paard onder de carboleum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

paard onder de carboleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:15

Bij mijn paard op de wei zijn ze een nieuw hek aan het plaatsten..hartstikke fijn natuurlijk. maar nu zijn deze palen bewerkt met carboleum (die troep... ja!) en heeft mijn paard deze palen gebruikt als schuurpaal.

Kortom zijn hele kop zit onder en zijn kuif staat bijna zo stijf dat ie meer op tina turner lijkt dan op een fjord.
Hoe krijg ik die troep weer van zijn vacht en uit zijn manen?

Zelf dacht ik al aan dreft. Maar ik zag gister bij het afspuiten dat er ook een olie laagje op zit.

vuurneon

Re: paard onder de carboleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:18

eraf scheren?
Ik heb het idee dat je met dreft niet ver komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:20

een keer goed wassen met shampoo
dat spul gaat goed branden als de zon erop schijnt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:20

Veel antiklit shampoo gebruiken en het carboleum eruit kammen en met je vingers de restjes verwijderen mss?

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:23

Onze pensionhouder mag ook heel graag smeren met teer en/of carboleum ivm 'stal eten' .. haha. Sommige paarden zitten er helemaal onder, en die van mijn zusje dus ook altijd.
Het advies wat ik je kan geven is .. smeer de plekken flink cq. royaal in met baby-olie! Even goed in laten trekken en dan poets je het er na een dag zo weer uit.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Jast op 03-06-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:23

Ik zou iig proberen het zsm eraf te halen, helaas heb ik geen tips hoe... Ik heb dit namelijk een keer op mijn huid gehad, en in de zon werden het inderdaad hele brandplekken! Lijkt me dus voor je paard heel vervelend.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:24

Ja echt op passen met de zon. Zat ooit onder de carboleum nou ik stond in de fik. Eruit wassen en anders
scheren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:24

Ik ga toch echt niet zijn mooie kuif eraf scheren hoor!!!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:18

jalo schreef:
Onze pensionhouder mag ook heel graag smeren met teer en/of carboleum ivm 'stal eten' .. haha. Sommige paarden zitten er helemaal onder, en die van mijn zusje dus ook altijd.
Het advies wat ik je kan geven is .. smeer de plekken flink cq. royaal in met baby-olie! Even goed in laten trekken en dan poets je het er na een dag zo weer uit.
Succes!

Babyolie werkt inderdaad heel erg goed.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:20

Oeps....
Toevallig heb ik hetzelfde gehad met mijn schimmelmerrie. Ze is vorige week ook tegen ons nieuwe hekwerk gaan staan. Ik heb alles geprobeert, zelfs terpentine Nagelbijten / Gniffelen maar het valt echt tegen hoor. Ik laat het wel slijten....

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:22

Cowgirl schreef:

misschien even verder lezen voor tips

BABYOLIE!!!!!!!!!!!!!!!!!

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 01:31

wassen met betadinescrub, paar keer achter elkaar, dan krijg je het er ook uit ( bij de mijne i.i.g.)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 02:10

Baby-olie is ook het eerste wat mij te binnen schiet. Ik heb dat spul gelukkig nog nooit op mijn paarden gehad (kwestie van paaltjes behandelen voor ze de wei in gaan of de paarden de wei uit Clown)... Maar hars (voor mensen) krijg je met baby-olie ook erg goed weg, dus ik kan me wel voorstellen dat je dit ook zo weg kunt krijgen...

Succes alvast!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:41

Ik heb baby-olie gekocht en dat ga ik eens proberen.

het wordt steeds erger...mijn haf begint ook al aan die palen te schuren. Boos!
en ivm verbouwingen , inscharingen nieuwe paarden en hooien (stal is een grote bouwput op dit moment Haha! ) is het even niet mogenlijk de paarden te verplaatsen.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:44

Nou .. succes dan!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:27

Ik heb er nu een stroomdraadje langs. Nu doen ze het niet weer... Nagelbijten / Gniffelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 15:04

Nou het is eraf hoor.

Fjordenman heb ik al proefkonijn gebruikt...zijn hoofd heb ik ingesmeerd met babyolie (hij is nu nu ranziger) en zijn kont en staart heb ik gewassen met afwasmiddel van de Lidl.
Afwasmiddel werkt wonderbaarlijk goed...alles is eraf. Het enige nadeel is dat je behoorlijk wat werk hebt om het eruit te spoelen.

Morgen ga ik kijken of de babyolie ook heeft gewerkt.

Haffie had zijn blonde haren ook onder gesmeerd en de afwas middel heeft ook hier goed geholpen. Volgens mij zijn zijn manen nog nooit zo wit geweest. Maar ook hier een hoop water nodig om het eruit te spoelen.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:31

Heeft de babyolie nog geholpen? Ik ben wel benieuwd... Wij hebben ook behoorlijk wat hekken/palen met die troep, waar mijn schimmelmerrie soms met alle genot tegenaan schuurt. Tot nu toe probeerde ik het er met terpentine/shampoo en speciale handwaspasta (voor smeer/teer/olie) eruit te krijgen. Dit lukte redelijk maar spierwit krijg ik het niet...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:06

Cowgirl schreef:

Tja als je kan kiezen tussen brandplekken of kuif eraf zou t voor mij makkelijk zijn...
gelukkig heb je het er al af kunnen krijgen met afwasmiddel.

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:48

Fijn dat ik een topic vind over carboleum! De eigenaar van de wei van mijn paard wil ook planken met carboleum bewerken om daarmee de hooiberg te potdekselen. Deze hooiberg grenst aan de toekomstige uitloop bij de nieuwe stallen. Ik vroeg mij af of carboleum schadelijk is als een paard aan de met dit spul bewerkte planken knaagt. Of vinden ze deze planken zo vies dat ze er helemaal niet aan knagen? Dat zou natuurlijk helemaal fijn zijn..
Na jullie verhalen vraag ik mij ook af of je paard elke keer onder de carboleum zit na het schuren aan paal of plank, of is dat alleen in het begin, tot het goed in het hout is getrokken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:30

Charaz schreef:
Cowgirl schreef:

Tja als je kan kiezen tussen brandplekken of kuif eraf zou t voor mij makkelijk zijn...
gelukkig heb je het er al af kunnen krijgen met afwasmiddel.

Je scheert echt niet zomaar een kuif af die tot bijna tot aan zijn neus rijkt hoor!
Dan moet er wel iets heel drastisch aan de hand zijn. En in het gevalletje carboleum zijn er nog oplossingen genoeg die te proberen zijn icnl hoofd/oornetje.

De paarden hebben niet meer geschuurd aan de palen en het hekwerk is bijna af.

Die babyolie vind ik troep...ze worden er nog smeriger van want echt alles blijft eraan plakken.
Ik ga voor de afwasmiddel. Nu heb ik dan Lidl genomen maar misschien is er ook een iets 'vriendelijkere ' versie ivm risico van de ogen.
Op de lildl verpakking staat ook duidelijk dat je oogcontact moet vermijden en als je toch contact hebt gemaakt goed uitspoelen.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:34

Mijn fjord heeft eind vorig jaar ook van die plekken gehad van het schuren langs palen.
Ik heb de plekken afgewreven met slaolie, echt het meeste blijft dan al aan het keukenpapier hangen, en daarna de plekken gewassen met Dreft. Echt vrijwel alles verdween zo.