Welke boom in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inma

Welke boom in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:52

Om voor wat schaduw te zorgen wil ik graag een boom in de wei gaan planten.
Maar nu vroeg ik mij af wat nu een geschikte boom is om in een wei te planten bij de paarden.
En bij voorkeur eentje die ook een beetje hard groeit zodat de paarden al snel profijt kunnen hebben van de schaduw die zo'n boom oplevert.

Ben benieuwd wat jullie ervan zeggen en alvast bedankt voor je antwoord!

friesiszwart

Re: Welke boom in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:23

Klinkt stom maar het is verstandig even de gemeente te benaderen of dit wel mag.

harryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:27

Ik zou inderdaad de gemeente vragen, of een goede hovenier of zo.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 14:45

Ook als je met een klein boompje begint?
En het is ook niet echt midden in een grote wei. Het komt op een klein weitje te staan die eigenlijk nog bij het erf hoort. Paar meter verderop staan ook bomen. Die staan alleen helaas niet dichtbij genoeg voor de paarden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:19

Boom mag je toch wel plaatsen op eigen terrein???
Ik zou je geen eikenboom aanraden ivm met prossesierupsen, wij hebben er een en hoewel het een ontzettend mooie en grote boom is vind ik het jammer dat het een eikenboom is. Heb de ruspen er alweer uit moeten halen.
Wilgen groeien die niet snel? En die kan je knippen tot een soort paraplu Lachen

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:20

Wilgen groeien geloof ik niet zo snel.. Ik hou dit ook even in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:25

Boompje groot? Plantertje dood Ja

Ik zou idd ook eens overleggen met zo'n bomenkwekerij. Bomen moet je daarnaast ook in de 'opfok' zetten en hebben veel aandacht en bescherming nodig. Ik denk dat ik je op het eerste zicht een kastanjeboom of walnotenboom zou aanraden.

Eens denken wat wij allemaal hebben staan.

Wilg : Ideaal voor paarden, vinden ze heerlijk en levert veel schaduw op. Nadeel : groeit erg traag. Ik ben dan ook meer dan blij met die paar wilgen die er al stonden.

Kastanje : Relatief snelle groeier. Mooi breed bladerdak / fijne schaduw. Nadeel : gevoelig voor ziekte.

Beuk : Prachtige boom, maar groeit traag.

Iepen : Groeien snel, maar hoog en weinig schaduw.

Walnotenbomen : redelijk mooi bladerdak. Redelijk vlotte groeier. Bladen hebben antivliegwerende werking. En je hebt zelf lekkere noten.

Fruitbomen : zijn vaak laagstammen + erg smakelijk voor paarden. (appels en peren dan).

Eik : Vind ik niet zo snel groeien. Processierups hebben wij geen last van.

Naaldbomen : afrader (naalden = koliek) + geen geschikte vorm voor schaduw.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:27

Dan klint een walnotenboom eigenlijk perfect voor in een wei toch.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:37

Pas wel op met een walnotenboom, ik neem aan dat er paarden in dta weitje staan? Wij hebben namelijk een behoorlijke grote en die laat in de lente ongeveer de helft van alle noten vallen geen pretje als je die op je hoofd krijgt.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:10

Zo Maya, jij kent er een hoop! Daar heb ik wat aan!
De walnotenboom klinkt erg interessant. Walnoten zijn ook erg lekker! Dus das een leuk extratje.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:11

Hoezo hebben die bladeren eigenlijk een vliegwerende werking (van de walnotenboom)? Had ik nog nooit van gehoord!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:15

Toevallig hebben wij ook net bomen gekocht voor in de wei, een notenboom voor inderdaad de vlieg/mugwerende werking en 4 ............. tomatosa (kan de naam niet onthouden Haha! ) De laatst groeien redelijk snel, hebben een hoge sierwaarde met mooie "kandelaars" in het voorjaar en herfst en het allergrootste voordeel voor ons was dat ze 10 meter in doorsnede kunnen worden, waardoor je een hoop schaduw creeert.
Ze kunnen pas in oktober/november geplaatst worden, want ze moeten eerst hun blad kwijt zijn want anders gaan ze dood Huilen

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:18

wij hebben een pruimenboom, de paarden vinden het heerlijk Tong uitsteken
en verder nog een hele hoop andere bomen die wel goed zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe ze heten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:20

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:39

En een Catalpa laten wild groeien? Volgens mij groeien die ook best snel en je hebt veel schaduw. Een Catalpa Ovata naast het huis staan en die groeit als een tierelier. Vorig jaar hebben we hem zeker voor 1/3 in laten korten en nu is hij weer net zo groot (zo'n meter of 10)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:43

Ik zou eerst een ff nagaan welke bomen giftig voordat je er 1 plant.
Eik is giftig (blad en eikels), beuk (nootjes) dito. Van een walnoot heb je 4x veel rommel (staartjes, blad, basten en noten). Wij hebben er 1 voor het huis en nog steeds last van muggen etc op het terras ondanks dat we er direct onder zitten.
Een wilg vind ik persoonlijk ideaal.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:57

Maya schreef:
Tomatosa? Blond Kan je eens nader uitzoeken wat het is? Clown Mij zegt het echt niks... Clown Oooh, Paulownia Tomentosa? --> http://biology.missouristate.edu/Herbar ... ntosa2.jpg ?

Eeuhm... walnotenboom antivlieg. ik meen dat de geuren niet aantrekkelijk is voor insecten en vliegen.

Volgens mij is dat hem ja, ik kan het wel even navragen als je wilt, we hebben ze op advies van de "bomenmevrouw" aangeschaft www.jurrius.com
De notenboom geeft maar tot een meter of zo afweer voor vliegen/muggen (idd de geur), maar alles is meegenomen Haha!

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:54

Walnotenboom zou ik niet doen!! De vruchten (de walnoten in september/oktober) zijn schadelijk voor paarden, ze kunnen leiden tot hoefbevangenheid, depressie, verhoogd ademhalingsritme en oedeem aan de ledematen.
Daarbij komen walnoten voor op de dopinglijst...
Bomen die wel geschikt zijn, zijn wilgen, beuken en de hazelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:03

En hoe groot is nou die kans dat paarden die walnoten eten? Maar wellicht als je een kleine / schrale wei hebt, ze dan wel idd eerder ervan gaan eten, omdat er dan weinig gras is. Maar echt, in al die jaren dat ik hier paarden heb, hebben ze nooit aan die boom zitten eten, of de noten. Sowieso zijn die dingen veels te hard en dus ongemakkelijk om te eten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat een reëel gevaar is...

Wel zie ik dat de paarden in het najaar met hun lijf tegen de fruitbomen gaan beuken om de appels, peren, stoofperen eruit te gooien en die zo op te eten. Dat zouden ze ook rustig met de walnoten kunnen doen, maar dat doen ze niet.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:29

ik heb een paarde kastanje in de wei staan, geeft veel schaduw,bloeit mooi in het voorjaar en is volgens mij niet giftig.
mijn geit hield hem op een bepaalde hoogte en de pony's eten er ook wel eens aan en zijn er nog nooit ziek van geweest.
de herten vinden hem trouwens ook heerlijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:30

Zelfde als de eik hoor, alleen schadelijk zijn de groene eikels en jonge blaadjes, maar paarden eten die (vaak) geeneens.
Veel mensen weten dat niet eens, Aslo Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:20

Nou ik heb al meerdere zien 'gaan' (van bekenden)door het het eten van eikels en/of blad, dus zou zelf het risico niet nemen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:15

Toen ik nog in Belgie woonde stonden mijn paarden in een wei met minstens 20 eikenbomen, in die 6 jaar nooit last van gehad.

Noteboom ben ik ook van plan te planten...ergens bij de stallen idd voor de vliegen/dazen.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:45

neem even een abo, interessant, mss dat ik dat ook kan doen in de wei ff staleigenaar vragen Haha!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:32

Maya schreef:
En hoe groot is nou die kans dat paarden die walnoten eten? Maar wellicht als je een kleine / schrale wei hebt, ze dan wel idd eerder ervan gaan eten, omdat er dan weinig gras is. Maar echt, in al die jaren dat ik hier paarden heb, hebben ze nooit aan die boom zitten eten, of de noten. Sowieso zijn die dingen veels te hard en dus ongemakkelijk om te eten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat een reëel gevaar is...

Wel zie ik dat de paarden in het najaar met hun lijf tegen de fruitbomen gaan beuken om de appels, peren, stoofperen eruit te gooien en die zo op te eten. Dat zouden ze ook rustig met de walnoten kunnen doen, maar dat doen ze niet.

ik heb verder geen verstand van bomen dus ik heb geen advies maar wat betreft bovenstaande: mijn pony is gek op walnoten.
De eigenaar van de wei waar hij staat heeft in zijn eigen tuin een walnotenboom staan en hij droogde de noten altijd in de schuur naast mijn pony's stal. Als ik deze schuur open had staan en ik lette even niet op dan was mijn pony meteen noten aan het jatten. Hij ging er gewoon een keer op staan om ze te breken en smullen maar.

Maar ja misschien heb ik gewoon een aparte pony Haha!