Hoe oud is het hooi dat jullie geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Hoe oud is het hooi dat jullie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:57

Nou de titel zegt het al Haha!

Ik was er wel benieuwd naar want omdat ik laatst aan de boer van onze stal ging vragen hoe oud het hooi dat wij geven (niet als voer maar voor de geiten waar ze op liggen enzo) was
en het was maar liefst

15 tot 20 jaar oud Wow!

Ze hebben bij ons achter een klein bos met heel veel boeren een hele opslagplaats voor héél veel hooi gemaakt waardoor we heel lang genoeg hebben en het dus ook goed oud is.

Ik hoor het wel, groetjes Haha!
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 04-06-08 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Re: Hoe oud is het hooi dat jullie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:58

Da's geen oud, maar bejaard hooi. Zulke oude troep kun je niet meer voeren. Zit geen enkele voedingswaarde meer in. Hooi van een paar jaar (max 3 jaar) hoeft geen probleem te zijn, maar dit is rommel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:59

Mijn hooi is maximaal 3 jaar oud.
Hoe ouder het hooi, hoe minder voedingsstoffen er inzitten.
En hoe meer stof (en schimmel) erin komt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:06

Ja ik vond het ook al wat oud, dacht dus al is dat goed Scheve mond Maar dat hooi gebruiken we ook niet meer om te voeren maar voor andere dingen. Het hooi dat we ze voeren is ongeveer 2 jaar oud dacht ik. (heb het even verduidelijkt in het eerste stuk)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:30

heb nog hooi van vorig zomer. VOor d winter koop ik dit zomer weer.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:31

Het hooi wat hier op zolder ligt is net een jaar oud, en word nu gevoerd, zit nog net genoeg in, maar niet teveel zodat ze wel wat te kauwen hebbe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:32

In de winter wordt het hooi van de voorgaande zomer gegeven, misschien dat er nog een paar pakken liggen van de zomer daar voor, maar ouder zeker niet!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:32

Ik kan nooit zoveel hooi opslaan op mijn weide dus ik heb altijd hooi van hetzelfde jaar.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:31

Bedankt voor de reacties Haha!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:48

Wij voeren hooi van 1 jaar oud Haha! wat klinkt dat raar. Omdat Happy heel vatbaar is voor hoefbevang is heeft de DA ons 'overjarig' hooi geadviseerd. Ja

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 21:01

Ja mijn pony is ook hoefbevangen daarom vroeg ik dit ook omdat ze ook ouder hooi moest. Ze krijgt nu nog het gewone '2 jarige' hooi maar hoe oud is jullie hooi dan als het 'overjarig' is Lachen ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:16

ouder dan een jaar Knipoog is overjarig

wij voeren bij voorkeur hooi van de voorgaande zomer. daar zitten nog de meeste vitamines en voedingswaarde in en is het minst stoffig als het goed is (mislukte oogsten en verkeerd bewaren daargelaten)

We hebben nu " oud" hooi liggen dat nog net geen jaar oud is, maar al wel minder wordt qua kwaliteit.
En we hebben hooi liggen van een week of 3 oud, dat wordt nog niet gevoerd. De paarden lpen nu 24 uur op het gras en eten dus vrijwel geen hooi erbij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:25

Ik heb altijd redelijk vers hooi. Ik heb een tijd ouder hooi gevoerd, omdat mijn shetlander toen hoefbevangen was, maar nu voer ik weer gewoon hooi van minder dan een jaar oud.

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:25

Wij hebben volgens mij wel vers hooi,

1 jaar oud volgens mij, word in de zomer gemaakt enzo
en dan in de winter gegeven denk ik..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:34

Zulk oud ( antiek Knipoog) hooi is prima als ligbed voor de geiten, dat is geen probleem. Wij voeren nu het hooi wat vorig jaar zomer is gewonnen en als de nieuwe oogst binnen is en minstens 6 weken oud gaan we daar weer mee verder.
Overjarig hooi ( dus ouder als 1 jaar) is ook goed te voeren als je paard sober gehouden wordt, os als ze weinig te doen hebben omdat ze er meer van kunnen eten vanwege de mindere voedingswaarde.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:57

Als bodembedekker ben ik er ook geen voorstander van. Bevat nl. veel stof en schimmels. Ik zou zeggen afvoeren of in de brand die troep.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:00

Wij voeren hooi van eigen land en dat is vorig jaar gehooid (zeg je dat zo???) en wordt dit jaar gevoerd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:03

Alani schreef:
Als bodembedekker ben ik er ook geen voorstander van. Bevat nl. veel stof en schimmels. Ik zou zeggen afvoeren of in de brand die troep.

Geiten kunnen heel wat hebben, dus als het goed droog en schimmelvrij is, lijkt het me daarvoor geen probleem. Een paard/ pony zou ik zeker niet opzetten!
Als de keuze er is dan inderdaan liever gewoon goed spul!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:26

Even een vraagje tussendoor: is het waar dat vers hooi eerst minimaal 6 weken moet hebben gelegen voordat je het mag voeren?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:29

Maximaal iets meer dan een jaar oud. We maken elk jaar zelf, en de opbrengst van 1 zomer, gaat iets meer dan 1 jaar mee. Dus tot de volgende zomer. En zo gaan we steeds verder. Wel laten we het nieuwe hooi minstens 6-8 weken liggen voordat we daar mee beginnen. Vaak nog langer, gewoon zo lang mogelijk eigenlijk. Hetzelfde geldt voor het voordroogkuil dat aan het eind van de zomer van het land af komt. Dat krijgt hij zodra het echt begint te vriezen, dus zo rond December/Januari. Het liefst voer ik hooi van een half jaar oud. Het hooi dat ik nu van zolder afpak is al een stuk stoffiger etc.