Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vindt het een beetje raar dat ie juist luchtzuigd in de wei en niet op stal
Maar goed, een luchtzuigband in de wei is erg gevaarlijk, helemaal als je paard met meerdere paarden staat. Vaak gaan andere paarden staan trekken aan de band, de kans dat jouw paard zichzelf bezeerd is zeer groot en kan verstrekkende gevolgen hebben..................... o.a. het verekken van spieren in de hals of erger.Trouwens als je hem te strak doet heb je ook nog eens het risico dat je paard zijn slokdarm kapot maakt, er onstaat dan littekenweefsel op de slokdarm en dat is een onherstelbare beschadiging. Als ik jouw was zou ik zoeken naar een andere oplossing hoe moeilijk die je ook lijkt te vinden. Succes ermee. 

nlannemieke schreef:Sterkte met Napoleon!
Napoleon van mij is nu al 4 maanden luchtzuigband-loos en ik moet zeggen dat mijn paard happyer en vrolijker is dan ooit
Tja hij zuigt nog af en toe lucht op de deur (voerbak heb ik inmiddels wat lager opgehangen dus daar doet ie 't niet meer op) en hij heeft er in de afgelopen 3 jaar nog nooit koliek van gehad (het was echt een verschrikkelijke luchtzuiger, je draaide je om en hij had al iets vast om te zuigen..............)
Nooit meer een band voor mij
Van dat ene minuutje kan hij geen koliek krijgen........ Heb je al eens een voerbal geprobeerd of een hooiruif met kippengaas erin zodat ie langer en veel meer moeite moet doen voor zijn eten? Misschien een optie, kan ook geen kwaad voor zijn weidemaatjes
Tinkie schreef:Jammer dat die ondingen nog steeds verkocht mogen worden !
Misschien moet je eens met de zoekoptie op zoek gaan naar andere topics over dit onderwerp. In een aantal daarvan zul je meer informatie vinden over de oorzaken en gevolgen van luchtzuigen. Het is allemaal zó anders dan men altijd dacht.
Nogmaals, luchtzuigen veroorzaakt géén koliek en antiluchtzuigbanden zijn martelwerktuigen.
Misschien moet je eens met de zoekoptie op zoek gaan naar andere topics over dit onderwerp. In een aantal daarvan zul je meer informatie vinden over de oorzaken en gevolgen van luchtzuigen. Het is allemaal zó anders dan men altijd dacht.
Nogmaals, luchtzuigen veroorzaakt géén koliek en antiluchtzuigbanden zijn martelwerktuigen.
)oedeem veroorzaken doordat ze te strak kunnen worden aangetrokken, wordt er met een miracle band ook een bevestiging over bot (voorhoofdsbeen) gebruikt. Daardoor wordt het zo goed als onmogelijk (waar een wil is, is natuurlijk altijd een weg
) om de band te strak om te doen.ricoh schreef:Maar als jij het beter denkt te weten, ook goed![]()
Bij ons in de praktijk is mijn baas er heilig van overtuigd dat een paard wat luchtzuigd er ook koliek van kan krijgen, geen gaskoliek maar een lichte koliekvorm in de maag, niet in de darmen. Een andere dierenarts in de praktijk van ons is er weer heilig van overtuigd dat een paard er geen koliek van krijgt maar \dat ie o.a. luchtzuigd omdat ie bijvoorbeeld maag of darmklachten heeft. Overigens is het ook zo dat spierbevangenheid, koliek en luchtzuigen allemaal samenhangt met de maag...............