allergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:20

Hallo,
ik denk dat mijn pony misschien wel een allergie heeft.
ik weet ook niet precies voor wat, maar sinds ik haar hooi voer, dat is nu 2 dagen zo, briest en snuit ze heel veel met haar neus, en zit ze steeds met haar neus tegen dingen aan te 'jeuken'.
Herkent iemand dit? en zou misschien iemand weten wat het is.
als dit zo blijft door gaan laat ik zo ie zo een vee arts komen om er naar te kijken, want ik vind het wel beetje raar.
Alvast bedankt!

ellepel

Re: allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:22

kan zijn dat ze allergisch is voor het stof wat er in zit,maar het kunnen ook de pollen zijn die er in zitten.( net als bij hooikoorts)
maak het hooi nat en kijk hoe het dan gaat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:23

Het hooi kan ook gewoon stoffig zijn. Probeer het eens goed nat te maken (in hooinet en liefst minimaal twee uur lang onder water leggen), en voer het vanaf de grond. Meestal is het hoesten dan snel over Lachen

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:24

ja ik maak het nu nat, en laat het dan ook in het water liggen en voer het dan 's avonds. ik hoop dat dit helpt, want vind het niet zo fijn voor haar.
bedankt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:15

Jouw pony reageert dus op het hooi.
Je kunt inderdaad kijken of het met natmaken goed gaat, maar als dat niet goed gaat kun je beter ander hooi proberen of voordroogkuil.
Let er op dat er geen schimmel of stof in zit en dat het niet gebroeit heeft , dan komen er namelijk meer bacteri"en in, waar ze ook allergisch voor kunnen raken.(dan wordt het geler en vaak zit er dan ook meer stof/schimmelsporen in)

Als je pony allergisch is voor pollen zou je hooi/voordroog kunnen zoeken dat vroeg gemaait is voor het gaat bloeien. Bijvoorbeeld 2e snee die niet zo lang heeft kunnen worden en vooral uit blad bestaat zonder bloemetjes en zaadjes. Dat was bij ons vorig jaar ook fijn spul en ik hoefde er zelf ook niet van te niezen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:10

Mijn pony is allergisch voor hooi.
Hij doet hetzelfde als jouw pony, alleen heeft hij ook een droge hoest.
De da is vandaag nog geweest en heeft nog eens duidelijk gezegd dat een allergie van hooi niets te maken heeft met stoffig hooi of met de kwaliteit van het hooi.
In hooi zitten ruwe bestanddelen die blijven steken in de neus van je paard en daarvan komt het briesen en de jeukende neus.
Het enige wat je hieraan kan doen is stoppen met hooi geven, en je paard op de wei zetten. Mijn pony is echter zeer gevoelig aan hoefbevangenheid en mag dus niet constant op de wei. Hierdoor moet ik hem vanaf nu luzernekorrels geven ipv hooi.
De da zei dat dit niet op een weekje weg zal zijn, dus dat we zeker 3 weken zullen moeten wachten voor we resultaat zien.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:22

Maak het idd nat. 2 uur in een kruiwagen vol water. En dan op de grond voeren.
Dan moet het overgaan...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:46

Bentee schreef:
Maak het idd nat. 2 uur in een kruiwagen vol water. En dan op de grond voeren.
Dan moet het overgaan...

Niet als het een allergie aan hooi is.