onze paarden kunnen niet een uurtje alleen staan worden gek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

onze paarden kunnen niet een uurtje alleen staan worden gek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:27

Hoi,

Nou zoals de titel al zegt kunnen onze paarden niet meer zonder elkaar. Gister ben ik weer eens gaan rijden met Imka maar Hosta is zo aan het stieren geweest door het land dat de stukken hoef om je oren vlogen. Er mist nu een heel stuk van dr draagrand. Gelukkig komt de hoefsmid maandag dus dat is het probleem niet al is het natuurlijk eeuwig zonde!!!
Ook kan Hosta niet even weg voor een kleine wandeling want ook Imka (die anders zo makkelijk was) gaat helemaal door het lint.

We staan er nu een maand op het stukje land, en hebben eigenlijk vanaf het begin de paarden uit elkaar willen halen. Maar ja ik was net geopereerd dus ik zelf kon niet. En dan miste Imka weer een ijzer dus kon die niet weg. Nou Hosta heeft wat problemen in gedrag dus die kan ook niet zo makkelijk weg. Maar nu ik zelf na mn operatie weer een beetje opknap vind ik het toch wel erg leuk om ook af en toe een ritje te maken. En dit is ook nodig gezien Imka dr ontzettend dikke buik dat ze zo af en toe eens loopt. In het land rijden vind ik zelf dan weer eng omdat ze af en toe nog wel eens een sprintje wil trekken dan rij ik liever buiten.
Maar dit is nu dus onmogenlijk.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch iedere keer de paarden uit elkaar halen? Gister had Hosta een stuk grasland erbij gekregen met heel vers gras maar zelfs dit was niet intressant want dr vriendin was weg
Ook andersom kijkt Imka dus niet naar eten als Hosta weg loopt. Met rijden is ze ook niet te houden als ze in het land gereden word en Hosta loopt even naar het hek van het erf en weer terug want ze stiert alle kanten op.

Wat kunnen we hier nog aan doen? In begin hebben we ze uiteraard ook uit elkaar gehaald maar ook toen was dit probleem er. Alleen hadden we toen nog zoiets van ja maar ja ze zijn nerveus ivm nieuwe plek.

We hebben al zitten denken om een kleine pony erbij te kopen maar ja willen we dan samen rijden hebben we dan niet het zelfde probleem?
En wat kost een shet in onderhoud en niet belangrijk in aanschaf...
We hebben een groot stuk land en een schuilstalletje. En eigenlijk is het de bedoeling dat ze 24/7 365 dagen in een jaar buiten staan. Alleen als het te nat is in het land gaan ze in een paddockje (die nog gemaakt moet worden) en ze kunnen altijd kiezen of ze binnen of buiten willen staan...

Wat zou een oplossing kunnen zijn en waar zouden jullie voor kiezen???

Judje

Re: onze paarden kunnen niet een uurtje alleen staan worden gek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:18

Een Shet is volgens mij niet veel goedkoper dan een groot paard, behalve dat hij minder voer nodig heeft en minder wormenkuur.

Ik weet niet of jullie die mogelijkheid hebben, maar misschien kan je 1 paard op stal zetten. Bij die van mij werkt dat goed, want als ik ze in de wei laat, wanneer ik met de ander ga wandelen kom ik terug en staat er een van zweet beschuimd paard in de wei. Als ik ze met een dot hooi in stal zet gaat het hier altijd goed.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:52

Judje schreef:
Een Shet is volgens mij niet veel goedkoper dan een groot paard, behalve dat hij minder voer nodig heeft en minder wormenkuur.

Ik weet niet of jullie die mogelijkheid hebben, maar misschien kan je 1 paard op stal zetten. Bij die van mij werkt dat goed, want als ik ze in de wei laat, wanneer ik met de ander ga wandelen kom ik terug en staat er een van zweet beschuimd paard in de wei. Als ik ze met een dot hooi in stal zet gaat het hier altijd goed.

Bij mij precies hetzelfde verhaal, paard 1 met plak hooi op stal, met paard twee aan de gang. Paard 1 staat dan wel te hinniken maar rent in elk geval zijn bende niet kapot.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:56

Ik lees even mee.
Ik zet de achterblijver ook vaak op stal of in de (kleine)bak. Mijn paard rent ook net zo lang rondjes tot we weer thuis zijn met de pony. En op stal graaft ze het onderste vlas naar boven, jammie Tong uitsteken Ik vraag me af of je er iets aan die idioterie kunt doen...

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:27

Hoi,

Ok, ben blij te lezen dat we niet de enigste zijn met dit probleem. Het is idd zo dat een groot paard net zo duur is als een jonkie.

Wij zijn nu nog niet in de mogenlijkheid om ze op stal te zetten omdat het stalletje daar niet voor gemaakt is. De stal moet nog verbouwd worden maar het is wel de bedoeling dat ze ooit opgesloten kunnen staan op stal. Maar goed het gaat om een trekpaard en een fjord. Het stalletje is eigenlijk ook niet erg gemaakt om ze op stal te kunnen zetten. Het is eigelijk echt een schuilhok. We gaan het proberen maar we hopen heel erg hard dat ze op een gegeven moment niet met stal en al door het land heen loopt haha Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:35

Onze pony's staan niet alleen samen op een ruime stal maar ook samen op het land. De tweede hebben we er sinds 3 december vorig jaar bij, en ze zijn nu op het punt dat ze ook niet zonder elkaar willen. Straks gaan we dubbelspan rijden dus zullen we ze vaker samen meenemen maar als ik met 1 op pad ga, zet ik de achterblijver ook in de paddock of op stal anders gaat die zeker door de draad omdat hij mee wil.

Een pony erbij is trouwens geen gegarandeerde oplossing. Onze pony's stonden in een kudde op het land en toch wilde de 1 mee als de ander ging en andersom en dat terwijl ze toch niet alleen achterbleven maar in een kudde van 5 paarden en 3 shetten!!!!!!!

Vergeleken met paarden zijn shetlanders qua aanschaf natuurlijk veel goedkoper en dit geldt over het algemeen ook voor hoefsmid, wormenkuur (enting blijft uiteraard hetzelfde)...als je het land al eenmaal hebt doet een shetlander minder of meer niet zoveel voor je financiën (eventuele dierenartsbezoeken daargelaten natuurlijk)....maar zoals ik eerder schreef, is het geen garantie dat je "achterblijver" het dan wel accepteert om achter te blijven!

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:45

Paarden zijn kuddedieren en geraken heel snel gehecht aan elkaar het enige wat je zou kunnen doen is ze uit elkaar zetten een paar dagen dat ze elkaar niet kunnen zien

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:02

Kun je geen gepensioneerde pony zoeken die er bij mag lopen? Persoonlijk zou ik voor mijn artrosepony zo'n plek geweldig vinden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:10

Ze wennen er van zelf aan, kan even duren, maar uiteindelijk worden ze wel rustig hoor, ze weten dan dat de ander toch echt wel weer terug komt, ik zou ze gewoon laten lopen, of op een kleiner stukje zetten, als je niet wilt dat je land er aan gaat, maar als dat niet echt iets uit maakt, dan gewoon laten lopen en er geen aandacht aan geven, dan komen ze het snelste tot rust.
En ze gaan heus wel weer eten hoor, maar geef het tijd.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:19

Ik heb ook hetzelfde probleem met onze pony's. En daar komt bij dat ik ook snel bang ben als de pony opeens erg druk word, dan durf ik niet meer de bak in.

Ik volg dit topic ook even.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:24

ik had ook dit probleem met de paarden die ik verzorg. in het begin kon ik ze echt niet uit elkaar halen. ik zette de ene op stal en ging met de ander in de bak rijden. maar de hele stal werdt afgebroken. gelukkig weten ze nu dat ze steeds weer bij elkaar terug komen en kan ik de ene gewoon in de wei laten als ik met de ander ga rijden.
ik zou proberen om ze steeds een korte tijd (eerst 15min) uit elkaar te halen en dan weer bij elkaar te zetten. als ze eenmaal door hebben dat ze steeds weer bij elkaar terug komen dan zullen ze waarschijnlijk ook wel wat rustiger worden.

edine_shets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:22

Heb ik ook lange tijd gehad met mijn 2 shetlanders. Ik zou inderdaad gewoon degene die thuis blijft op stal zetten met wat hooi en dan kan je lekker rustig rijden, eigen ervaring Knipoog. Ik zal als ik jou was geen shetlander aanschaffen, hetzelfde probleem en dan gaan ze allebei hinniken en het weiland doorrennen 2x zo erg Knipoog!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:26

ik heb er een derde kleiner paard bijgekocht. Probleem opgelost. Anders zou ik het paard op stal zetten met heel wat hooi en wat eten, zodat ie rustig blijft.

Zijn er geen andere paarden in de buurt? Anders kon je een ander paard even op je wei zetten ter gezelschap ofzo.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:29

wij hebben dit probleem ook, we weten echt niet meer wat we er aan kunnen doen. Als ik met mijn paard weg ga, rent mijn oude pony net zo lang door dat dat ze wit is van het schuim. ze rent zich echt dood, is ook al een keer achter mij aan gekomen, uit de stapmolen gesprongen, was dus ook geen succes. Op stal breekt ze ook de boel af. Daarna heeft ze vaak last van dikke benen en is ze stijf, ze is dan ook 24. Anders om gaat een stuk beter. Ze staan in een koppel van 10 paarden, dus daar ligt het niet aan!

succes ermee, ik weet echt geen oplossing

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:31

mijn paard kan ook niet alleen staan. ik heb een shet er bij nu staan ze op het land met nog twee paarden. als die er af gaan vind mijn paard het niet zo leuk. ik kan wel ik 1 van de twee gewoon pakken.maar ja paarden blijven kuddedieren en een shet kost ook een hoop geld hoor.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:32

Ze beide aan het idee laten wennen dat ze weg moeten maar daarna wel weer bij elkaar komen!
Gewoon doorzetten.. eerst begin je 5 min. uit het land halen en daarna weer terug. dat bouw je steeds langer op (wel bij beide paarden oefenen Vork )
misschien helpt dit

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:14

Idd oefenen en doorzetten. Tis vrij normaal dat degene die achterblijft even in de stress raakt maar dat gaat vanzelf over. Het is even een periode waar je doorheen moet. En haal ze wisselend uit elkaar ookal lopen ze op 3 ijzers. Dat moet dan maar even.
Sterkte.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:43

Vippie schreef:
Idd oefenen en doorzetten. Tis vrij normaal dat degene die achterblijft even in de stress raakt maar dat gaat vanzelf over. Het is even een periode waar je doorheen moet. En haal ze wisselend uit elkaar ookal lopen ze op 3 ijzers. Dat moet dan maar even.
Sterkte.

Ik ben dus van de week gaan rijden met Imka, was heerlijk alleen de nasmaak ervan wat minder. Want toen ik terug kwam werd er meteen verteld dat het geen succes was omdat Hosta dus dr hoef zo kapot gelopen had dat er een heel stuk mist. Ondertussen is dit zo gaan scheuren dat dit haar halve want gekost heeft. De hoefsmid komt zo en we hopen dat er nog een ijzer onder kan nu... Huilen

Het is ook niet zo dat we het vervelend vinden dat ze rennen want kijk ik word daar niet moe van! Ook het gillen moeten ze zelf weten maar ze worden zo gestresst dat ze dr ijzers eraf trappen en dr hoeven zo ontzettend scheuren dat er niks van over blijft.

Het is idd de bedoeling dat ze vanaf vandaag of morgen wel uit elkaar gaan. En wat mij betreft iedere dag! Om en om, ene dag die andere dag de ander. En dan idd hopen dat ze wennen eraan!

Ik ga me nu klaar maken voor de hoefsmid jullie horen het nog wel!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:09

Sterkte nance, tsja en als ze ijzers aftrappen scheurt de hoefwand idd, das logisch. Anders ff ijzerloos, is dat een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:13

Zanda kan ik goed achterlaten in de stal
In de weide niet.
Misschien voor jou een oplossing?

Kawa maakt zich als hij alleen is overal druk, maar op stal is het dan bij hem toch het veiligste, buiten gaat hij zo eng in de remmen voor de draad enzo.
Op stal hinnikt hij en draait hij rondjes, maar toch wel een stuk rustiger

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:25

Ik heb hier ook last van gehad, mijn paard had (heeft) verlatingsangst.
Hij begint al te hinniken als zn maatje uit het weiland op 20 meter afstand staat, gewoon zichtbaar.

Wat wij hebben gedaan:
Zorg eerst dat het weiland goed is afgesloten en er een flinke stroom op het stroomdraad staat, dan rustig maatje meenemen uit het weiland, en gewoon om het hoekje laten staan, maar niet zichtbaar voor het bange paard. Ga niet na het bange paard toe, laat hem maar ff rennen.

Dan gewoon elke dag een paar minutjes langer weg, meestal kalmeren ze snel zolang ze maar wten dat hun maatje echt weer terug komt Haha!
Suc6!

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:48

misschien moet je eens je paarden een lange tijd apart zetten

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:54

Tjaaa... dit is puur natuur. Gewoon natuurlijk gedrag. Ze zijn 1 kudde met zijn tweetjes en je haalt de kudde uit elkaar.
De beste oplossing voor je paarden is..... meer paarden erbij.

Ik heb het probleem ook en terwijl ik in het begin 1 van de 2 opsloot in de stal..... neem ik ze nu allebei mee. Nu heb ik wel gewoon een fjord en een mini. Dus als ik ga rijden, loopt de mini los in de bak en bij longeren idem dito. Met buitenrijden gaat ze mee als handpaardje.

Opsluiten op stal is misschien een optie, maar als ze zo heftig zijn als mijn mini (die moet met complete deur dicht, want anders komt ze over de deur heen) dan ben je nog minder blij als je terugkomt.

Het liefst zou ik zelf ook nog een paardje er bij willen hebben....als daar de ruimte voor is en de tijd...zal die er zeker ook komen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:16

Vippie schreef:
Sterkte nance, tsja en als ze ijzers aftrappen scheurt de hoefwand idd, das logisch. Anders ff ijzerloos, is dat een oplossing?

Voor Imka is dit echt niet de oplossing nee, ze is al een paar keer hoefbevangen geweest en heeft wel een tijd zonder gelopen maar echt twee jaar lang op eieren. En nu ze weer ijzertjes heeft geen stap moeilijk meer om dr gevoelige hoeven dan!

Citaat:
Ik heb het probleem ook en terwijl ik in het begin 1 van de 2 opsloot in de stal..... neem ik ze nu allebei mee. Nu heb ik wel gewoon een fjord en een mini. Dus als ik ga rijden, loopt de mini los in de bak en bij longeren idem dito. Met buitenrijden gaat ze mee als handpaardje.

Opsluiten op stal is misschien een optie, maar als ze zo heftig zijn als mijn mini (die moet met complete deur dicht, want anders komt ze over de deur heen) dan ben je nog minder blij als je terugkomt.

Dat is leuk met een shetje (al zou ik het niet leuk vinden maar goed) maar met een trekpaard is dat wel iets anders. Als die het op zn lopen zet... dan hou je het niet vast als je op je paard zit!

Het trekpaard is vanaf vandaag ijzerloos, en we hebben afgesproken om ook echt te gaan oefenen vanaf nu! En als dit niet lukt 28 juli naar de paardenmarkt te gaan in voorschoten en te kijken naar een leuk shetje erbij! Of iets van internet natuurlijk (bokt mp enz..)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:07

Hier heb ik dat ook gehad toen mijn pony zijn vriendinnetje kwijt was en we met de andere 2 paarden gingen rijden. Hij was zeiknat en had de hele tijd lopen rennen en hinniken in het land.
Daarna stonden ze dichter achter huis bij de bak en paddock en hebben we hem in de paddock gezet (kleiner en vertrouwder). Dat ging al veel beter, al ging hij wel steeds in de schuilstal staan met zijn hoofd richting uitgang zodat hij wel alles kon overzien.
Het nieuwe paard dat erbij is gekomen hebben we toen ook in de paddock gezet omdat hij snel ging rennen bij stress. Dat gaat ook goed en ook in de bak blijft hij nu rustig als hij alleen achterblijft.

Jullie hebben de paarden verhuisd naar een nieuwe plek, dat was spannend. Ze hadden heel veel steun aan elkaar en kunnen nu niet goed zonder elkaar. Een niet te grote paddock, die ze niet stuk kunnen lopen zou handig zijn. Dan kunnen ze minder snelheid maken en dus minder kans op ongelukken.
Als ze zich veiliger voelen op die nieuwe wei, heb je kans dat ze makkelijker alleen kunnen blijven, als je regelmatig even oefent met 1 paard eruit halen.

Je zou al kunnen beginnen met een klein (ruime stal maat) stukje wei goed afzetten, daar het paard in wat alleen moet blijven, en zelf iets verderweg iets met je paard gaan doen. Zo steeds iets verderweg gaan, maar eerst nog wel in het zich, en natuurlijk weer terugkomen na een tijdje. Als dat goed gaat kun je ook eens kort uit het zicht gaan. En als ze daar aan wennen, die tijd opbouwen.

En derde pony erbij is de snelste en makkelijkste oplossing, en het fijnst voor de paarden. Neem dan een pony waarvan bekend is dat hij makkelijk alleen kan achterblijven. en dan bedoel ik niet een pony die altijd alleen heeft gestaan, want dan heb je juist kans dat hij extra gaat plakken omdat hij nu eindelijk samen met anderen staat. Dat had ik dus met mijn pony toen ik hem net had overgekocht van de eigenaren. Bij hun stond hij alleen, en kon ik altijd makkelijk met hem weg en op buitenrit. Ik zette hem op een pensionstal met andere paarden in de wei en stal en ineens kreeg hij verlatingsangst en kon ik met hem het erf niet meer af zonder staken (onder het zadel) en omkeer acties en erg druk gedrag met dribbelen en hinniken en zenuwen, zelfs aan de hand.
gelukkig ging het met de tijd wel steeds beter, maar heeft me veel zweet en stress gekost en heb heel veel met hem gewandeld aan de hand.