Mijn weidegenootje zit met een serieus probleem...
Ze heeft nu 3 maand een leuke haflinger.Nog erg groen maar wel heel eerlijk en braaf.Maar met momenten nogal een zenuwpeesje.
Wij delen de weide met nog een vrouw met 3 paarden (2 merrie's en 1 ruin).
Ons stuk weide is nog eens in 2 verdeeld, 1 stuk waar mijn hengst en ruin staan en het andere stuk (langs de kant van die vrouw haar weide) waar mijn weidegenoot haar fries en haflinger staan.De stukken zijn ruim genoeg om lekker te dollen en te crossen.
Mijn hengstje was de eerste week uitgebroken en bij mijn weidegenoot haar paarden gaan staan wat geen ramp is maar het hoort niet!
Dus extra draad gespannen (1.60m hoog!!) nieuwe linten gaan halen, met de bosmaaier langs de onderzijde gegaan.
De paarden hadden alle 4 gevoeld dat de elentrikwel degelijk goed werkte!
Vandaag kom ik op de weide toe... De haflinger stond bij de merrie lekker samen aan het rondcrossen, en de fries, mijn pony en hengst stonden er gezellig bij maar waren wel braaf.Alle draden kapot, zowel op onze stukken als de vrouw haar stukken, de haflinger zijn stal volledig kapot gebroken,...
Goed ik zet de fries, mijn pony en hengst terug op hun eigen stuk en de haflinger kreeg ik met geen mogelijkheid vast, dus ff draden gemaakt, nieuwe ogen gevezen noem maar op!!
Ik had de merrie naar haar weitje gelokt en de haflinger op zijn eigen stuk laten staan..Dacht ik... Springt hij gwn opnieuw los door de draad heen!!Rent hij achter de merrie aan die via een open gat naar een ander stukje weide was gegaan, de haflinger in paniek dat hij niet bij haar kon zijn, hupla los door andere draden heen!!Kwaad dat ik was!!
Uiteindelijk kreeg ik de haflinger vast, zet ik hem op stal daar dit de enige mogelijk is om alle draden heel te houden!Ik kreeg erna zowat de schok van mijn leven,hij sprong gwn los met zijn voorbenen over het open stuk in de stal om naar buiten te geraken!( de stallen hebben trailiedeuren en rechts ervan een open stuk zodat ze naar buiten kunnen kijken met hun hoofd).
Ik ren met de zweep naar hem en tik hem aan zodat hij terug in de stal zou gaan en ik de deur kon opendoen!Geen avans, klauteren en duwen hing hij met zijn buik op het hout, hiniken om er over te geraken!!Ik dacht echt dat hij zijn benen zou breken!
Uiteindelijk geraakte hij er dan tog over en crosste de weide in uiteraard los door de draden naar de merrie!!Uiteindelijk heb ik ervoor 2 draden gespannen en er elec opgezet.
Hij moest op stal of zou alles blijven afbreken!Dus terug meegenomen, terug op stal gezet en de deur wat opengelaten zodat hij als hij wou langs daar naar buiten kan. Dit helpt nu eventjes, al deed hij veel pogingen om er los door te gaan.
Op de weide staat de elec continu aan en hij gaat er gewoon los door!! Wie heeft ook zulk een breker en wat doe je eraan?
Ps; als het verkeerd staat sorry dan, wist niet goed waar het te plaatsen.