Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 23:18

Mijn paard staat alleen en daarom wil ik een gezelschapsdier voor hem kopen. Ik heb maar beperkte ruimte en dus is het bijna onmogelijk om een pony erbij te zetten. Nu hoor ik wel eens dat een geit ook zou kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je deze bij in de box zetten? De geit zal dan niet naar buiten kunnen. Een pony zou wel mee naar buiten kunnen. Alleen heb je dan weer veel meer werk met afmesten van de stal omdat ze daar dan samen in staan en ook meer mest in de bak.

Iemand tips/ervaringen?

Lithium

Re: Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:49

En als je nu een minnishet aanschaft voor gezelfschap?

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:44

Ik heb een shetlander .
en daar staat ook een geit bij.
maar daar is zins kort ook weer een andere pony bij gekomen .
en toen ze nog alleen stond met die geit . vond ze nou niet bepaald gezellig. maar de geit wel hihi.
ik zou ook eerder een mini shetje aan schaven zoals Lithium zij Knipoog

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:53

Wij hadden vroeger een geitje aan huis en een pony. Op een gegeven moment lustte het geitje niets meer, alleen nog maar speculaasjes Vork . 's nachts mekerde zij ons het bed uit om aandacht en zij stond opde moterkap van de auto Clown .
Onze pony en de geit vonden elkaar maar eng. In stal kon de geit niet staan omdat zij dan niet naar buiten kon kijken, met haar horens had ze dus maar een gat in de staldeur gebeukt Duivel Duivel . We hebben erg veel plezier van het geitje gehad maar op een gegeven moment hebben wij voor haar maar een beter tehuis gezocht met andere geitjes. Persoonlijk zou ik dus niet voor een geitje kiezen.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:57

Ik heb altijd gehoord, als jij op een onbewoond eiland zit, heb je ook niets aan een hert die daar rond loopt. een pony en een geit kunnen niet echt communiceren.
Maar ben wel van mening dat het altijd beter is dan helemaal alleen te staan Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:15

Waarom kan de geit niet mee naar buiten? Die wil je dus altijd binnen houden? Dat vind ik ontzettend sneu, en absoluut geen goed plan. Een shetje is de beste oplossing, dan maar wat langer bezig zijn om het land leeg te scheppen van mest Lachen

@ Inge; geit en paard kunnen prima samen. Mijn merrie heeft een jaartje alleen gestaan, en stond in een landje met schapen en met 2 geiten (bok en een vrouwtje). Na een tijdje waren bok & paard helemaal verliefd op elkaar, en waren nooit zonder elkaar te zien. Samen slapen, samen grazen. Waar geitje ging, ging paard, waar het paard ging, ging het geitje. De geiten stonden snachts buiten, paard stond snachts binnen. Zodra ze in het land werd gezet ging ze in keiharde galop en keihard hinnekend opzoek naar haar geitje, die dan altijd al kwam aanrennen op haar geroep af. Echt jut en jul samen, een ontzettend leuk stelletje die helemaal verliefd waren op elkaar.

Dus het kan prima Ja
Nadeel is soms wel at ze aan staarten kunnen vreten, en soms echte uitbreeksterren zijn, dus omheining moet wel goed zijn.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:29

Een paard is een kuddedier, en heeft dus ook een soortgenoot nodig, en geen geit.
De enige tip die ik je kan geven is een Shetlander erbij.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:35

Ik heb wel een geit bij mn paard staan, gewoon in de stal. Die 2 samen zijn dikke maatjes. Ik heb wel een apart afgezet hokje om de geit heel eventjes apart te houden als ik mijn paard krachtvoer geef, anders verdwijnt alles in de buik van geitje...

Alleen zijn geiten iid subliem in losbreken, dus een goede stal is wel handig. Ook als ik mn paard buiten zet is mn geit er als eerste bij om er uit te gaan. Maar goed, daar wordt je ook wel handig in hoor!

Maar waarom kan de geit niet mee naar buiten dan?? En een eventuele pony wel??

Zijn ook wel geiten die staarten en manen lusten, daar heb je dan wel weer spul voor al weet ik niet of dat afdoende helpt.
Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:40

ik heb een shetlander als gezelschaps paardje. de shetlander stond bij haar vorige eigenaar ook altijd samen met een geitje. die niet aan staart en manen at gelukkig. volgens mij moet het best kunnen samen met een geit maar waarom geen shetlander? ze eten bijna net zoveel en uitmesten is makkelijker bij een shet dan die kleine geitenkeutels hoor. en een geitje moet naar buiten. die kun je niet in de stal aten dat is echt zielig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:13

zou eerder een shetje erbij zetten
buiten het aanpassen van de omheining en eventueel staartvreten etc
heb je ook een probleem bij bijvoorbeeld mond en klauw zeer
dan mag je met je paard de pad niet af

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:19

mijn eerste pony had een gezelschapsgeit en die konden niet zonder elkaar! ze gingen samen in de wei en samen in de stal en de geit at wat de pony ook at Haha! maar ik vond het waardeloos!!! de geit ontsnapte ook vaak als ik aan het rijden was en van geiten leer je vloeken Clown die beesten zijn nog erger als shetlanders kwa ontsnappen!!! ik zou dus ook echt voor een paardenvriendje kiezen ook voor het kroelen en het samen rennen/spelen!

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:27

Mijn Shetlander stond vroeger bij onze geit(en) nadeel was echter dat de geiten zijn staart op vraten, nu staat hij bij mijn andere pony en staan de geiten apart. Als ik de paarden nu wel in de wei wil zetten zet ik de geiten ergens ander neer. Sommige geiten eten echt alles, daar vallen de staart en de manen van een paard ook onder.

Verder ontsnappen geiten ook vaak, zoals Rianneke ook al zegt. Natuurlijk zijn er ook voordelen aan geiten (die van ons zijn echte knuffelbeesten en onze bok is gedresseerd). Maar ik heb ze liever niet bij de paarden staan. In de zomervakantie staat de Shetlander met een andere pony wel bij de geiten, maar dan doe ik cribox in de staarten en manen, zodat ze niet opgevreten worden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:30

Ik zal eerder een Shetje nemen dan een geit, een geit is een heel ander dier en die zal nooit een pony kunnen vervangen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:50

Bedankt voor de reacties! Ik zal nog eens goed nadenken. Ben erg gesteld op de staart van mijn paard haha.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:07

Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd waarmo een geitje niet naar buiten zou kunnen, amar een shetter wel.
Een geitje nemen, maar altijd binnen houden, vind ik not done namelijk Knipoog Dan heb je misschien een 'blijer' paard, maar een zielig diertje meer.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:35

CD28 schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik zal nog eens goed nadenken. Ben erg gesteld op de staart van mijn paard haha.

Er zijn middeltjes voor die je in de staart van je pony kunt smeren zodat de geiten er niet aan gaan eten.

Mijn shet heeft ook met 2 geiten gestaan, ging altijd best goed allen soms was m'n shet wat over enthousiast en wou hij wel eens achter de geiten aan gaan. Wat ze niet altijd zo heel leuk vonden. Gelukkig hadden ze een 'speeltoestel' waar ze dan even op konden klimmen en wanneer de bui voorbij was kwamen ze weer naar beneden.. Tong uitsteken

Geit kan overigens best naar buiten. Gewoon een schuilstalletje maken zodat, wanneer het gaat regen want daar hebben de meesten een hekel aan, ze zelf kunnen schuilen.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:09

Ik zou eerder een mini-shet nemen.
Ik hoorde dat een geit wel eens aan de staart gaat knagen,
en het zal nooit ook echt een pony kunnen vervangen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:50

ik heb jaren lang geiten bij mijn pony's gehad, is nooit een probleem geweest(inderdaad wel even apartzetten met krachtvoer geven).
ik had wel melkgeiten, dwerggeiten bleren zo en zijn nog betere ontsnappers.
maar als ik kon kiezen zou ik in jouw geval voor een shetlander kiezen,is toch leuker voor je paard en voor jouw!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:18

Heb ook een melkgeit, zijn volgens mij ook beter te houden dan die dwergjes (vooral die iets grotere dwergjes zijn de beste ontsnappers en grootste vreetzakken)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:27

Ik snap dit soort verhalen nooit zo goed.
Het lijkt alsof er niet over na is gedacht.
Je hebt een paard gekocht blijkbaar, maar hij kan niet in kudde verband staan. En je hebt geen ruimte voor een soortgenoot erbij.
Een paard is niet blij alleen (in de regel). Een van de eerste levensbehoeften voor een paard is om in kuddeverband te staan. Lekker met zn vriendjes spelen, frustraties afreageren, opgevoed worden, liefde geven en krijgen enz enz.

Een geit spreekt geen paardentaal. Sommige paarden zullen uiteindelijk best 'tevreden' zijn met een geit. Maar ik vind het not done.

Gun je paard soortgenoten in kuddeverband. Koop lekker een shet erbij. Of een andere kleine pony.
Of overweeg zelfs om je paard ergens anders neer te zetten, zodat hij met soortgenoten kan staan.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:29

Een geit is iets anders dan een paard, paarden hebben soortgelijk gezelschap nodig.

Bij m'n shet heeft een tijd een geit gestaan, hij beet z'n staart eraf en was alleen maar irritant.
Ik heb ook verhalen gehoord dat het heel goed gaat, dus 't ligt aan de geit denk ik.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:19

Wij hebben er 2 geiten bij staan, ze zijn allemaal gek op elkaar. Ze liggen bij elkaar, eten bij elkaar spelen met elkaar (racen enz) en als paard naar de andere kant v/h huis verhuist ivm hoeveelheid gras vinden ze dat allebei maar niks.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:33

Wij overwegen ook een schaap of een geit erbij te zetten, niet voor gezelschap, maar om mee te grazen en zo de wei gezonder te houden.
Kunnen we beter voor een schaap of een geit gaan? Wat voor soort schaap/geit? Hoe zit het met het onderhoud? Kan iemand me daar wat meer over vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:35

Jelleee schreef:
Een paard is een kuddedier, en heeft dus ook een soortgenoot nodig, en geen geit.
De enige tip die ik je kan geven is een Shetlander erbij.

Helemaal mee eens Ja

En waar een geit kan lopen/grazen kan een shet het ook

Zoniet dan is je ruimte gewoon te klein voor het houden van een paard Lachen

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:39

kennisen van mij hadden ook een pony en een geit samen lopen maar de pony at de oren van de geit op dus nu loopt het geitje met halve oren ze hebben ze maar weer snel uitelkaar gehaald en een shetje erbij gekocht