uitbreken en tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sillytje

uitbreken en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:43

Hallo Bokkers,

Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een schat van een ruin, hij is 2,5 jaar en staat lekker op de wei (24/7) met zijn maatjes. (3 ruinen van zijn leeftijd, en 2 van rond de 10 jaar ). Het stuk grond bedraagd 4,3 hectare opgedeelt in 2 kleinere stukken.

De omheining bestaat uit een 3-laags hout, rond door rond. en ongeveer 40 cm daarvoor staat 2 bands stroom band gespannen. Het probleem wat zich dus voordoet is dat meneer erover heen springt. Zowel in als uit. De rede? Geen idee. We hebben de omheining al vehoogd van 1.40 naar 1.50 ( hoger mag niet ), het band al iets naar voren gehaalt maar dat werkt allemaal niet. Ook rekening mee gehouden dat em iets pijn zou kunnen doen, je weet maar nooit, dus DA en physio zijn ook al geweest. Niks kwam eruit, alles prima.

Feit is, hij is pas 2.5 en echt bevordelijk voor zijn lichaam is dit niet. Ik heb het niet over 1 keer in de zoveel tijd maar echt 3 a 4 keer per dag. Zelf zit ik al 20 jaar in de paarden en heb dit echt nog niet meegemaakt. Meeste tijd als je er niet snel genoeg bij bent springt hij weer terug, maar verder laat hij zich prima pakken.

Iemand een tip? Op het moment word er weinig met hem gedaan, hij mag gewoon lekker paard zijn voor het moment.

Ps. Excuuses voor het nederlands alweer een tijd geleden dat ik het gebruikt heb

Annebell_001

Re: uitbreken en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:39

Waar gaat hij heen als hij eruit springt, heeft hij wel maatjes bij hem in het land?
je hebt al best veel geprobeert en om nou sloten aan te leggen om zijn land... das t ook niet helemaal.
lastig is het zeker wel..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:40

kun je niet met prikpaaltjes stuk voor de draad ook afzetten, dat het breder word?

sillytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 08:24

@ wigchert Ja ze staan met z'n zessen, is ook een vrij hecht groepje en ravotten ook samen. Als hij eruit is gaat hij echt totaal nergens heen, hij blijft gewoon bij de omheining naar de andere kijken, dan na ongeveer 5 minuten gaat hij gewoon terug. Voor zover ik kan zien en gezien is hij nog nooit aan de wandel gegaan. Sloten is iets waar ik nog niet aan gedacht had maar dan zou ik moeten kijken of dat toegestaan is. Kan wel een optie zijn.

@Lynn_Nikita hmm dat valt te proberen, We hebben wel 40 of 50 cm daaarvan af gespannen maar verder uitbreiden kan natuurlijk . Enigste waar ik me dan zorgen over maak is dat hij het dan toch probeerd.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:05

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:11

Heb er ook eens eentje geweten die de wei uitsprong en de baan oprende... Na zo'n avontuurtje wist mijn instructrice niet meer wat gedaan (uit de stal sprong hij ook) en heeft ze hem een hele middag aan de muur gebonden. Paard heeft er ontzettend staan boos worden. Verder hem goed in het werk gezet en het probleem is verdwenen.

Met een 2.5 jarige kun je al grondwerk doen.

Verder mss idd een brede omheining maken, ik denk niet dat hij zichzelf zo hard gaat overschatten als hij nu al zo vlotjes die 1m50 springt: die weet het wel in te schatten Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:12

Ik denk niet dat je moet afvragen hoe je dit voorkomt, maar meer waarom doet hij dit?

Voelt hij zich wel prettig in de groep?
Wordt erop gereageerd door de groep als hij in een ander stuk loopt?
Staat er voldoende gras of is het gras bij de buren groener?
Doet hij het sinds te laatste tijd of brak hij altijd al uit?