Nieuwe weide, kan deze mijn jaarling verdragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Nieuwe weide, kan deze mijn jaarling verdragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:35

Een duidelijke titel zoeken is moeilijk, maar hopelijk wanneer jullie mijn tekstje hebben gelezen dat het duidelijk wordt.

Na een halfjaar ploeteren in de modder, bomen uitdoen,wegzakken van de bodem waardoor we eerst de aarde moesten afgraven en steenpuin onder doen en terug verhogen.
Is de weide af, maar ook met dit weer blijft hij nog zacht in de ondergrond, het gras is nog niet zoals het moet zijn je ziet de aarde er nog door, het moet dus als het ware nog een mat worden.
machines kunnen er niet op gaan want die zakken dan in, of het moet gevroren hebben, of lange droogte...

Dus moeten we de weide met een grasmachine de weide zelf afrijden, de weide is niet zo heel erg groot gelukkig 60op30m.
Maar het gras dat er is groeit onzettend snel.
Nu vroeg ik me af, ik heb dus een paard en een jaarling, wanneer ik aan het rijden ben moet de jaarling in zijn stal, maar zou ik hem niet op de die weide kunnen zetten, de weide grenst aan aan mijn piste, daarom dat ik hem daar wil opzetten, want de weide waar ze normaal op staan kunnen ze elkaar dan niet zien wanneer ik rijd, en wil ik gevaarlijke situaties vermijden.

Spirit is een ponyjaarling en erg zwaar weegt hij niet. Zou hij de weide kunnen kapot maken?
In vergelijking met mijn paard van 1.70m en vierkant beslaan weet ik zeker wanneer hij eens goed gallopeerd dat de weide op zeep is.

Wat zouden jullie doen?

TNT

Re: Nieuwe weide, kan deze mijn jaarling verdragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:04

zoals jij de wei beschrijft zou ik er absoluut nog niks op laten lopen ze lopen het dan volledig kapot, ik heb mijn wei in april ingezaaid en inmiddels al gedeeltelijk gemaaid, mijn paarden zijn er dus nog niet ingeweest eerst moet het gras gemaais zzijn dan vormt het een mat en dan mogen ze er pas op, voor een tijdframe mijn wei is nu 9 weken geleden gezaaid en het gras staat knie hoog, het was een kaal modder veld

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:15

Wij hebben het weiland in het najaar van 2006 ingezaaid en dit jaar begint hij pas een beetje normaal te worden en trappen ze het wat minder snel kapot.

Zolang je geen mat hebt vliegen de pollen je langs de oren wanneer ze gaan rennen. Bij mij rijden ook andere dames in de rijbaan en als zij met de pony's expres langs mijn paardjes gaan lopen, rennen die van mij mee. Helemaal als je wei langs de piste ligt zou ik het niet doen, want grote kans dat jouw jaarling ook met zijn vriendje mee gaat rennen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:19

Een vriend van mij is vertegenwoordiger in graszaad en die vertelde dit: eer gras een stevige mat vormt ben je al minimaal een jaar verder. Dan zijn de worteltjes flink in elkaar gegroeid en kan het iets hebben. Kapot getrapt wordt het zo wie zo, omdat paarden rennen en bokken en plotselinge stops maken.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 10:07

bedankt, Omdat mijn jaarling waarschijnlijk naar de opfok gaat zal dit probleem opgelost zijn, het gras is idd nog niet dik genoeg, we hebben het nu al 2maal afgemaaid, en we merken toch dat dit enorm helpt nu begint het langzaam aan beetje bij beetje een mat te vormen.

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:52

Zelfs een shetlander kan nu je wei kapot maken.
Ik weet natuurlijk niet hoe onbenullig en wild jou jaarling is. maar elk paard heeft zo zijn gekke 5 minuten.
Ikzelf zou het nog niet doen. Ïk zou het nu eerst nog een paar keer bij zaaien en kunstmest er geregeld overheen strooien. Daar word een wei al veel voller van. en dan volgend jaar je jaarling in die wei zetten. Je hebt nu al zoveel aan die wei gedaan en betaald. dan zou ik hem nu nog niet meteen weer kapot laten rennen. want 1 regenbui, dan word het drassig. en vaak met zulk weer beginnen de paarden een beetje dol in de kop te worden.
Ik zou het nog sowiezo een paar maandjes laten groeien. en eerst een paar keer maaien. dan groeit het ook weer sneller en word het dikker.