Pezen afkoelen na arbeid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Pezen afkoelen na arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:57

Is het nu goed om na je training of wedstrijd de pezen van je paard te koelen?

Ikzelf spuit de benen meestal af met stromend water in de zomer. Ik weet eigenlijk niet goed waarom ik dat doe, is zo'n gewoonte geworden.
Is dit nu goed of niet?

En wat vinden jullie van coolingsgels op wedstrijd?

Joto

Re: Pezen afkoelen na arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:00

Ja ik doe het ook vaak maar ook omdat ik peesbeschermers gebruik maar spuit vaak hele paard af. Pezen koelen is vaak altijd wel goed. Vinden ze ook nog wel lekker,
coolingsgel op wedstrijd zou ik zelf niet gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:00

Ik heb laatst gelezen dat pezen pas afkoelen als je ze minstens een half uur tot een uur onder stromend water afspoelt. Dus erg veel zin heeft het niet. Maar op warme dagen spoel ik wel altijd even de benen af om gewoon wat af te koelen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:01

Minimaal 10 minuten per been om effectief te zijn. Dan ben je zeker 40 minuten aan het koelen.

Voor een goede doorbloeding/cooling down stap ik dan liever 10 minuten uit op harde bodem (asfalt/steen). Dan heb je hetzelfde effect en dan op vier benen tegelijk. Knipoog

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:15

Pezen koelen inderdaad pas echt af als je minimaal 10-15 minuten per been koelt. Tegen de tijd dat je na een half uur aan been 3 en 4 toe bent heeft het geen zin meer, want dan zijn ze zelf al afgekoeld...

Ik koel nooit pezen af, zie het nut er niet van in Clown . Bovendien is mijn paard erg mokgevoelig, dus het zou nog slecht zijn ook... Bloos

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:35

Ik zie het nut er ook niet van in,ff met'n spons erover om het zweet,modder etc ervan te halen maar 10min koelen doe ik niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:36

Voor het plezier even koelen doe ik wel, maar voor de rest vind ik goed uitstappen nog steeds beter Vork

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:53

Ik koel ze ook altijd na het rijden, omdat de temperatuur van de pezen altijd oploopt onder de beenbeschermers. Daarbij heb ik altijd het idee dat mijn paard het fijn vindt als hij het erg warm heeft na het rijden..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:05

Meestal spuit ik ze wel even af, om het zweet en modder weg te halen enz.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:08

Ik spuit ze wel vaak af, maar ik ga geen 10 minuten per been staan spuiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:09

ik spuit meestal mijn helepaard af in de zomer verder stap ik ook 10 min op het asfalt uit.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:56

Ik spuit mijn paard altijd af na het rijden (winter niet altijd), begin met haar pezen, voor mijn gevoel om te koelen (weet dat het te kort is) en schoon te spuiten als het water warm is spuit ik de rest van mijn paard af... Lachen

xIrisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:27

Jah wij koelen wel altijd de benen omdat ze peesbeschermers om heeft.
Dan spoel je ook lekker even al het zweet weg Ja

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:17

Het is idd alleen nuttig als je meer dan 10 minuten per been afspuit. Anders werk je alleen maar mok in de hand. Als ik een buitenrit heb gemaakt spuit ik ze wel eens schoon. Maar verder niet hoor.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:21

wij spuiten altijd de pezen af na de training. maakt niet uit welk weer het is. In de winter gaan ze daarna nog even in de stapmolen.

harryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:11

Eigenlijk heeft afspuiten voor koeling niet veel zin. Mensen denken vaak dat de doorbloeding beter wordt door af te spuiten met koud water. Wanneer je de benen koud afspuit knijpen de bloedvaten samen (worden nauwer), wanneer je stopt met afspuiten worden de bloedvaten weer wijder(open). Kortom, wanneer je niet afspuit blijven de bloedvaten open, en dus heb je een goede doorbloeding.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:13

Ik spons altijd de benen en hoeven af, eigenlijk gaat het me meer om de hoeven (die zijn nogal droog in deze periode), maar ik neem de benen ook altijd even mee.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:23

Ik doe het nu meestal zo.

Na het rijden eerst paard eten even dan duurt een minuut of 10 zodat de spieren een beetje afkoelen.
Als dat op is geef ik hem een lekkere verfrissende douche, waardoor de benen automatisch ook gekoeld worden.

Zo is de 'klap' van warme spieren naar koud water wat minder en is hij toch mooi 'gekoeld'. *LOL*

x_Epril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:37

Allejandro
Ik doe het nu meestal zo.

Na het rijden eerst paard eten even dan duurt een minuut of 10 zodat de spieren een beetje afkoelen.
Als dat op is geef ik hem een lekkere verfrissende douche, waardoor de benen automatisch ook gekoeld worden.

jaa zo deed ik het ook en erna nog even lopen.