Breker!!Zowel stal en weide!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

Breker!!Zowel stal en weide!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:22

Mijn weidegenootje zit met een serieus probleem...

Ze heeft nu 3 maand een leuke haflinger.Nog erg groen maar wel heel eerlijk en braaf.Maar met momenten nogal een zenuwpeesje.
Wij delen de weide met nog een vrouw met 3 paarden (2 merrie's en 1 ruin).
Ons stuk weide is nog eens in 2 verdeeld, 1 stuk waar mijn hengst en ruin staan en het andere stuk (langs de kant van die vrouw haar weide) waar mijn weidegenoot haar fries en haflinger staan.De stukken zijn ruim genoeg om lekker te dollen en te crossen.
Mijn hengstje was de eerste week uitgebroken en bij mijn weidegenoot haar paarden gaan staan wat geen ramp is maar het hoort niet!
Dus extra draad gespannen (1.60m hoog!!) nieuwe linten gaan halen, met de bosmaaier langs de onderzijde gegaan.
De paarden hadden alle 4 gevoeld dat de elentrikwel degelijk goed werkte!

Vandaag kom ik op de weide toe... De haflinger stond bij de merrie lekker samen aan het rondcrossen, en de fries, mijn pony en hengst stonden er gezellig bij maar waren wel braaf.Alle draden kapot, zowel op onze stukken als de vrouw haar stukken, de haflinger zijn stal volledig kapot gebroken,...
Goed ik zet de fries, mijn pony en hengst terug op hun eigen stuk en de haflinger kreeg ik met geen mogelijkheid vast, dus ff draden gemaakt, nieuwe ogen gevezen noem maar op!!
Ik had de merrie naar haar weitje gelokt en de haflinger op zijn eigen stuk laten staan..Dacht ik... Springt hij gwn opnieuw los door de draad heen!!Rent hij achter de merrie aan die via een open gat naar een ander stukje weide was gegaan, de haflinger in paniek dat hij niet bij haar kon zijn, hupla los door andere draden heen!!Kwaad dat ik was!!
Uiteindelijk kreeg ik de haflinger vast, zet ik hem op stal daar dit de enige mogelijk is om alle draden heel te houden!Ik kreeg erna zowat de schok van mijn leven,hij sprong gwn los met zijn voorbenen over het open stuk in de stal om naar buiten te geraken!( de stallen hebben trailiedeuren en rechts ervan een open stuk zodat ze naar buiten kunnen kijken met hun hoofd).
Ik ren met de zweep naar hem en tik hem aan zodat hij terug in de stal zou gaan en ik de deur kon opendoen!Geen avans, klauteren en duwen hing hij met zijn buik op het hout, hiniken om er over te geraken!!Ik dacht echt dat hij zijn benen zou breken!
Uiteindelijk geraakte hij er dan tog over en crosste de weide in uiteraard los door de draden naar de merrie!!Uiteindelijk heb ik ervoor 2 draden gespannen en er elec opgezet.
Hij moest op stal of zou alles blijven afbreken!Dus terug meegenomen, terug op stal gezet en de deur wat opengelaten zodat hij als hij wou langs daar naar buiten kan. Dit helpt nu eventjes, al deed hij veel pogingen om er los door te gaan.
Op de weide staat de elec continu aan en hij gaat er gewoon los door!! Wie heeft ook zulk een breker en wat doe je eraan?

Ps; als het verkeerd staat sorry dan, wist niet goed waar het te plaatsen.

plotie

Re: Breker!!Zowel stal en weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:03

Kan je de merrie en de haflinger niet samen zetten op het stuk weide?
Misschien zal je een andere omheining moeten maken, van hout. Maar de kans bestaat natuurlijk dat die er weer door- of overheen gaat..

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:07

Zoals plotie zegt ja, misschien de haflinger en de merrie samen op een wei. Maar ik denk niet dat je zo'n haflinger tegen houd met een stukje houd.. Ik denk dat zo'n stalen/metalen omheining beter zal houden, hoewel dit niet altijd mooi is, maar beter dan dat het paardje door alle hekken heen knalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:15

Duidelijk een paard wat gewoon niet alleen wil staan, en ik ben bang dat je dat ook nooit eruit zal krijgen. Dus ik zou hem gewoon bij de merrie zetten, en als het mogelijk is, ook naast elkaar op stal of samen in een grote stal.

Weet je wel zeker dat er nog genoeg stroom op de draden staat in de wei? Misschien eens even alles controleren of er nergens iets wegloopt, en meer stroom erop zetten, misschien even een accu voor koeien ofzo, daar zit volgens mij wat meer stroom op.
Ik denk dat zo'n paard ook door of over een houten of metalen omheining zal springen, misschien met verwondingen tot gevolg, dus dat lijkt me niet de oplossing. Schrikdraad lijkt me hier de enige veilige oplossing. Maar het paard moet er gewoon even respect voor krijgen. En als het echt heel erg wordt dan zou je nog altijd een schriklint om het halster kunnen hangen, zodat hij even een nog iets fellere schok krijgt. Ze hoeven er niet bang voor te worden, maar je moet wel even duidelijk maken dat het aanraken van de draad niet fijn is.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:06

@ mystictinker: hij staat helemaal niet alleen hoor!Hij stond samen met de fries op het stuk en mijn 2 paarden samen op hun stuk.We hebben er al alles voor geprobeerd en stroom dat er genoeg op, batterij wordt elke week opnieuw herladen.

@Plotie: haflinger en merrie samen hebben we reeds voorgesteld aan de eigenares maar zij wil er niets van weten!Het zou wel de oplossing zijn geweest want ze staan duidelijk graag samen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:31

misschien is een schrikdraad apparaat op netstroom beter(als je die mogelijkheid hebt).
geeft vaak meer voltage.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:45

wat voor type draad gebruik je? ik heb vorig jaar alles vervangen door zo'n dikke turbocord en sindsdien is mijn merrie nooit meer gaan lopen... de linten die ik ervoor had, gaven de stroom gewoon niet goed genoeg door... dan mag je batterij nog opgeladen zijn als het lint niet voldoende capaciteit heeft, heb je aan de andere kant van de weide amper nog stroom op de draad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:08

Inderdaad, de accu kan dan wel vol zijn, maar aan de andere kant van het weiland is de stroom toch vaak heel laag. En als de stroom ergens wegloopt (bijvoorbeeld door hoog gras, takjes of als de draden aan de palen komen) dan voelt het ook direct een stuk minder pijnlijk aan.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:36

@ colunder: helaas niet tot mogelijk om netstroom te nemen.De weide ligt in the middle of nowhere bij wijze van..

@kynshiri:We hebben onder en boven dunne linten en midden stevige staaldraad.

@ Mystic tinker: De weide is eergistren net opnieuw volledig met de bosmaaier gedaan, we lopen om de 2 dagen de weide rond om eventuele problemen of hinderingen te verwijderen. Er is geen kans dat er stroom verloren gaat, alle ingangen zijn ook goed met elkaar verbonden.Ik snap het gewoon niet!!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:42

ja die dunne linten had ik dus ook... ik zou gewoon overal goeie draad zetten... alhoewel... als hij er gewoon vollebak doorheen rent Nagelbijten / Gniffelen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:35

Pfoe ja, das niet niks! Ik heb geen flauw idee wat je nog meer zou kunnen doen dan wat je al gedaan hebt...
Een houten omheining en nog eens schrikdraad ook? Maar dat kost behoorlijk wat geld, al zie ik 'm niet direct door het hout heen lopen.
Een paard dat uit z'n stal springt heb ik echter nog nooit gehoord! Ik zou ook wel behoorlijk gefrustreerd lopen als ik jou was, constant tevergeefs nieuwe draden moeten spannen...
Het is trouwens geen hengst hé?

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:38

@ Kynshiri: we hebben deze weide slecht voor 1 jaar, daarna komt de eigenaars terug uit spanje en zet hij zijn paarden er terug zelf.Dus we willen geen te grote kosten en veranderingen doen.En alles erna terug afbreken is geen optie aangezien we dan de oude draad terug moeten plaatsen.

@ Angie_ke: het is geen hengst nee maar gedraagt er zich soms wel naar Knipoog