijk.nl
Daar staat dat in het wild, als er een roofdier kwam, dat paarden dan hard moesten rennen, wat voor weer het ook was, en ze bezweet raakten, maar dat maakte helemaal niets uit.
Maar ik geloof wel dat een paard bezweet buiten kan lopen, anders zouden ze het in het wild al lang niet hebben overleefd!

Heb je wel eens bij een paard gezien in de winter dat het sneeuw op de vacht(van een niet geschoren paard) bllef liggen?
Dat sneeuw smelt niet, dus paarden hebben het helemaal niet koud, dus hebben ze helemaal geen dekens nodig.

En als je je paard binnen en buiten laat staan, met deken, dat het dan helemaal niet helpt meer, net als je zelf met een winterjas binnen gaat staan, en dan naar buiten loopt, dat je het dan koud krijgt..

Paarden van die wij op stal houden, berijden en biks geven zijn alleen absoluut de paarden niet uit het wild.
Verder is een stal lang niet zo geïsoleerd als een huis, dus de vergelijking van ons op paarden over een winterjas die buiten niet helpt als je hem binnen ook aanhoudt gaat ook niet op.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:57

maar als je je paard nou niet op stal houdt?, Paarden kunnen er toch tegen? dat deden ze in het wild ook., en rijden dat is eigenlijk een soort rennen (voor roofdieren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:04

Dan nog worden wilde paarden niet gereden of getraind. En uit zichzelf gaan ze ook niet zomaar rennen. Dus je kan het niet vergelijken met wilde paarden. Maar een paard dat 24/7 buiten staat kan met een lekkere wintervacht ook zonder deken de winter doorkomen Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:08

Ik weet nooit zo goed wat ik van paardnatuurlijk.nl moet denken.
Er staan goede dingen op. Ik heb mijn paard nooit een deken op. Ook geen regendeken als het giet van de regen. Ze staat 24/7 buiten.

Maar het lijkt mij niet goed om een compleet bezweet, warm paard zo op de wei te gooien met nat en winderig weer.

Ik heb altijd het idee dat het 'natural' (vind ik ook alweer zo'n vreselijke hokjesnaam) op deze site een beetje doorslaat.
Paarden van nu zijn niet te vergelijken met paarden in het wild. Sobere paarden/pony's komen er misschien nog het dichtst bij in de buurt. Maar paarden met meer bloed en een dunnere vacht ook in de winter waren er niet geweest als mensen niet waren gaan fokken.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:13

daar dacht ik dus ook al aan, dat de paarden met dunne huiden wat zwakker zijn qua koud weer en zweet.
Maar ik zeg ook niet dat je paard dampend en zwetend de wei op moet, maar dat hij wel tegen zweet kan in het koude weer, maar dat is geloof ik niet zo heel veel zweet.

Maar over dat paarden met dunne huid, ik heb zo'n verzorgpony met een heel dunne huid, moet ik daar nou in de winter een deken op leggen of niet? zowel,, alleen buiten of ook binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:15

Salt_Pepper schreef:
Maar over dat paarden met dunne huid, ik heb zo'n verzorgpony met een heel dunne huid, moet ik daar nou in de winter een deken op leggen of niet? zowel,, alleen buiten of ook binnen?

Als je ziet dat hij het koud heeft: Ja. Sommige paarden krijgen ook gevoelige rugspieren door kou. Maar waar hebben we het over? Het is juni, de winter blijft nog lekker lang weg! Clown

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:15

Salt_Pepper schreef:
maar als je je paard nou niet op stal houdt?, Paarden kunnen er toch tegen? dat deden ze in het wild ook., en rijden dat is eigenlijk een soort rennen (voor roofdieren).

Rijden is een soort rennen? Ooit wel eens een paard ingereden? Dat loopt hartstikke uit balans en weet niet waar hij zijn benen laten moet, maar in de wei kan changementen, appuyementen enz. (Z-dressuur) Met rijden wordt van het paard verwacht dat hij 'volgens een plaatje loopt'. Verder is rennen (vluchten) in het wild altijd een noodzaak, en rijden niet.
En zelfs als jij je paard niet op stal houdt, hoop ik toch dat je gewoon een zweetdeken op doet.
De vergelijking met 'in het wild' of 'wij mensen...' gaat met het paard van tegenwoordig absoluut niet op.