Wie heeft de mooiste paddock-topic!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Wie heeft de mooiste paddock-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:39

Eigenlijk is de titel een beetje misleidend.. als lokmiddeltje bedoeld.. Bloos

Ik heb wat inspiratie nodig voor het aanleggen van een paddock. Maar met de zoekterm 'paddock' lukt het me niet - teveel resultaten met gewoon het woord paddock erin.

Enfin, ik krijg de indruk dat half Bokt wel een eigen paddock heeft, dus graag wat foto's aub!!

Van groot tot klein - ultrachique of doodgewoon - alles is welkom. Enneuh, als jullie willen, dan verklap ik graag wie de mooiste heeft hoor Clown Maar ik heb zeker ook nood aan 'simpele' voorbeelden want 't is voor de doe-het-zelf-vrouw.

Dus komop met die foto's Bokt!! Go jij! Go jij!

8nnemiek

Re: Wie heeft de mooiste paddock-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:58

Foto heb ik niet helaas.
De paddock waar mijn paard staat ligt aan de (uitloop)stallen vast. Die stallen liggen iets hoger dan de paddock, altijd droog dus, met rondom een meter beton, en daarvoor nog wat rubberen tegels. In de paddock zelf ligt gewoon zand. In het begin was dat erg fijn, maar omdat we op kleigrond zitten hier is die klei door het zand heen gekomen na een paar jaar, en dus loopt het water niet meer goed weg. In de winter is het dus een grote blubberboel, en door die klei ook nog eens spekglad en heeft een flinke zuigkracht. Dus als je op kleigrond woont dan zou ik je aanraden om toch te draineren en echt een flínke laag zand te storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:00

Bij ons op stal hebben ze paddocks met kunstgrassnippers erin. Met een houten omheinig.
20x20 geloof ik. En in het midden staat een boompje met hek eromheen en in de hoeken ook.
Best mooi.Al vind ik het onpraktisch dat er in het midden een bpom staat. Vind het ook niet echt mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:01

Heb er helaas geen foto's van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:17

Moderatoropmerking:
Let er wel op dat fotoverzameltopics niet toegestaan zijn, dus vandaar het verzoek om de foto's in links te plaatsen.

TS : Zodra ik op mijn eigen pc ben, zal ik wat foto's opladen.

Wat voor inspiratie zoek je? Laat je leiden door je huidige omgeving en ondergrond en je doelen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 07:38

Wij zitten hier ook op kleigrond (denk ik).. als het geregend heeft, dan heb je echt zo'n zuigeffect en eens terug opgedroogd, dan zitten er enorme 'kraters' en de grond.

Ik had graag wat inspiratie naar omheining, vorm, aanpak,..

Zelf had ik gedacht aan dubbele treinbilzen als BAK en daarin een worteldoek met een 20 à 40 cm zand erover. En met een houten omheining.

Klein, gewoon als uitloopje van de schuilstal. Een 6x10 ofzo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:14

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:48

Ik heb eigenlijk meer een uitloop dan een paddock voor mijn KWPN-er en mini-Shetlander. Ze staan samen in een buitenbox van 5 x 3 m. Ze kunnen naar buiten lopen en belanden dan op een stuk ruw beton van circa 50 m². Ik heb het omheind met dubbele schrikdraad.

De keuze voor de ondergrond is niet bewust. M'n ouders konden de betonplaten voor een geschikte prijs overnemen. Heb ook wel een grotere uitloop gehad, maar die was altijd ontzettend drassig (veengrond) en in de winter compleet stuk gelopen. Ben zelf heel tevreden met dit systeem. Ze kunnen 24/7 buiten komen als ze dat willen, krijgen hun eten mooi in de frisse lucht (mits 't niet te hard waait) en het is relatief eenvoudig schoon te houden.

Qua hoeven heb ik helemaal geen problemen. Ze slijten niet extreem veel, is mijn ervaring.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:54

Puera schreef:
Ik heb eigenlijk meer een uitloop dan een paddock voor mijn KWPN-er en mini-Shetlander. Ze staan samen in een buitenbox van 5 x 3 m. Ze kunnen naar buiten lopen en belanden dan op een stuk ruw beton van circa 50 m². Ik heb het omheind met dubbele schrikdraad.

De keuze voor de ondergrond is niet bewust. M'n ouders konden de betonplaten voor een geschikte prijs overnemen. Heb ook wel een grotere uitloop gehad, maar die was altijd ontzettend drassig (veengrond) en in de winter compleet stuk gelopen. Ben zelf heel tevreden met dit systeem. Ze kunnen 24/7 buiten komen als ze dat willen, krijgen hun eten mooi in de frisse lucht (mits 't niet te hard waait) en het is relatief eenvoudig schoon te houden.

Qua hoeven heb ik helemaal geen problemen. Ze slijten niet extreem veel, is mijn ervaring.

En waar kunnen ze zich bewegen zonder uit te glijden of hun gewrichten te overbelasten?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:03

Geen last van glibberpartijen op het beton... het is zeer ruw. Overbelasting van de gewrichten heb ik nog nooit wat van gemerkt. Paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen vanwege de manier van houden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:15

Puera schreef:
Geen last van glibberpartijen op het beton... het is zeer ruw. Overbelasting van de gewrichten heb ik nog nooit wat van gemerkt. Paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen vanwege de manier van houden.

Maar rennen, spelen etc? Dat lijkt me op beton dus echt niet lekker gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:28

Rennen en spelen kunnen ze toch ook gewoon in de wei doen? Clown

Mijn paddock is zo'n 14 * 20 m. Momenteel bestaat die bijna volledig uit grond. Aangesloten op 2 open stallen (van elk 4,5 * 5,2 m) en er ligt een stuk beton bij het hek. Het liefst zou ik het ding voor de helft bestraat zien met betonplaten, dit omdat het in de winter 1 grote natte blubberrotzooi is.

In de zomer, als de paddock gewoon droog en alles is, spelen of rennen ze ook niet in de paddock. Doen ze alleen in de wei. Hele jaar door rollen ze wel buiten, of het nou droog of nat is.

Mijn paddock is afgezet met gewone weidepalen en 4 linten. 1e en 3e is breed lint, 2e en 4e zijn van die smalle linten. Ongeveer 20-30 cm tussenruimte. Ik zit op kleigrond. De hoekpalen en de palen waar het hek aan zit, bestaan uit bielzen. Ik heb 2 hekken, de ene die ik voor normaal gebruik, en de ander is voor als we met de trekker in de paddock moeten zijn. Mijn paddock is daarnaast omzoomd met diverse bomen, met in 1 hoek een grote wilgenboom die de paddock voor 2/3e van schaduw voorziet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:33

Nee, dat klopt, het is geen ruimte om te spelen/te rennen. Dat had ook niet gekund met een ondergrond van zand, daarvoor is de ruimte ook te klein. Zomers komen ze zeker 4 uren per dag in 't weiland.

Niet iedereen heeft weet ik hoeveel m² ruimte voor bakken en paddocks. Knipoog

Maar als ik mijn paard en pony zo zie, dan lijken ze best tevreden. Ze kunnen de hele dag buiten staan... Don't shoot me omdat ik ze op deze manier hou, er zijn nog genoeg paarden die 23/7 tegen tralies aan kijken.

[Edit] En hier hou ik 't bij, het is een topic over verschillende vormen van paddocks. Niet over wie zijn paarden 't beste houd. Lachen

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:20

Onze paddock is 8 m. breed en 40 m. lang.
Grond bestaat nu nog uit gras maar dat zal wel niet lang meer duren denk ik.