Fries kopen, maar zoveel problemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDommel

Fries kopen, maar zoveel problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:37

Hallo,

Ik ben in overweging om een fries te kopen, ik vind het zulke mooie beestjes. Maar ik hoor van iedereen dat ze altijd zomerexceem hebben, en snel straalrot krijgen. maar uit mijn ervaring kan een beetje alleen straalrot krijgen als je de stal niet goed schoonmaakt en de hoeven niet goed verzorgt. Ook hoorde ik dat ze snel mok en niet goed tegen hitte kunnen.

Is enig van deze dingen waar? en hoe moet ik hiermee omgaan?
Ook had ik nog een andere vraag, ik wil graag recreatief gaan rijden met een fries, zou hij/zij dan beter ijzers onder de hoeven moeten hebben, of niet? ik heb natuurlijk liever niet, maar ben dan bang dat ze snel slijten(ook in veel forums gelezen)

Groetjes, en alvast bedankt

Lynn_Nikita

Re: Fries kopen, maar zoveel problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:24

ijzers scheelt per paard, en ook of je veel op de weg rijd of niet

zomerexzeem kan je op letten, zijn meer rassen die er gevoelig voor zijn en rotstraal ligt niet aan het ras
als jij graag fries wilt kopen moet je dat doen, en laten keuren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:30

ik heb een fries,hij heeft inderdaad een lichte vorm van zomereczeem,waarschijnlijk door mijn eigen schuld,teveel krachtvoer blijven geven ,ook toen hij niets meer deed....
wat rotstraal betreft,nooit last van gehad,hij heeft keiharde hoeven,en heeft geen ijzers nodig...
Wel heeft hij last van huidproblemen bij z'n sokken,en jaarlijks last van schurft(vermoedelijk van vossen,ik leef in de wildernis...)
Verder is het een super lief paard,een gouden karakter,en hij is nog hengst ook!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:33

een fries is 1 van de rassen die heel veel mankeerd heb het hier vandaag nog met een da over gehad(moet zeggen heb zelf ook een fries). maar ze komt op dit moment gewoon zeer veel voor.maar aande andere kant een ander paard kan ook wat krijgen. zorg iniedergeval dat je het paard bij een goed adres koopt en laat keuren dan voorkom je al een hoop. en zorg dat ze nooit te nat komen te staan i.v.m. mok.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:37

De mijne heeft nog nooit mok of zomer-exceem gehad. wel heeft hij af en toe last van rotstraal maar dat komt door te nat weiland/stal. hij heeft het vooral rond de winter wanneer ze veel binnen staan.
ik merk wel dat hij wat last heeft van de warmte maar dan meer van de zon. maar ja, kan ook niet anders, hij is zwart. de mijne wordt recreatief gereden en heeft geen ijzers onder. vooral friesen hebben vaak oersterke hoeven dus dat is iets wat je gewoon uit moet proberen. de mijne loopt ook voor de wagen en dan krijgt hij voor z'n voorhoeven, hoefschoenen aan. werkt perfect.

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:39

Oke, bedankt allemaal voor het reageren alvast. Ik ga waarschijnlijk wel veel op de weg lopen ermee, is dat dan ook niet schadelijk? ik was wel van plan om het iid te laten keuren! wel zo slim vond ik natuurlijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:40

of je ijzers nodig hebt merk je wel als je hem gekocht hebt
kan ook aan oude eigenaar vragen hoe die het deed

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:40

Ja maar die loopt niet recreatief met hem, dus hun weten ook niet zo gauw of je dan ijzers nodig hebt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:41

was ik even vergeten: mijn fries loop ook best wel wat op de weg en loopt zonder ijzers. hij heeft mega sterke hoeven zo sterk dat de smid er vaak groot gereedschap bij moet halen om te bekappen. gewoon goed voer voeren cheeld mega veel

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:45

welk voer bedoel je precies dan?
Ik was van plan om het op stal te zetten, en in de middag buiten te zetten, en dan brokken te geven en hij eet dan natuurlijk gras en als het gras niet zo is aangegroeid dan wat hooi

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:46

Mijn Fries heeft geen zomerexeem en geen rotstraal. Hij heeft wel mok (onder controle te houden dmv mokspuiten) en hij heeft het sneller warm, maar hier geen last van (dat wil zeggen, hij loopt gewoon zijn proefjes, en herstelt daarna weer goed)

Mijn NRPS heeft al 4 keer een peesblessure gehad, last van zachte en gevoelige hoeven en is redelijk snel bevangen. Daar heb ik veel en veel meer gedonder mee gehad dan mijn Fries.

Oftewel: Elk paard heeft wel wat.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:46

die van mij staat nu dag en nacht buiten snachts op een zandstuk met goed wat hooi erbij overdag klein beetje gras aangezien hij mega dik ervan wordt.
ik heb eentijdje subli gevoerd maar daar kreeg hij erg slechte hoeven van. voer nu al hele tijd horsefood en daar doet hij het uper op en ook goeie sterke hoeven

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:48

Ja, maar die geruchten maken je wel wat bang. Ik wil liever wel een paard met minder problemen, dat wil denk ik iedereen wel. Maar een fries is echt een droom sinds mijn jeugd dus ja, ik was wel even geschrokken over die geruchten!

Edit: voor Ikke20 okee, bedankt!

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:50

Ik denk dat deze topic nu wel kan sluiten, ik heb mijn antwoorden. Iedereen heel erg bedankt! ik heb nu zekerheid in mijn keuze om een fries te gaan kopen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:36

als het zover is laat je wel foto's zien dan?
Overgens loopt die van mij overdag buiten in de brandende zon(en het kan bloedheet zijn hier in zuid frankrijk)terwijl hij de keus heeft om in zijn stal te staan,daar staat hij ook vaak,maar de zon maakt hem ook niet uit,en hij blijft heel zwart.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:25

zomerecxeem kan je ook vaak(dus niet altijd) in de hand houden met bepaalde voeding e.d. Maar gewoon veel paarden bekijken! Er zullen ook zat goede tussen zitten Ja

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:45

Wij hebben 10 friezen op stal staan en er is er maar 1 met een beetje last van ZE.
Dus ik vind het overdreven en dikke onzin om te zeggen dat een fries een probleemras is. Het ligt voor een groot deel aan de voeding en verzorging, dus laat je niet afschrikken.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:51

Wij hebben 3 friezen en nooit last gehad van zomerexceem of rotstraal.
Hoeven is verschillend maar als we vaak op weg rijden dan gaan er ijzers onder. Maar dat is per paard verschillend. Je kan niet zeggen dat ras A zachte hoeven heeft en ras B harde Lachen
Meestal zetten we alleen ijzers onder de paarden waarmee we mennen. Waar we op rijden, en dus in de berm rijden, geen ijzers.

Verder zijn ze kerngezond. Een heeft last van een 3e ooglid. Dat is nu niet meer, maar de veulens hebben de eerste 2 maanden daar wel last van. Daarna niet meer. Dit paard heeft wel last van zijn achterbenen. Die gaat af en toe 'op slot', en dan sleept ze het been even voor dat ze hem kan optillen.

Verder kerngezond, altijd 24/7 op de wei en in de winter biks en bieten. Hardstikke makkelijk!!!!! Is natuurlijk ook het beste voor een paardje dat je alleen recreatief rijdt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:16

Let erop (bij elk paard dat je wilt kopen ongeacht een fries) dat het paard gezond is. Je kunt nagaan dat je geen fries kunt kopen onder de 4.000,00 euro indien dit wel het geval is wees dan extra alert op gebreken of karakter. Of het papier. Heb je dan wel een echte fries en geen kruising of een die niet conform stamboekeisen gefokt is.

Gezondheid heeft ook te maken met de manier waarop je een fries houd. Zelf heb ik mijn paarden veel buiten staan en alleen bij extreem slecht weer gaan zij naar binnen. In de winterperiode ook overdag gewoon heel de dag naar buiten. Let er wel op dat indien zij natte sokken hebben deze ook de gelegenheid krijgen om te drogen dus dagelijks 5 uur in de blup staan geeft niet maar niet 24/7 want dan kun je wachten op mok en wees eerlijk dit is bij een ander type paard toch net zo?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:35

Ik heb zelf ook een Fries, ijzerloos en 24/7 buiten het hele jaar rond, alleen als het echt extreem is komt ze even naar binnen en daarna weer rap naar buiten. Goede hoeven, geen ZE en nergens last van. Let idd vooral op de omstandigheden waarop je paard gehouden wordt, veel op stal staan is voor geen enkel paard goed. In de middag ergens pas buiten zetten....ik zou daar niet voor kiezen zelf.