Hoe onkruid wegkrijgen in de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Hoe onkruid wegkrijgen in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:48

Het staat al in de titel... hoe krijg je je onkruid uit je weide?
We hebben een boer het gras al laten afrijden door al die boterbloempjes maar die distels blijven maar terugkomen! mijn buur zegt dat ik maar moet sproeien en ze daar niet op laten, maar vind het niet veilig!
Ik probeerde al de wortels mee uit te trekken maar tjeej dat lukt niet! zo stevig!
Het is het eerste seizoen zal ik zeggen dat er terug paarden oplopen dus het terrein was niet onderhouden.
Volgend jaar zullen we andere maatregelen nemen met product tegen onkruid en boterbloempjes maar voor dit jaar hoop ik een oplossing te hebben!

thanx! Haha!

Lous

Re: Hoe onkruid wegkrijgen in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:51

Blijf het ook even volgen. Naast distels groeien er bij ook planten met bladeren waarvan ik de naam niet weet. Ze prikken niet maar staan gruwelijk in de weg en de wei staat er vol mee.
Dus ook die zouden wij graag weg willen hebben volgend jaar.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:55

Ik heb er ook, ik noem het bloemkolen Haha! ze slaan zo groot uit en altijd in de weg!
Heb de naam gevonden -- weegbree!
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 04-06-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:59

Eponastable schreef:
Ik heb er ook, ik noem het bloemkolen Haha! ze slaan zo groot uit en altijd in de weg!

Ja kan wel kloppen. Lijken wel grote broccolibladeren, maar dan zonder de broccoli. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:59

Bij de grond afsteken en dan zout op de wortel strooien. Vinden de wortels niet zo prettig en dan gaan die dus ook kapot. Komt de plant ook niet meer terug.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:05

Afbeelding

Lijkt het hierop?

Ik zit nog met enorme distels! pijnlijk Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:11

Nee bij ons staat er iets anders op. Ik ga eens even op internet zoeken.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:13

bij mij hangen die stengels daar niet aan... en zo'n dikke stelen!
Ik krijg die echt niet uit de grond!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:17

Afbeelding

Deze bedoel ik. Echt rotdingen. Boos!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:18

is zuring...is echt heel vervelend en moeilijk weg te halen.

Ik heb laatst een hele middag de wei omgegraven, wortels eruit getrokken en wat nu? Alles weer terug Boos! ARGH!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:21

Da's zuring! Idd ontzettende troep om weg te krijgen. Ik deed steeds met de heggeschaar afknippen, maar da's een ontzettend *werk op bijna 1 hectare. Heb het dit jaar toch maar laten spuiten door de loonwerker... Vorig jaar met de handspuit stuk voor stuk gedaan, is ook heeeeeel veel werk. Die zooi groeit zo hard, ellendig gewoon!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:24

Had idd al gezien dat het zuring is. Maar wat is de beste tijd om dit te bestrijden. Zodat het niet of nauwelijks kan groeien?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:26

Bij mij is het vorige maand pas gespoten, vorig jaar was ik nog later. Het gaat dan nog steeds dood, maar heeft zich waarschijnlijk al gezaaid, waardoor je de 'behandeling' misschien moet herhalen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:28

Zodra het 'groeizaam' weer is (dus boven de 15 graden overdag) is het gebruikelijk om tegen onkruid te spuiten volgens mijn loonwerker. Het is natuurlijk van jaar tot jaar verschillend wanneer dat dus precies is. Meestal eind maart/begin april zeker wel.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:30

Bedankt zal het onthouden is wel handig voor volgend jaar. En door wie kun je dat het beste laten doen? En he lang duurt het dan voordat er weer beesten op mogen? De stal van mijn ponies met uitloopt staat wel gewoon op de wei. Kunnen ze er wel gewoon blijven staan? Of is dat gevaarlijk?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:32

Gewoon de loonwerker laten komen. Die zal eerst komen kijken en dan met de gifstoffen spuiten om van het betreffende onkruid af te komen. Kost bijna niks! Deze week zijn ze bij mij geweest. Ik was nog geen €120,- kwijt voor 5 ha. Kun je dus niet voor met je heggeschaar, schop of zoutpotje mee in de weer.

Indien je veel onkruid hebt, zul je jaarlijks moeten spuiten. Wanneer je het weer onder controle hebt, kun je af met 1x in 2 of 3 jaar.

@Lous; ongeveer 1 tot 1,5 week, daarna kun je het maaien of laten begrazen. Je kunt nu nog gerust spuiten hoor

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:37

We hebben het weiland net bemest en het gras groeit nu lekker. Het staat nu alweer vol met zuring. maar ponies kunnen wel gewoon in de stal blijven staan? Vanaf juli tot september staan de ponies fulltime op de wei.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:44

En dan net groeit het allemaal zeker? Haha!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:46

Lous schreef:
We hebben het weiland net bemest en het gras groeit nu lekker. Het staat nu alweer vol met zuring. maar ponies kunnen wel gewoon in de stal blijven staan? Vanaf juli tot september staan de ponies fulltime op de wei.

Ik zou als de wiedeweerga een loonwerker bellen. Hoe langer je wacht des temeer zuring, distels, enz krijg je in je weide. Als je nog langer wacht, dan ontwikkelt de plant zich meer en na het spuiten heb je kale plekken waar weer onkruid op groeit.

Dat je het nu bemest hebt hoeft geen probleem te zijn (tenminste als er geen stalmest opligt)

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:55

Idd zsm loonwerker laten komen. Ik was overigens wel meer kwijt dan 120 Euro.... Voor spuiten en bemesten (200 kg kunstmest) van 8500m2 moet ik 353 Euro afrekenen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:57

We hebben het bemest met koeienkorrels. Die zijn na al die flinke regenbuien lekker de grond ingetrokken. Vorig jaar hadden we die zuring en distels dus ook. Dat was dus wel te overleven.

Maar als we nu spuiten is dan niet ons mooie groene weiland weg? En nog een keertje, de stal met ponies en uitloop staat op de wei, kunnen ze daar dus gewoon blijven staan? Bloos

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:00

NatasjaM schreef:
Idd zsm loonwerker laten komen. Ik was overigens wel meer kwijt dan 120 Euro.... Voor spuiten en bemesten (200 kg kunstmest) van 8500m2 moet ik 353 Euro afrekenen.

Kunstmest is vrij prijzig. Mede afhankelijk van de verhouding. Als dit het totaalbedrag is, dan vind ik het niet heel gek hoor.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:01

Nee hoor, geen probleem. Het gif wat de loonwerker spuit tast alleen het onkruid aan en niet je mooie groene gras. Advies is wel om de ponies minimaal 1 week niet op het gras te laten. Ik heb bij mij ook alles laten spuiten (en dan bedoel ik echt alles, dus inclusief bestrating, paddock en bak) en na een week mochten ze weer gewoon op de wei. Hebben in de tussentijd gewoon in paddock en op bestrating gelopen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:02

De snelst mogelijke manier om van deze onkruiden te worden verlost is te spuiten met MCPA, inderdaad het best te laten doen door een loonwerker.
Daarnaast is het verstandig de oorzaak te achterhalen waarom die onkruiden gekomen zijn; meestal ligt dat aan een foutieve bemesting en/of weilandbeheer. Wil je herhaling voorkomen dan dien je deze punten te verbeteren. Zo niet, dan blijft het terugkomen en ben je aangewezen te spuiten met chemicalieën, wat ook zn nadelen heeft....
Uitsteken of bestrooien met zout werkt niet; de wortels van zuring kunnen meters diep reiken (krijg je er nooit helemaal uit) en zout spoelt weg na een klein beetje regen en is voor het wortelstelsel van zuring niet echt schadelijk.
MCPA is een selectief middel waardoor het gras niet dood gaat. Na het spuiten de paarden minimaal 14 dagen niet op de wei zetten (op de verpakking staat zelfs 3 weken)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:03

Je ponies mochten na het mesten ook niet op de wei. Dus dat is geen probleem, ze hebben een goede uitloop. Ik ga maar eens even met mijn ouders overleggen. En anders wordt het toch volgend jaar. Bloos