Hoe laat ik een nieuw paard aan mijn paarden wennen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Hoe laat ik een nieuw paard aan mijn paarden wennen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 21:34

Hoi,

Ik heb net een jong paard en aangezien wij erg voor beweging zijn, wil ik hem laten wennen aan de paarden die we al hebben staan:
3 ruinen en 1 merrie (daar kan hij nog niet bij omdat het net gecastreerd is)

Ik heb hem de eerste dag alleen in de wei gezet en de rest op stal, dat ging goed. Als hij in zijn eentje stond en de rest 2 weilanden verder werd hij erg druk en was ik bang dat hij over het draad heen zou springen, dus niet gedaan.
De tweede dag had hij door dat er ook andere paarden in de buurt waren, dus toen was hij alleen niet meer rustig. 1 paard in een wei verderop gezet, ging niet, ernaast, ging ook niet.
Vandaag, dag drie, paard met 1 van de andere ruinen (al wat ouder, wel de baas maar niet gemeen) samen. Ging snel goed, Deden af en toe een beetje lelijk, maar veel snuffelen en stonden zij aan zij te grazen. De nieuwe zat wel veel achter de oude aan, beetje om te spelen, verder niet gemeen, maar die oude werd het zat en begon af en toe een beetje te schoppen. Daarop dacht de nieuwe, wat een leuk spelletje, waardoor hij dus achter die oude aan bleef gaan, die nog chagrijniger werd etc etc etc. We hebben ze uiteindelijk te pakken gekregen...

uiteindelijk is het doel dat ze allemaal naar buiten kunnen, desnoods over 2 weiden verdeeld.

Heeft iemand ideeen?? Ik denk dat het normaal is dat er wel een klap valt, maar ben toch wel bang dat er eentje iets beschadigd....

Alvast bedankt!!

Kris

Re: Hoe laat ik een nieuw paard aan mijn paarden wennen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:26

Verplaatst BEH --> VSW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:55

Je had de 'oude' en de 'nieuwe' niet uit elkaar hoeven halen. Het was beter geweest om het ze gewoon zelf te laten uitzoeken.

Ik zou er niet te moeilijk over doen. Gewoon met z'n allen in de wei; ze bepalen zelf de (nieuwe) rangorde wel.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 17:22

Ze moeten zowiezo apart, want we hebben een merrie en we willen geen veulentje...
Ik kan hem niet tussen de 3 ruinen zetten, dan wordt ie in elkaar gemept en hij is niet zo slim dat hij dan uit de buurt blijft!
Vandaag heeft hij weer met ons ouwetje gestaan, wat goed gaat totdat ik er 1tje wil vangen. Die ouwe liet zich niet vangen, dus m'n nieuwe ging daar weer achteraan rennen *zucht* uiteindelijk opgesloten in een klein stukje, ouwetje gepakt en toen liet m'n nieuwe zich wel vangen... Dus dat moeten we maar vaak oefenen. Voorlopig willen we ze dan de eerste zes weken bij elkaar laten staan en de andere drie een paar weitjes verder. Alleen dat vangen he?!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:05

Dan doe je het een voor een totdat ze met zijn 3en staan. De ruinen kunnen dan rouleren om de komende 6 weken bij de merrie te staan. Zodra die periode om is kan ook de merrie erbij en heb je op een rustige manier de nieuwe geintroduceerd. Laat de paarden het echter wel zelf uitzoeken, ingrijpen doet vaak meer kwaad dan goed.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:08

het is makkelijker om eerst een paar uur naast elkaar te laten lopen om ze te laten wennen, en dan bij elkaar te gooien. De paarden zoeken zelf wel uit met de rangorde

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:31

of met een andere ruin die wel houd van een beetje dollen?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:32

Zet hem met het minst dominante paard in de wei. Of paddock. Als dat goed gaat heeft hij een "maatje" En kan hij waarschijnlijk sneller bij de andere. En je kan ze ook om ste neurten bij elkaar zetten.Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:42

JoviBan schreef:
Je had de 'oude' en de 'nieuwe' niet uit elkaar hoeven halen. Het was beter geweest om het ze gewoon zelf te laten uitzoeken.

Ik zou er niet te moeilijk over doen. Gewoon met z'n allen in de wei; ze bepalen zelf de (nieuwe) rangorde wel.

inderdaad, hoe meer je er mee gaat klooien en ze om het minste of geringste eruit haalt, hoe erger het vaak word. Probeer het gewoon eens een week uit, dan merk je snel genoeg of het nou wel gaat of echt niet.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:32

Ik heb ze de laatste twee keer niet uit elkaar gehaald omdat ze vervelend waren, maar omdat ze naar binnen moesten! Ze waren juist rustig totdat ik ze wilde pakken... :S
Vandaag heeft ie apart gestaan, ging al redelijk goed. HIj heeft nog wat hengstengedrag de komende weken, dus daarna verwachten we al minder gedoe.
We hebben niet echt niet dominante paarden, de mijne (die ik al had) houdt wel van spelen, maar kan ook erg rake klappen uitdelen, heeft ook nog ijzers, dus daar ben ik een beetje voorzichtig mee, aangezien m'n nieuwe paardje erg hardleers is! Maar we blijven gewoon steeds proberen, hij wordt al steeds rustiger! Is tenslotte ook pas drie en nog geen week bij ons, dus komt vast goed! We zijn met 2 begonnen ooit, dus is met alle anderen ook gelukt!