Onweer; binnen of buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samneman

Onweer; binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 09:09

Ik heb mijn paarden 24/7 buiten staan in de zomer.
Tot nu toe als ik wist dat het ging onweren haalde ik ze voor de nacht binnen. Maar nu vraag ik het mij af, wat is slimmer?
Paarden binnen zetten, met een kans dat het inslaat in de stal, met alle gevolgen vandien..
Paarden buiten zetten, met kans op inslag op een paard (erg klein) of paniek wanneer er ergens iets inslaat..
Ik loop elke keer weer te twijfelen wat ik moet doen, als het erg onweert doe ik geen oog dicht als de paarden buiten staan, en spring ik toch weer uit bed om ze binnen te halen om 2 uur snachts.
We wonen pal tegenover een hoge kerktoren (met bliksem afleider), dus als er in zou slaan, zou het daar op zijn neem ik aan..
Ben benieuwd naar jullie meningen!

flubjuh

Re: Onweer; binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:16

dit ga ik even volgen.. mijn merrie staat namelijk 24/7 zomers op een weiland. Er staan wel bomen maar het een een natuurpark en alles is een beetje vlak daar. Vind ik ook altijd wel eng Verdrietig

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:18

mijn shetlander staat nu ook 24/7 buiten, en die blijft ook lekker buiten met onweer. hij geeft dr zelf weinig om. en ik denk dat het voor hem niet uit maakt of hij nou op stal staat of buiten

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:25

de mijne gaan naar binnen, altijd,.. meer ook omdat ik zelf zooo ontzettend bang ben.
Verder ben ik ook inderdaad bang dat ze zelf bang worden en er daardoor iets gebeurd.
Eigenlijk misschien onzin want ze kunnen nu zelf de stal in en uit als ze willen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:06

Enkele dagen geleden ben ik door een onweer verrast toen ik op de weide zat, echt donderen en bliksemen en stortregenen, ik kreeg er zelf een beetje schrik van Lachen De paarden konden de schuilstal in (waar ik zelf ook zat te schuilen) maar die gekken bleven gewoon buiten grazen Gestoord Ze gaven echt absoluut niks om die bliksem en donder, dus ik denk dat je je paard wel gerust buiten kan laten staan, zolang hij maar een schuilmogelijkheid heeft. Als hij dan binnen wil staan, zal hij echt wel naar binnen gaan.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 11:38

Nee, ik heb geen schuilmogelijkheid.
Voor zo ver ik weet zijn de paarden ook wel rustig bij onweer, maar omdat ik zelf bang ben doe ik ze naar binnen, maar nu vraag ik me gewoon af welke kans groter is, dat er in stal of in de wei iets gebeurt..
Ik denk zelf dat ze op stal meer kans hebben op ongelukken als het daar inslaat, je krijgt ze misschien nooit uit de stal als de fik erin zit..

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:14

Mijn verzorgpony's die blijven ook altijd buiten in de wei, hun maakt het niet uit. hebben ook niet echt een schuilmochelijkheid hoor, maar er is mij ook verteld dat stroom stroom aantrekt.. dus dat het zo wie so altijd naar het stroomdraad gaat?

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:23

Een paar dagen terug is het hier aardig tekeer gegaan, en toen hebben we de paarden binnen gehaald voor de nacht. Ze staan achteraf, tussen de bomen, en aangezien ik zelf anders een hele nacht wakker lig... Lekker binnen. Maar met een gewone onweersbui blijven ze gewoon buiten, hoor.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:28

Ik zit er ook altijd over te twijfelen. Toch laat ik ze in de zomer meestal gewoon buiten staan, omdat op stal zetten in de zomer vermoedelijk nog meer onrust geeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:42

Binnen!
Buiten kunnen ze in paniek raken en zich zo bleseren.
Ook kunnen ze buiten net zo goed geraakt worden door de bliksem.

Helaas is een bliksemafleider in de buurt echt geen garantie.
Zo ken ik een stuk onderaan de dijk waar meerdere paarden zijn getroffen door de biksem.Naast de paardenwei maar dan óp de dijk, staat een cafe met bliksem-afleider en om het cafe nog bomen. Helaas voor de paarden hielp dat dus niet (genoeg). Ik weet niet of er nu nog paarden worden neergezet.

piinkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:44

Ik weet neit wat handiger lijkt... Als ze buiten staan en je paard is bang voor onweer is er een grotere kans op uitbreken. Als je toch naast een kerk woont en mocht er bliksem inslaan, zou die op de kerk inslaan. Wat ik zou doen, is hem gewoon binnen zetten, maar het lijkt mij dat dat gewoon een persoonlijke kwestie is want niet ieder paard schrikt van onweer, maa rhet lijkt me wel het beste om binnen te zetten, ook ivm met blessures zoals superwoman hiervoor zei

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:01

Die van mij blijft ook gewoon buitenstaan.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 13:45

x_Renee schreef:
Mijn verzorgpony's die blijven ook altijd buiten in de wei, hun maakt het niet uit. hebben ook niet echt een schuilmochelijkheid hoor, maar er is mij ook verteld dat stroom stroom aantrekt.. dus dat het zo wie so altijd naar het stroomdraad gaat?

Dus de stroom van de draden halen is ook een idee? Ik zie ze er niet voor aan om door de draden te gaan, heb nu ook niet altijd het stroom erop.
Ik denk dat ik ze gewoon met een normale onweersbui buiten laat en als het echt dichtbij en hard gaat dat ik ze toch binnen doe, dan weet je iig waar ze precies zijn..Tnx voor de reacties

Ik zag trouwens dat er nog een actief topic over hetzelfde onderwerp ging, sorry

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:52

bij ons blijven ze buitenstaan. Ja

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:31

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:34

Ik heb ook geen schuilmogelijkheid, dus als het (alleen hard) onweerd, gaan ze naar binnen.

Shantiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:32

ik vind het altijd een beetje eng als mijn paard op het weiland staat, er staan wel bomen in de buurt enzo, maar toch. Mijn paard zal niet snel schrikken van de onweer maar ben bang dat zei erdoor geraakt wordt, daarom staat ze dan meestal binnen als het gaat onweren

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:49

Ik vind het ook eng als ze midden op een weiland staan, maar hier blijven ze wel buiten. We hebben bomen langs de wei, en allemaal bomen rond en boven de stal, waar het inslaat weet ik niet, maar ik hoop in een boom waar de paarden niet net onder staan...

Als het erg tekeer gaat haal ik de stroom van de draad en zet de schakelaar op de onweerstand. Die geleidt de stroom die eventueel inslaat op de draad naar de aarde (als het goed is)

Hier vlakbij zijn vorige week 3 mensen gewond geraakt op de golfbaan omdat de bliksem vlak bij hen insloeg.
In de plaats iets verderop was de bliksem in een huis geslagen en gelukkig geen brand of gewonden, maar dat gebeurd ook heel vaak. Een stal voelt dan eigenlijk niet veiliger dan gewoon buiten.

Hoe zit dat eigenlijk?
Weet dat je in de auto wel veilig bent met blikseminslagen omdat je daar die stalen kooiconstructie hebt waar de stroom omheen trekt, en weet dat je dan ergens tegenaan moet rijden (als het niet hard genoeg regent) zodat de stroom van je auto af kan de grond in en je daarna pas veilig uit kunt stappen.

Maar hoe veilig ben je in een huis?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:19

Hoe veilig je in huis bent hangt af van waar je je op het moment van inslag bevindt. Er loopt eenzelfde topic hier en daar heb ik ook al 1 en ander verteld.
Als het onweert ga in elk geval niet voor een raam staan, niet onder de douche en als het echt zwaar onweert is het beter electrische apparaten te ontkoppelen van het stopcontact.
Wat je schrikdraad betreft: spanning eraf halen zodat er geen + pulsaties meer door het draad gaan. Toch komt het voor dat de bliksem alsnog in schrikdraad slaat ondanks dat het uit staat; vaak blijft er dan niets over van het draad. (dun draad geeft zoveel weerstand dat het onmogelijk is een voltreffer af te voeren naar de grond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:20

Die van ons blijven allemaal buiten.
Behalve het merrie met veulen. Maar die staat sowieso 's nachts op stal Lachen

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:21

Ik laat de paarden buiten staan!
Vanaf 1 augustus komen ze bij het huis te staan en mogen ze zelf kiezen of ze met onweer naar binnen willen lopen, stallen staan gewoon open Knipoog

Toch zullen ze gewoon buiten blijven denk ik...
Ze geven er niks om..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:22

Mijne staat dan binnen. er is een keertje in land ernaast bliksemingeslagen. 5paarden dood:(.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:25

Buiten! Lachen binnen worden ze naar mijn idee nog paniekeriger, buiten kunnen ze rondrennen. En als de stal geraakt zou worden en in brand schiet :/

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:26

Bij ons staan ze ook 24/7 buiten, open vlakte ( geen bomen ), ik ben zelf niet zo,n liefhebber van onweer en maak me dan ook wel altijd lichtelijk zorgen als het onweert! Ja

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:27

Eowyn3003 schreef:
Buiten! Lachen binnen worden ze naar mijn idee nog paniekeriger, buiten kunnen ze rondrennen. En als de stal geraakt zou worden en in brand schiet :/
hogere punten worden als eerste geraakt;). en dat is bij ons niet de stal:D