Stro 2 keer zo duur ! Overstappen op vlas of zaagsel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Stro 2 keer zo duur ! Overstappen op vlas of zaagsel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 09:52

Mijn stro is bijna op (heb nog maar 1 baal).
Dus gisteren de boer gebeld. Heeft die ook niks meer. Maar hij haalde het nu in grote pakken bij een andere boer. Alleen....die was in de afgelopen 2 weken in prijs gestegen van € 27,50 naar € 50,00 voor een 400kg baal.
De boer waar ik het normaal dus haal, vroeg zich ook nog af of het wel 400 kg balen waren, hij meende van niet, dat ze lichter waren. Het stro was niet eens van goede kwaliteit. De plakken plakten, hij kreeg het met de riek niet uit elkaar geschud (het was overigens wel droog)..

Dus...stelde hij ons voor dat het misschien niet zo'n slecht idee was om de paarden tijdelijk op zaagsel te zetten. Normaal gesproken mag ik hem de mest op basis van zaagsel niet brengen, maar voor een paar maanden, tot er weer nieuw stro was, wilde hij het wel aannemen.

Maar...is mest op basis van vlas dan niet beter dan zaagsel?
Wat is het prijsverschil tussen een baal vlas en een baal zaagsel?
Hoeveel moet je opstrooien van elk?
Dus..wat is uiteindelijk goedkoper?

Ook het hooi was gigantisch in prijs gestegen. Ik heb het tot nu toe altijd voor €2,00 per baal gekregen. Maar nu was ik € 3,00 per baal kwijt voor de nieuwe oogst (die trouwens vochtig was).
Maar jaaa...ik geloof dat ik dan nog goedkoop zit vergeleken met de rest van Nederland Haha! .
Van het land af kon ik het trouwens voor €2,50 per baal krijgen. Ik denk dat we ons dit jaar maar weer eens bijeen moeten rapen met een 4 man. Met € 0,50 prijsverschil scheelt dat wel weer. Vorig jaar was het prijsverschil maar € 0,20 per baal, dus dan laat je het toch al vlugger door de boer zelf oprapen van het land. Ik laadde dan elke maand een 30 balen hooi en de rest stro in het bestelbusje. Dat kan ik eventueel nog alleen ophalen. Dan hoef ik er geen 3 andere bij in te schakelen (1 voor op de tractor, 1 op de kar en 2 om op te steken). En dan hoef je dus ook niet op een bloedhete dag (want meestal is het dat als het hooi en stro klaar ligt op het land) aan te treden. Maar goed, dit zal me dan toch vlug € 150,00 op jaarbasis schelen, als ik het dit jaar zelf opsteek van het land.

Ik ben trouwens benieuwd wat de nieuwe oogst aan kleine strobalen gaat kosten. Ik betaalde tot nu toe €1,00 per stuk.

marmamps

Re: Stro 2 keer zo duur ! Overstappen op vlas of zaagsel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:01

Het vlas wordt het komende seizoen ook veel duurder, dit omdat er dit jaar veel minder vlas is geteeld, maar 1/3 van de vorige jaren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:03

Vlas is bij mij ook al zeer fors in prijs gestegen. Eerst kocht ik groot in voor 3,75 per baal en nu zit ik al op 6,50 euro.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:19

Bij www.ecobodem.nl kan je verschillende soorten bodembedekkers krijgen. gehakseld koolzaadstro schijnt ook erg goed te zijn. Ze leveren aan huis, en zijn echt goedkoper als bij een voederleverancier. Ik ga het straks daar ook halen.

Je moet gewoon even kijken op de site.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:23

pff ik heb ergens het geluk dat mijn meissie op vol pension staat dus ik inkoop van hooi stro en dergelijke niet hoef te regelen , maar ook bij ons wordt geklaagd van de prijzen en de kwaliteit , het si weld roog , maar er zitten stukken in die beduidend natter zijn geweest tijdens verpakken en dat is grijs opgetrokken , ook krijg je het slecht uit elkaar ....
de grijze stukken verwijderen we uit de stal ...
maar toch het is allemaal erg duur geworden ...

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:24

Het is inderdaad echt niet leuk meer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:26

ik zou ze nu even tijdelijk op vlas zetten. zaagsel neemt ook niet erg goed op en vlas wel Haha!

Isabonny schreef:
Ik ben trouwens benieuwd wat de nieuwe oogst aan kleine strobalen gaat kosten. Ik betaalde tot nu toe €1,00 per stuk.

het ligt eraan wat die boeren denken... ik betaal al jaren rond de 75/80 cent per baaltje en wij slaan dus voor het hele jaar in en hebben eigenlijk altijd goede kwaliteit stro. ik verwacht dat de prijs dit jaar hetzelfde is als vorig jaar... maar goed ik heb wel erg veel geluk met diegene waar wij het stro halen! en dan te bedenken dat hij vorig jaar ontzettend veel stro heeft omgeploegt omdat er geen vraag naar was Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:28

Meer buiten laten geen optie? paddock aan box en doorgang naar wei als ze op het gras kunnen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:29

Zo dat is een fikse stijging.
Moeilijk is dat, maar ik denk dat zaagsel ook niet veel is. Heel erg stoffig, nog erger dan stro.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:31

Je bent idd nog redelijk goedkoop uit, ik betaal al een tijdje 4,25 per kleine baal hooi of stro. Gelukkig staan ze nu op het land Haha!

Als zaagsel echt enorm scheelt in prijs kan je het overwegen, maar bedenk wel dat ze dan meer te knabbelen nodig hebben en dat kan juist weer duurder uitpakken..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:02

Rianneke schreef:
ik zou ze nu even tijdelijk op vlas zetten. zaagsel neemt ook niet erg goed op en vlas wel Haha!

Uit onderstaande test uit 2005/2006 is gebleken dat 1e keus zaagsel veel beter vocht opneemt van vlas. Zelfs de B-keuze zaagsel nam beter vocht op.

http://www.asg.wur.nl/NR/rdonlyres/771C ... ooisel.pdf

@ batje: Aangezien de paarden overdag op wei staan, en een behoorlijke grasbuik hebben, is het misschien beter dat ze niet ook nog eens aan het stro kunnen knabbelen.

@ tamary: paarden staan 24/24 in paddock. Ik heb een 300m paddock (10*30m) en aanliggend de wei, waar ze overdag op mogen. De stallen staan echter de hele dag open, zodat ze kunnen schuilen als dat nodig zou zijn en vanwege de drinkbakken die we in de stal hebben.
Ze plassen en poepen de hele stal vol. Stal wordt dagelijks uitgemest, maar ze maken er een zooitje van hoor! Vandaar dat ze natuurlijk liever buiten slapen in de paddock.
Aangezien ik ze op stal voer en de betonvloer te glad is, als ie nat is geplast, moet ik er iets overheen gooien. Ik kan de stallen dus niet leeg laten (al slapen ze er niet in).

@ zinzi_jewel: mijn vriendin heeft haar paard ook in volpension staan en die moet dit jaar € 30,00 per maand extra betalen. Ook vanwege gestegen voerprijzen, die o.a. ontstaan zijn door de gestegen brandstofprijzen. Tractor rijdt uiteraard ook niet op lucht (helaas Haha! ) . Tja, alle kosten worden doorberekend.

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:45

die van mij heeft een tijdje op koolzaadstro gestaan (zelfde idee als vlas) werkte erg goed en hoeve veel minder uit te mesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:57

Vlas is wel duur geworden, ik kocht het altijd bij hem voor 4,50 per baal, 2 pallets, nu 3 jaar later zie ik dat ze al dik 6,50 per baal kosten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:47

@issabonny
mijn merrie stond eerst op n veel goedkopere stal , maar was daar niet meer tevreden over de kwaliteit die geleverd werd , en ben dus verhuisd sta sinds eind februari op de nieuwe stal waar ik dus veel meer betaal als eerst betaal daar 265.00 eurie,s per maand , maar voor zover ik weet bestaat deze prijs daar als langen , gelukkig hebben wij nog geen bericht gehad van stalgeld verhoging ....
Maar kan me wel voorstellen dat n stalhouder de prijsverhogingen doorberekenen, wat ik bedoel te zeggen is dat ik nu alleen zelf niet achter goedkoopste stro en hooi aanmoet wat toch kwalitatief goed is
T IS WEL KLOTE DAT ALLES DUURDER WORDT BEHALVE DE SALARISSEN , T WORDT STEEDS MOEILIJKER OM T HOOFD BOVEN WATER TE HOUDEN EN TOCH OOK JE PAARDJE WILLEN HOUDEN < VOOR HEEL VEEL VAN ONS !!!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:50

Bij ons staan ze allemaal op vlas, zou niet weten hoe het per pak zou kosten.
Je hoeft niet heel erg vaak een pak bij te doen, haal meestal alleen de drollen eruit, en als het nodig is het plas. blijft best schoon als je het zelf ook goed bijhoud

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:05

Isabonny schreef:
@ tamary: paarden staan 24/24 in paddock. Ik heb een 300m paddock (10*30m) en aanliggend de wei, waar ze overdag op mogen. De stallen staan echter de hele dag open, zodat ze kunnen schuilen als dat nodig zou zijn en vanwege de drinkbakken die we in de stal hebben.
Ze plassen en poepen de hele stal vol. Stal wordt dagelijks uitgemest, maar ze maken er een zooitje van hoor! Vandaar dat ze natuurlijk liever buiten slapen in de paddock.
Aangezien ik ze op stal voer en de betonvloer te glad is, als ie nat is geplast, moet ik er iets overheen gooien. Ik kan de stallen dus niet leeg laten (al slapen ze er niet in).

En van die rubber koeienmatten?, die zijn nogwel eens te vinden op marktplaats voor 10/20 euro. Of een paar scheppen zand? Aangezien je het alleen nodig hebt als antislip en niet als zachte ligplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:06

Rubber koeienmatten zijn echt spiegelglad. Mijn paard durfde niet meer te gaan liggen toen hij dat in zijn stal had, ik ben bijna een keer uitgegleden en half onder mijn paard beland, mij rot geschrokken.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:30

Nou lekker voor die koeien ook dan die matten !

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:54

Volgens de boeren hier in de buurt, (akkerbouw) word de stro dit jaar een stuk goedkoper, vorig jaar is er een slechte oogst geweest door het slechte weer maar dit jaar schijnt een topjaar te worden, mhh met een beetje mazzel worden de aardappels dan ook weer betaalbaar.
Andere produkten zoals vlas schijnen alleen maar duurder te worden maar schijnt weer te maken te hebben met de vraag naar biobrandstof of zoiets.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:50

Ik zou er van die matten inleggen. Er is veel keus daarin.
In de HIT-Actief stallen hebben ze speciale ligmatten. Wellicht zijn die op de maat van je boxen te verkrijgen.

Het is een eenmalige investering en je hoeft je verder geen zorgen meer te maken om opslag van je stro en het is gewoon veel makkelijker schoonmaken.

Ik zou me hier zeker eens in gaan verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:29

moos24 schreef:
Nou lekker voor die koeien ook dan die matten !

Die staan meestal niet op ijzers en ook wat anders op de beentjes Knipoog , maar idd weet niet of ze moeite hebben met opstaan.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:49

Helaas, alle soorten bodembedekking zullen fors duurder worden. Deze prijsstijgingen zijn nog maar het begin... Dit ligt aan de brandstofprijzen (waar de traktoren op rijden), grondprijzen, boeren stappen over op telen van gewassen voor de biodiesel enz... goedkoper dan dat het nu is zal het 90% zeker toch niet meer worden. Die matten zijn een eventuele oplossing, maar hou in de gaten dat je paard wel lekker moet kunnen fourageren. Dus genoeg hooi geven!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:11

Dat is waar russel, zover dacht ik nog niet Knipoog

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:45

ik denk als paarden kunnenkiezen tussen plassen op een kale beton vloer of buiten in de paddock dat ze liever in de paddock plassen,dat spettert minder.
de meeste paarden plassen niet graag op beton.
dus zou ik gewoon eens proberen met een kale vloer( als ze er toch niet in gaan liggen)

jen_lion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:13

vlas is super,
minder werk dan aan stro boxen,
en minder stoffig als zaagsel!