Dus gisteren de boer gebeld. Heeft die ook niks meer. Maar hij haalde het nu in grote pakken bij een andere boer. Alleen....die was in de afgelopen 2 weken in prijs gestegen van € 27,50 naar € 50,00 voor een 400kg baal.
De boer waar ik het normaal dus haal, vroeg zich ook nog af of het wel 400 kg balen waren, hij meende van niet, dat ze lichter waren. Het stro was niet eens van goede kwaliteit. De plakken plakten, hij kreeg het met de riek niet uit elkaar geschud (het was overigens wel droog)..
Dus...stelde hij ons voor dat het misschien niet zo'n slecht idee was om de paarden tijdelijk op zaagsel te zetten. Normaal gesproken mag ik hem de mest op basis van zaagsel niet brengen, maar voor een paar maanden, tot er weer nieuw stro was, wilde hij het wel aannemen.
Maar...is mest op basis van vlas dan niet beter dan zaagsel?
Wat is het prijsverschil tussen een baal vlas en een baal zaagsel?
Hoeveel moet je opstrooien van elk?
Dus..wat is uiteindelijk goedkoper?
Ook het hooi was gigantisch in prijs gestegen. Ik heb het tot nu toe altijd voor €2,00 per baal gekregen. Maar nu was ik € 3,00 per baal kwijt voor de nieuwe oogst (die trouwens vochtig was).
Maar jaaa...ik geloof dat ik dan nog goedkoop zit vergeleken met de rest van Nederland

Van het land af kon ik het trouwens voor €2,50 per baal krijgen. Ik denk dat we ons dit jaar maar weer eens bijeen moeten rapen met een 4 man. Met € 0,50 prijsverschil scheelt dat wel weer. Vorig jaar was het prijsverschil maar € 0,20 per baal, dus dan laat je het toch al vlugger door de boer zelf oprapen van het land. Ik laadde dan elke maand een 30 balen hooi en de rest stro in het bestelbusje. Dat kan ik eventueel nog alleen ophalen. Dan hoef ik er geen 3 andere bij in te schakelen (1 voor op de tractor, 1 op de kar en 2 om op te steken). En dan hoef je dus ook niet op een bloedhete dag (want meestal is het dat als het hooi en stro klaar ligt op het land) aan te treden. Maar goed, dit zal me dan toch vlug € 150,00 op jaarbasis schelen, als ik het dit jaar zelf opsteek van het land.
Ik ben trouwens benieuwd wat de nieuwe oogst aan kleine strobalen gaat kosten. Ik betaalde tot nu toe €1,00 per stuk.