vraagje over metselen stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

vraagje over metselen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:58

De titel zeg er al iets over. Ik heb een loods tot mijn beschikking, en ik wil die gaan opmetselen met beton blokken. Nu mijn vraag;

- Hoe breed moeten ze minimaal zijn ? Ik dacht zelf aan 10cm, maar is dat sterk genoeg ?
- En hoe hoog moet ik opmetselen ? Ik dacht zelf aan 1.30m. Hij mag gewoon met z,n hoofd eroverheen gluren. Het word een stal zonder tralies.

Kunnen jullie mij hierbij wat tips geven of dit verstandig is allemaal qua hoogte muur en breedte steen ?

dingetje

Re: vraagje over metselen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:00

Betonblokken zijn 10 cm. dik. Hetzelfde als gewonen metselstenen maar 10 cm. is te dun. Een beetje duwwerk en het ligt om. Je moet zeker een steensmuur hebben. Dus 20 cm.
1.30 m. lijkt me redelijk. Ik weet niet of je er een groot paard in doet of een pony....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:03

Hoe hoog het moet hangt van de je paard af.

Mijn A-welsh kwam over 1.30m heen. Bloos
Mijn paard (1.57m = dus eigenlijk een pony Clown ) bleef er netjes achter staan Haha!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:04

Het zijn van die betonblokken met gaten erin, die zou je eventueel nog kunnen vullen met beton. Je hebt ze ook gewoon massief, die ik dan neem. Ze zijn er in allerlei maten. die maten die ik wil lxbxh=32.5cmx10cmx20cm.
Maar 10 is te smal. Zou 15 i.p.v 20cm ook kunnen ?
Mijn paard is 156.5m ong.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:11

Wij hebben onze Welsh-Atjes achter 1.30 hoog en 20 cm. breed staan....en idd ons veulen kwam er ook overheen.... Nagelbijten / Gniffelen
Persoonlijk zou ik zeker niet minder breed dan 20 cm. gaan maar dat is je eigen keuze natuurlijk.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:27

Zekere voor het onzekere inderdaad, en dat risico wil ik niet nemen. Dus dan ga ik naar de 20cm.
Ik heb 2 mini pony merries, en die muur wilde ik tot 80 cm laten gaan. Dat is toch hoog zat ? Kunnen ze er nog overheen kijken.
En ik denk dat ik tot de 1.40m gaat met de muur. Er komt ook nog bedekking in de stal , en ik ben een vrij ruime strooier.

Dan ga ik het zo doen. Bedankt voor de informatie !