vrije dagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

vrije dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 18:00

Ik rijd mijn paard zeker 4 x per week of longeer hem. Als je hem zo in de wei/paddock zet doet hij helemaal niks. Ik hoor andere mensen over een vrije dag per week. Dit zou ik best willen proberen, maar ik heb zo het idee dat hij zijn energie gewoon iedere dag kwijt moet en dat hij anders de volgende dag te druk is.

Kan ik hem een vrije dag geven en zo ja, hoe moet zo'n dag eruit zien?

Nicky_

Re: vrije dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:15

Die van mij moet ook eigenlijk elke dag wel wat doen, al is het maar wandelen/weidegang.
Anders is ze meestal te enthousiast onder het rijden en niet in te houden Clown

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:18

Ik geef mijn paard regelmatig een dag vrij,maar hij heeft wel een mega weiland waar hij zich overdag lekker kan uitleven!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:40

Een vrije dag is een dag waarom je paard niets moet doen.
Mijn merrie staat van 9-19u op de weide, dus als ik ga rijden pluk ik haar gewoon uit de weide of rij 's avonds wanneer alle paarden binnen zijn. Als ik niets doe blijft ze gewoon op de weide, denk niet dat ze daaronder lijdt Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:46

Een vrije dag is bij mij een dag waarbij ze geen werk hoeven te doen.
Wel lopen ze die dag (net als de andere dagen) gewoon in de paddock en/of in de wei.

Ik probeer ze beide 5 dagen per week te laten werken, afwisselend in zwaarte en soort werk en 2 dagen per week hebben ze echt vrij, dan hoeven ze dus echt niks te doen...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:43

Je kunt je paard best een vrije dag geven.
Zolang ie maar niet 24/7 op stal staat.

Mijn paard hoeft niet iedere dag te werken maar staat wel van 10.00-19.00 in een groot weiland waar ze de benen kan strekken. Dat vind ik erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:44

Staat je paard alleen?
Samen bewegen ze vaak meer.
Maar gaan ook heerlijk staan kroelen samen.
Is toch heel wat fijner dan op stal Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:47

Onze paarden staan in een MEGA weiland 24/7 dus als ze een vrije dag hebben staan ze alsnog lekker in de wei Lachen

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:08

Mijn pony heeft minimaal 1 dag in de week vrij, soms 2 of 3

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:35

Het is geen probleem om een dag vrij te geven. Als ze maar voldoende beweging krijgen in de rest van de week kan dat echt geen kwaad hoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:35

Onder een dagje vrijgeven versta ik niet longeren of rijden..
Gewoon lekker de hele dag op de weide. Ja

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:28

Ik vind dat paarden NET als mensen zeker vrije dagen verdienen Pling
Mijn ventje is pas 5 jaar en we doen het rustig aan,, dus in het hele begin werd er 3x per week gewerkt en had hij 4 dagen vrij..
Naarmate we wat vorderde werden het 5x pw werken 2 dagen vrij

Wij rijden nu L1 dressuur en B springen

Alleen NU ligt het even anders.. Huilen

Mijn paard( anderhalf jaar onder zadel) staat nu voor 2 maanden weer in de opfok Pling

Ik vind het super voor mn paard,, (wat minder voor mij) heb stuk bot gescheurd/gebroken in mn enkel,, dus tja,, ik geef hem met alle plezier en liefde even 2 maanden vakantie(als nodig wat langer) Pling

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:31

Mijn merrie krijgt ook elke week wel een vrije dag en daar versta ik inderdaad ook onder niet werken. Ze gaat dan wel in het land, los, of we gaan wandelen. Heb daar nooit last van met rijden.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:00

In de zomer als ze een vrije dag heeft blijft ze gewoon in haar mega grote weiland. en in de winter als ze een vrije dag krijgt dan ga ik met haar een half uur of 45 minuten wandelen. Ik mag haar niet longeren ivm artrose, vandaar dat ik ga wandelen. Ze heeft ook niet bepaalde dagen dat ze vrij krijgt, meestal heb ik dan op die dag geen zin om te rijden of geen tijd om te rijden.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:33

Ik rij ongeveer 4 keer per week, de rest van de tijd staat ze op de wei. Met andere woorden, dan heeft ze vrij. Ik heb geen tijd om haar iedere dag te rijden. Ze verveelt zich niet en loopt gewoon de hele tijd met d'r neus over de grond naar grassprietjes te zoeken, voldoende bezigheid dus.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:34

Gisteren heeft hij dus een vrije dag gehad en heeft gisteren en vandaag lekker op de wei gestaan. Nu wilde mijn zus hem vandaag gaan rijden, maar dit ging iets anders dan gepland. Hij "schrok" van (n)iets. Dit is dan het schrikken, zodat hij even zijn benen kan strekken. Zij lag er dus af. Nu moest ik er dus op. Eerste keer dat ie schrok ben ik blijven zitten. Daarna is ie nog een keer geschrokken en ben ik er ook afgevallen. Normaal doet ie dit nooit. Op de wei staat hij met een andere merrie. Op de wei/in de paddock doet hij niks qua rennen, bokken,uitleven, etc. Dus houdt hij al zijn energie op tot het rijden en dan gebeurt er dit. Wat kan ik hier dus mee doen?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:39

ravado schreef:
Gisteren heeft hij dus een vrije dag gehad en heeft gisteren en vandaag lekker op de wei gestaan. Nu wilde mijn zus hem vandaag gaan rijden, maar dit ging iets anders dan gepland. Hij "schrok" van (n)iets. Dit is dan het schrikken, zodat hij even zijn benen kan strekken. Zij lag er dus af. Nu moest ik er dus op. Eerste keer dat ie schrok ben ik blijven zitten. Daarna is ie nog een keer geschrokken en ben ik er ook afgevallen. Normaal doet ie dit nooit. Op de wei staat hij met een andere merrie. Op de wei/in de paddock doet hij niks qua rennen, bokken,uitleven, etc. Dus houdt hij al zijn energie op tot het rijden en dan gebeurt er dit. Wat kan ik hier dus mee doen?

Jeetje,, niks bezeerd hoop ik? Huilen

Gewoon je paard even loslaten en/of longeren VOOR je erop stapt Knipoog

Is hij zn energie kwijt Pling

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:20

ravado schreef:

zazoeyou schreef:
ravado schreef:

Jeetje,, niks bezeerd hoop ik? Huilen

Gewoon je paard even loslaten en/of longeren VOOR je erop stapt Knipoog

Is hij zn energie kwijt Pling

Toch geen echt vrije dag geven maar even los laten rennen in de bak.

Ik zelf zou nooit losgooien of longeren voor het rijden, ik wil er gewoon op kunnen stappen zonder eerst bezig te zijn met de energie eruit te halen, ik zelf zou dna volgens mij ook bangig worden er in ene op te stappen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:23

ravado schreef:

Bah wat vervelend, ik denk dat je dit ook moet proberen rijtechnisch op te lossen. Houd hem bezig, de hele tijd zodat hij geen tijd heeft om te gaan klieren. Ik hoop dat het wat beter wordt want dit is wel heel vervelend!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:34

je kan ook voor het rijden je paard even laten uitrazen( gek laten doen) in de longeerbak als je het niet vertrouwt en dan er op gan zitten. het kan ook zijn als je haver voert dat hij daar heel erg veel energie van krijgt. dus kijk even of het aan het voer ligt of dat het gewoon speelzigheid is van je paard zelf. mijn ouders en ik hebben samen 4 paarden en gooien ze elke week minimaal 1 keer samen los in een bak van 20 x 60 (ze staan samen in de wei dus dat gaat wel goed).

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:06

Mijn verzorgpony doe ik 4 keer in de week.
De eigenaar gooit der meestal alleen los,
samen met nog een pony en dan heel even opjagen.
maar dat is ook niet iedere dag. En anders dan staat ze toch meestal in de wei, met der vriendinnetje.
Alleen soms heb ik ook wel eens zin om wat anders te doen dan rijden of longeren.
Dan verzin ik meestal wel wat anders om te doen,
waar ze een beetje rustig aan mee kan doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:32

een vrije dag kan, mits het paard wel zijn beweging krijgt. die van mij staatr altijd in de wei en heeft meer vrije dagen dan werkdagen. ze geeft zichzelf toch wel voldoende beweging Lachen

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:52

Als mijn paard een dag vrij heeft, staat hij altijd de hele dag in de weide en gaan we 's avonds even wandelen en uitgebreid poetsen..
Als ik het idee heb dat hij ondanks een hele dag wei toch te veel energie heeft voor een vrije dag, dan gooi ik hem even los in de bak en daag hem een beetje uit, dan moet ie altijd even heel hard bokken en gek doen en dan is het goed.
En soms longeer ik even aan een halstertje en mag ie gek doen aan de longe als hij daar behoefte aan heeft, ook dat noem ik nog een vrije dag...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:55

Ik rij mijn paard 5x per week en ze heeft dus 2 dagen vrij. Dan staat ze wel in de wei.
Als ik om een of andere reden een dag niet kan rijden en ze 2 dagen achter elkaar vrij heeft dan kan ik dat ook aan haar merken. Meestal longeer ik haar even een kwartiertje, dan ze even uitrazen en bokken en daarna is het ook weer over en is ze goed te rijden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:36

Ik vind wel dat een paard op z'n minst 1 dag vrij is en dan echt de hele dag "niks" hoeft te doen, lekker de weide op, ook niet mee gaan frummelen, tutten of wandelen oid. Jij hebt ook niet altijd zin dat je elke dag hele tijd mensen om je heen hebt (die je aan het werk zetten Tong uitsteken).