stalling veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bram123

stalling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 10:29

Hallo,
Ik zit er over te denken om een veulen aan te schaffen en nu vraag ik mij af wat beter zou zijn;
24/7 weidegang of op een pensionstal(met weidegang uiteraard) zodat hij ook al aan een stal zal wennen?
En zijn er ook nog bijkomende kosten voor een veulen die je bij een volwassen dier niet (of niet zo snel) hebt?

poes

Re: stalling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:30

Iig ergens waar hij zoveel mogelijk buiten staat met soortgenoten van verschillende leeftijden.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:34

Opfok, dat ze in een koppel staan..

Zo leren ze omgangs'normen' en respect.
Daarnaast, een veulen kan nog minimaaaal 3 jaar niets doen, dan ga je hem toch niet op een stal zetten Verward
Imo is het écht heel belangrijk dat je hem bij een goed opfok plaatst.

succes

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:35

24/7 weidegang !! met andere soortgenootjes.
En hem/haar daar gewoon opzoeken.

Mijn veulen heb ik ook in de opfok,ik vind dit zeer belangrijk voor een jong dier!
Lekker spelen met de andere.
's winters hebben ze een schuilhok waar ze in kunnen.
En idd waarom in een stalletje zetten als je de eerste 3 jaar er toch niks mee kan doen behalve poetsen,en poetsen kan ook in het land!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:37

opfok hoeft niet eens per sé, maar zorg in ieder geval voor een gemengde kudde (jongelingen van zijn leeftijd maar ook oudere paarden die netjes opgevoed zijn, veulens kijken een hoop af en kunnen hiervan leren!) en 24/7 weidegang. een veulen heeft op stal niets te zoeken, tenzij hij ernstig ziek of kreupel is.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 10:43

Ik bedoelde ook eigenlijk alleen 's nachts op stal en overdag de wei op met andere paarden...
Maar 24/7 weidegang is dus een beter plan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:43

bram123 schreef:
Ik bedoelde ook eigenlijk alleen 's nachts op stal en overdag de wei op met andere paarden...
Maar 24/7 weidegang is dus een beter plan?

ja dat is een véél beter plan. 's nachts op stal heeft geen enkele meerwaarde, hooguit dat je veulen last krijgt met overvulde benen en stalondeugden.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:02

Ben nu aan het googelen naar een opfok in de buurt van barendrecht..
Iemand tips?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:03

Ik kan je in ieder geval aanraden om niet naar Stal Beau in Wijk en Aalburg te gaan... Er heeft hier op Bokt al een heel topic over gelopen en uit eigen ervaring zou ik het je ook sterk afraden.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:17

Maar nu zit ik weer te denken dat ik het eigenlijk wel erg belangrijk vind dat het veulen veel in handen is.
En naar mijn idee heb je dat in een opfok niet zo..?
Dan kan ik misschien beter zoeken naar een weiland waar hij 24/7 met andere paarden staat

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:21

bram123 schreef:
Hallo,
Ik zit er over te denken om een veulen aan te schaffen en nu vraag ik mij af wat beter zou zijn;
24/7 weidegang of op een pensionstal(met weidegang uiteraard) zodat hij ook al aan een stal zal wennen?
En zijn er ook nog bijkomende kosten voor een veulen die je bij een volwassen dier niet (of niet zo snel) hebt?

om het beste te kunnen beslissen over wat het beste gaat zijn voor een dier moet je kijken naar wat het dier nodig heeft

-een veulen heeft om optimaal te groeien (lichamelijk, en geestelijk) zo veel mogelijk onbeperkte ongedwongen lichaamsbeweging nodig, dus dat betekend, liefst 24/7 met een aantal andere dieren (ideaal is verschillende leeftijden) de ruimte hebben om te eten, te tutten, te spelen en te doen .
in de zomer weide, in de winter als weidegang niet mogelijk is loopstallen, paddock etc
-zonlicht om bepaalde vit om te zetten en aan te maken
-gezelschap van andere dieren

als je dus de keuze moet gaan maken tussen ene pensionstal waar het dier op de box komt te staan en dagelijks per gratie gods een paar uurtjes naar buiten mag in de winter
of opfok waar het dier zomers op de wei en in de winter in ene groep op loopstal/paddock komt
is voor mij de keuze makkelijk
opfok

wat betreft waar , er zijn heel veel verschillende bedrijven , ik weet niet of je een hengst of merrie onder wil brengen
maar voor merries weet ik nog wel ene paar plekjes ,
hengst ook wel trouwens, stuur maar pm als je meer wil weten

wat betreft veel in handen ,ik heb persoonlijk het liefst dieren die juist niet erg veel in handen zijn geweest
in de opfok word dagelijks gevoerd, dieren worden dagelijks van dichtbij bekeken , ,m aai over de bol
hoefsmid, DA, ontwormen, gaat gewoon allemaal door
het is bij opfok echt niet zo dat je paard in een weide of loopstal geplempt word en er niet meer naar gekeken word

en wat een dier leert als veulen (voeten geven., stilstaan aan het touwjte, overal aangeraakt worden ) dat bli9jft er echt wel in zitten
bij veel opfokadressen ben je ook gewoon altijd welkom om naar je paard te komen kijken
ken ook opfokadressen waar je gewoon je gewoon pensionklant bent en dus ook egbruik kan maken van alle faciliteiten

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:16

ik zou in iedergeval kiezen voor 24/7 en niet op een pensionstal.
Ik heb ook een jaarling die heeft in de opfok gestaan 2 maanden maar heb hem daar weg gehaald omdat het niet goed ging
zowel het paard zag er niet goed uit als de opfok die zich niet aan de afspraken hielt.
Maar omgeving barendrecht is weinig te vinden voor opfok ik woon namelijk in rotterdam en ben haast overal wezen kijken
Maar of ze zijn niet goed of ze zitten vol.
Mijn jaarling staat nu op het land met 2 leeftijdsgenootjes en een shetlander en voor de winter gaan we daar een stal op bouwen of we laten een container plaatsen waar ze in kunnen staan.
En ik merk nu na 3 weken dat hij er staat dat hij het veel meer naar zijn zin heeft, en ik kan hem nu ook al wat meer gaan leren zoals poetsen en voetjes geven.
Verder mag hij lekker genieten van zijn jonge leventje hij heeft dadelijk nog genoeg te doen haha.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:37

Wat mij betreft is een veulen/jaarling 's avonds opstallen geen probleem, mits dat bij het ras past. Koudbloeden hebben het gauw te warm op stal.
Ik vind het typisch iets van bokt, dat ze allemaal standaard 24 uur buiten moeten lopen. Afgod Bij voorkeur in een zandbak wat we dan met een luxe woord paddock noemen, omdat het zo lekker natuurlijk is (dream on) Nagelbijten / Gniffelen

Als ze voldoende beweging, voer en soortgenoten krijgen, dan heb je het prima voor elkaar. Opfok met een uitloop is natuurlijk ook prima, maar een pensionstal vind ik minder. Ik vind het mooiste om jonge dieren tenminste met zn beiden in een box te hebben. In de wei mogen het er veel meer zijn, maar das afhankelijk van de grootte. Het voordeel van 's avonds opstallen is dat je ze tenminste 2x per dag in de handen hebt, zonder ermee te tutten.

Zorg er in elk geval voor dat je goed laat voorlichten door mensen die er verstand van hebben

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:46

Ik vind het wel een probleem om een veulen 's avonds en 's nachts op te stallen. Ik zie het voordeel van een stal tov 24/7 buiten absoluut niet.

Een opfok is niet noodzakelijk, sterker nog, liever niet naar mijn mening. Een veulen kan prima in een gemengde, kleinere kudde. Op die manier groeien ze geestelijk en lichamelijk zo goed mogelijk op.

Alani schreef:
Wat mij betreft is een veulen/jaarling 's avonds opstallen geen probleem, mits dat bij het ras past. Koudbloeden hebben het gauw te warm op stal.
Ik vind het typisch iets van bokt, dat ze allemaal standaard 24 uur buiten moeten lopen. Afgod Bij voorkeur in een zandbak wat we dan met een luxe woord paddock noemen, omdat het zo lekker natuurlijk is (dream on) Nagelbijten / Gniffelen

Haha, is dat echt zo? De nieuwe rage op bokt? Tsja, paddock paradise... Ik ben wel voor 24/7 buiten maar doe mij maar gewoon een paar hectare weide of natuurgebied OK dan! .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:15

veulens en jonge paarden 24/7 buiten op de weide is ideaal
de meerwaarde van ene paddock voor een opgroeiend paard zie ik niet
behalve dan in de winter wanneer er op heel veel plaatsen gewoonweg geen weidegang mogelijk is
dan heb ik ze in de winter liever op de paddock dan op een stal
of in een loopstal met heel erg veel frisse lucht

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:19

Ik ben geen voorstander van een opfok stal. Zelf lekker met je veulen bezig zijn is wel zo leuk. Dat hij of zij overdag op het land met vriendjes moet is natuurlijk een eerste vereiste!
Maar als je een veulen in de opfok doet en je ziet hem een of twee keer per maand, waarom neem je dan een veulen vraag ik me altijd af. Dan is een 2 jarige wel zo leuk omdat je daar al wat mee kan gaan doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:33

ik hou ze zelf ook liever in de hand, altijd gedaan en toen ik de nodige ervaring mbt opvoeden eenmaal had is het ook altijd super gegaan. hou er wel rekening mee dat een veulen opvoeden wel even iets anders is dan werken met een paard dat het nodige al geleerd heeft.

zelf heb ik ze altijd gewoon op de eigen stalling in een groep gehad, 24/7 buiten. ik kon er dan net zo makkelijk wat mee doen als met de andere paarden, en ze kunnen dan ook makkelijk mee als je iets gaat doen met een ervarener paard (vaststaan naast een ervaren paard dat ze kennen is makkelijker, idem voor de eerste keer poetsen e.d., rust is heel belangrijk bij het werken met paarden, zéker met jong grut). bovendien kunnen ze zo mooi de kunst afkijken.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:45

Mijn ervaring is dat een veulen het meeste leert in een groep. Het liefst een zo natuurlijk mogelijke groep d.w.z. merries met veulens, jaarlingen enz. enz. Dat is natuurlijk niet zó makkelijk te realiseren, maar misschien kun je bij een goede fokker een veulen kopen en dan afspreken dat hij/zij daar (tegen een reëele vergoeding uiteraard) blijft staan tot zijn/haar 2,5 jr.

Dan krijg je een paard terug dat gezond van geest is en gezond van lijf en leden, die al heel veel fatsoen heeft doordat hij/zij mede is opgevoed door "de groep". Dit is natuurlijk één van de vele mogelijkheden.

Wat je ook vaker hoort is dat je 2 veulens van dezelfde leeftijd koopt, die gewoon opvoedt vastpakt en ze dagelijks op de wei of in de paddock zet. Na 2,5 jaar verkoop je één van de veulens...

Laatste mogelijkheid, je koopt nu nog niets, spaart lekker door en koopt straks van het uitgespaarde geld (kosten dierenarts, stalling, wormenkuren, hoefsmid enz. enz.) een hartstikke goed volwassen paard!

Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:01

ieder paard hoort imo in een groep... dat vind ik echt levensbehoefte nummer één, onder andere.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:10

ik persoonlijk vind het belangrijk dat een veulen zoveel mogelijk buiten staat met soortgenoten.
Mijn nu jaarling staat met 3 andere hengstjes op het land 24/7 ik zie hem elke dag kijk of alles goed gaat en of ze water hebben verder gaan ze lekker hun gang.
af en toe een borstel er over beetje aaien en klaar weer.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:26

Alani schreef:

hahahahahahha.....

Wil even zeggen dat ik een heel leuk plekje gevonden heb: Hij kan heel de zomer samen met 3 andere veulens en een aantal volwassen dieren lekker de wei op. En 'swinters gaat hij 'snachts op stal maar dan wel samen met een ander veulen.

Nou, helemaal goed toch?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:40

bram123 schreef:
Alani schreef:

hahahahahahha.....

Wil even zeggen dat ik een heel leuk plekje gevonden heb: Hij kan heel de zomer samen met 3 andere veulens en een aantal volwassen dieren lekker de wei op. En 'swinters gaat hij 'snachts op stal maar dan wel samen met een ander veulen.

Nou, helemaal goed toch?

Bram; ik had het niet anders gedaan. Super voor elkaar!
Zo te lezen gaat het om een jaarling (geboren vorig jaar)?

Even nog een aanvulling
Opstallen 's nachts is voor mij ook alleen in de winter. In de zomer kunnen ze prima buiten blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:44

ik zou voor 24/7 in de opfok gaan. liefst 24/7 wei, maar ik ken ook een opfokstal daar staan ze swinters in kuddes in een grote loopstal. dat is ook een optie. nu al laten wennen aan een stal is onzin, en als je t mij vraagt moet je em nooit laten wennen aan een stal. daar hoort een paard niet in thuis Knipoog

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:58

het gaat om een veulen van 15 maart dit jaar. Hij mag dus nog niet bij zn moeder weg..
En ik moet ook zeggen dat het nog niet 100% zeker is. Moet eerst nog gaan kijken.
Maar ik moest natuurlijk eerst zeker weten of ik wel een plaatsje voor m kan vinden.
Dat is nu gelukt dus ga van t weekend kijken. Spannend hoor!

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:59

En opfok heb ik ook gezocht maar dat is niet wat ik wil.. Heb daar een beetje een beeld bij dat je daar je paard neer zet en over 2 jaar ofzo op kan halen.
Maar ik wil juist elke dag even gaan kijken.