Niet-assertieve paarden in het land??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Niet-assertieve paarden in het land??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:03

Wie o wie heeft er nog meer last van? Dat je elke dag komt en het een verassing is wat voor plekjes je paard nu weer heeft...
Mijn 21-jarige ruin is zo'n iemand. Niks niet een oude chagerijn! Maar echt een bangerd en schrikt er niet voor weg om over een draadje van een kleine meter heen te springen, over het bruggetje heen te denderen om vervolgens te gaan gillen bij zijn stal dat hij naar binnen wilt. In plaats van dat hij één keer zijn achterbeen omhoog doet... Ach gut
Dit neemt niet weg dat het voor mij een reden is om mijn paard op stal te laten. 's Zomers in het land ziet hij er een stuk vrolijker en blijer uit en wanneer het in het land rustig is, is hij ook rustig, ze moeten hem gewoon niet in een hoek drukken...
In een klein koppeltje (dat bleek vorig jaar wel met 1-terror shet Duivel en twee lieve shetties ) is precies hetzelfde het geval: hij durft gewoon niet.

Wat doen jullie met jullie dieren? Zetten jullie ze wel op het land? Of laten jullie ze binnen?
Misschien kunnen we een keer een assertiviteitstraining organiseren Haha!

Arabian_Girl

Re: Niet-assertieve paarden in het land??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:07

Is het niet mogelijk om hem met 1 ander paard te zetten ? Of evt alleen op een stukje maar wel naast de andere. Zodat hij toch gezelschap heeft maar niet lastig gevallen kan worden ?
Die van mij zitten ook vaak onder wondjes en schaafplekken maar die zijn tegen elkaar bezig. Die lossen het zelf wel op. Maar erg lastig als je paardje zo bang is..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:01

Wij hebben er 1 die gewoon echt laagst in rang was/ is(bresco). Vroeger op een andere stal stond hij in een grote groep de hele dag bij de uitgang dat hij naar binnen wilde. Bij toeval is het dier op een andere stal beland waar de groep kleiner werd en weer een stal verder staan alleen die van ons bij elkaar.
Bres is nogsteeds de laagste in rang, maar door een vaste stabiele groep kan hij zich heel goed handhaven. Hij staat vaak iets van de rest verwijderd en met voeren weet hij dat hij als laatste zijn bak krijgt. Dat werkt prima ze laten hem gewoon lekker met rust. Paard blij op de wei en nooit geen wondjes of bijtplekken meer.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:04

mijne is niet bang in het land gelukkig laat ook wel degelijk merken dat ze aan de kant moetten.
maar mijne wil persee binnen snachts, ze vind het maar niks in het donker in het land.
mijne gaat dus als enigste van de groep naar binnen.
jullie veel succes met ze!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:48

ik zou een paard uitzoeken dat zelf heel rustig en vriendelijk is en waar je paard zich veilig bij voelt en je paard daarmee op een apart stuk(je) zetten. Zo wennen wij nieuwe paarden hier ook, en je voorkomt dat ze door de rest van de groep achterna gejaagd worden en door (of over in jouw geval Tong uitsteken) de draden gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:32

absoluut wel naar buiten, maar wel in selectief gezelschap waar het dier het wel mee kan vinden en die elkaar een beetje leuk benaderen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:04

Zoek er een rustige (kleine) groep voor of 1 rustig weidemaatje. Die van ons is ook de underdog en staat in een groep rustige net als hij ook wat oudere paarden, hier kan hij het prima mee vinden. Beter als op de vorige stal waar hij continu achterna gelopen werd en soms geeneens tijd kreeg om te grazen. Hij stond dan ook meteen aan het hek als er iemand op stal kwam. Waarschijnlijk komt het bij ons paard omdat zijn vorige eigenaar waar hij 13 jaar heeft gestaan hem altijd alleen op het land had staan, hij was bang dat de paarden elkaar anders iets aan zouden doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:06

die van mij is ook zo onderdanig als wat, maar als de groep stabiel is moet dat niet uit mogen maken?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:29

Hoe functioneert je paard bij een eerlijk leidpaard? Dus niet een die anderen in hoekjes drukt en gaat slaan, maar een die alleen wat oorbeweging gebruikt om de anderen hun plek te wijzen. Kijk eens of je zo'n paard kan vinden, dan leert je paard vanzelf dat er niets engs is en zal hij zich een stuk zekerder voelen!
Mijn paard is overigens de baas in zijn gemengde kudde van 10, maar hij heeft ook altijd overal plekjes aangezien hij altijd met de andere ruinen stoeit!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:22

Ik heb ook zo'n sul, laat zich werkelijk door iedereen op de kop zitten Lachen
Hij staat samen met een merrie, erg dominant maar zit hem iig niet achterna en hij weet precies waar hij aan toe is Lachen werkt echt super goed!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 14:32

Thnx voor jullie reacties!

Er bestaat geen mogelijkheid om hem op een kleiner stukje land te zetten. Hij is al een stuk rustiger dan voorheen in het land (toen nam hij een hap gras en draafde een rondje om weer een hap gras te nemen etc.). Hij let enorm goed op wat er gebeurd en eigenlijk valt er denk ik niet zo heel veel aan te doen.
Wanneer de kudde rustig is, is er niks aan de hand, maar wanneer er iets gebeurd (bijvoorbeeld wanneer er een paard uit het land gehaald wordt / tijd is om naar binnen te gaan), dan weet hij niet waar hij het zoeken moet (en 24/7 in het land is ook geen mogelijkheid).

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:42

Ik heb ook een paard wat heel laag in de rangorde staat, gewoon echt een watje.
Ze moeten em altijd hebben, jagen achter em aan bijvoorbeeld of bijtplekken tot bloedens toe... Ach gut

Op mijn 1e stal was het een probleem als de groep gewijzigd werd door een nieuwkomer.
Hield ik altijd mijn hart vast en heb ik vaak genoeg mijn paard een poos uit de groep gehad en alleen in een weitje gezet. Daar stond ie dan heel rustig. En dan kan je zeggen: laat ze het uitvechten... Nou, dat gaat niet..
En daar was geen begrip voor het probleem

Tweede stal was een grootschalige pensionstal/manege en daar waren ze wel heel begripvol met "het probleem" Ja
Daar stond ie bij ponietjes van 1.35m en die waren zelfs de baas over mijn paard (1,57m) Huilen van het lachen
Maargoed, het was goed uit te houden voor mijn paard en hij wist zijn plek in de groep. Ze zaten niet achter hem aan, ideaal. Hij kon gewoon lekker gerust buitenlopen.

Nu sta ik op een stal met maar 2 andere paarden. De ene durft weleens een sprint achter de mijne te nemen. Een voordeel is dat de jager niet veel conditie heeft en het bij 1 rondje al aflegt Knipoog
Ander iets waar ik me over verbaasde een maand geleden: ik zag mijn paard zélf een keer een goede trap uitdelen naar dát paard toen hij "achtervolgd" werd Wow!
Ik dacht: eindelijk!!! Haha!

Ik zou als het mogelijk was, jouw paard bij een kleine groep zetten. Bij voorkeur 1 tot 3 andere paarden. Rustig karakter. En dat ook zo houden. Dan weet je paard precies wat hij/zij aan hun heeft om en duur en zal hij/zij ook veel rustiger worden.

Succes hoor!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:52

Mijn paard is ook heel onderdanig. Maar het heeft nog geen problemen gegeven. Een enkele keer heeft hij weleens een wondje of een plekje, maar niet noemenswaardig.
Hij staat nu in een groepje van 4 waar een duidelijke rangorde is. Mijn paard is het laagste in rang, maar accepteert die status wel. Ik denk dat er daarom ook geen probleem is...

Maar als het moeilijk gaat in de groep, dan zou ik hem idd in een kleiner groepje proberen te plaatsen. Liefst met niet al te dominante paarden erbij. Dan nog zal er wel even gerommelt worden met de rangorde, maar zou het snel duidelijk moeten zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:26

ik heb ook zo n oud beestje staan die het laagst in de rangorde staat ( btw ook een schimmeltje) maar het land is groot genoeg voor haar om rustig te grazen en te rusten..
mochten er andere vervelende ponys haar pesten gaan die apart en niet het oudje Lachen