'Merken' Paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:30

Om het je nog wat moeilijker te maken heb je in Duitsland ook nog veel van die 'paardenverenigingen' zoals Oldenburger, Rheinlander, Holsteiner en de Westfaler. Deze danken hun naam vooral aan het gebied waar ze vandaan komen en zijn qua uiterlijk vergelijkbaar met de KWPN'er.

Voor foto's van een Westfaler zie mijn profiel!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:58

De welsh pony is ook erg populair. Dit is een ras met verschillende secties. De sectie A, sectie B sectie C sectie D, sectie D en sectie K(en niet te vergeten de sectie HBW)

De sectie A is niet te vergelijken met een sectie D. Maar toch zijn het allebei welshjes. Ieder met een aparte rasbeschrijving.

Welshjes zijn vooral herkenbaar aan hun kleine oortjes. Als je meer wilt weten over de welsh moet je www.welshpony.nl maar eens doorspitten. En voor vragen kun je altijd bij mij terecht.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:25

Maxx schreef:
XoNo, je maakt het inderdaad wel moeilijker, maar bij Flettekind (heet het paardje zo, Flettie?) zie ik nog wel een beetje meer behang (jaja, ik begin het al te snappen) en bij jou paarden niet. Ik vind de maanogen persoonlijk niet zo mooi, maar misschien is dat in het echt anders hoor.

Hihihi, nee hoor, Flettekind heet geen Flettekind. Normaal gesproken wordt ze Fayette genoemd, daar hebben we weer Flettie van afgeleid en op een gegeven moment werd dat ook weer Flettekind (omdat ze de jongste op stal is). Maar meestal houden we het bij Fayette en Flettie Haha! Die foto van Fayette is trouwens in haar zomervachtje genomen en dan is mevrouw bij de benen een stuk minder behaard dan in de winter. Nu heeft ze redelijk acceptabele sokken maar ik weet onderhand al dat dat in het voorjaar weer veel dunner wordt.
Welk ras mijn voorkeur heeft: pffff, geen idee. Het hangt bij mij meer van het karakter van het paard af. Of dat nou een Tinker, KWPN-er, Shetlander of Shire is.

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 20:48

Pfff, wat een informatie allemaal zeg ... denk ik het een beetje te snappen, zijn er weer allemaal uitzonderingen en subsoorten.

Ik ga er maar eens een nachtje over slapen en dan lees ik het nog wel eens door. In iedergeval bedankt voor de reacties allemaal!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:57

Een troost Maxx, Het is zelfs voor iemand die heel lang in de paarden zit, niet altijd duidelijk om welk ras het gaat als ze een foto zien.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:06

Wat je hieronder ziet is een Fell-pony, dit is een tamelijk zeldzaam engels ras, sommige mensen vinden het net een kleine fries maar daar ben ik het toch niet helmaal mee eens.
Qua karakter is er sowieso veel verschil, fell-pony's zijn echte karakterpony's, eigenwijs met een hoog knuffelgehalte Haha! .
Afbeelding

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:11

Cassidy schreef:
Ik zie alleen een kruisje bij de laatste foto. En Leo's Diplomat is ook een bulletje bij de Quarters hoor.

Ook bij de Quarters heb je paarden die voor bepaalde disciplines zijn gefokt. En op een gegeven moment, helemaal bij de paarden die voor de American Quarter Horse Races worden gebruikt, zie je het verschil niet meer tussen een Quarter en een Engels volbloed.

Ik weet dat Leo ook bij de quarters een bulletje Knipoog is, maar dan is het verschil iig duidelijk. We moeten het natuurlijk niet te ingewikkeld maken heh

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:48

Ik heb wel een voorkeur. Over het algemeen voor pony's die wat steviger gebouwd zijn. En de shetlander komt echt op nummer 1. Dat zijn kleine eigenwijze pony's(zo worden ze meestal omschreven). Zijn er in alle kleuren behalve apaloosa(met kleine stippetjes, een 'koe paard' mag wel). Op mijn site staat een 'vuilnisbakken' shet. Heeft geen papier maar heeft wel alle eigenschappen van een shetlander. Hij is bij een ander stamboek goedgekeurd(het NMPRS, Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek, is voor alle kleine pony's onder de 1.06m).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 22:14

Ik ben helemaal weg van het Gelderse paard Nederlands ras waar er helaas niet zo heel veel meer van zijn.
Samen met het Groninger paard vallen ze onder de zeldzame (landbouw) huisdieren en krijg je subsidie als je er een hebt of er mee fokt.
Ze zijn over het algemeen redelijk aan de maat, hebben veel front en een "blij" karakter.
Afbeelding
Ilindra, een 13 jarige Gelderse merrie
Meer Geldersen (en een halve Groninger) in m´n profiel Schijnheilig

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:17

Een pipi-paard heet officieel appaloosa.
Net zoals een rijst-met-krenten-hond dalmatier heet.
Simpel toch...maar er zijn ook appaloosa's zonder vlekken!?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 01:23

Bij ons op stal staat een E-pony blauwschimmeltje wiens mama een Appaloosa is. Geen stip te bekennen. En toch wordt ze een Appie genoemd, want paps is onbekend. Ze heeft ook wel de ronde kont van een western-Appie, maar loopt M2-dressuur. En vandaar ook dat ik Appies zonder stippen die western lopen nog wel eens aanzie voor Quarters. Haha!

Maar zoals ik al eerder zei (en zoals Cassidy hierboven ook zegt): zelfs voor iemand die al heel lang in de paarden zit, is het niet altijd even goed te zien tot welk 'merk' een paard behoort...